Op deze manier houd jij je fiets spik en span

Update: 29 april om 08:10

5 tips om jouw fiets met liefde de winter door te loodsen. Een schone fiets zorgt voor die extra moraalboost, waardoor jij nog harder gaat fietsen.

Getty Images

Getty Images

De zonnige dagen zijn aangebroken en dat betekent: meer kilometers maken en volop genieten op de fiets! Maar om echt zorgeloos te kunnen rijden, heeft ook je ‘stalen ros’ wat extra liefde en aandacht nodig. Goed onderhoud is essentieel, zeker nu stof, pollen en zomerse regenbuien hun sporen achterlaten. Een schone fiets geeft niet alleen een flinke moraal-boost, maar laat je ook soepeler en sneller rijden. Dus tijd om de handen uit de mouwen te steken, wij hebben de beste tips voor een stralend schone fiets voor je op een rijtje gezet!

Stap één - de voorbereiding

Om mee te beginnen is het goed om de juiste ruimte te kiezen voor dit klusje. Begin bijvoorbeeld bij het ergste vuil buiten met het soppen en afspoelen. Maar om niet de hele tijd in de kou te moeten staan is het aan te raden om in een garage of andere plek, waar de vloer vuil mag worden, verder te gaan. Zorg er ook voor dat je zelf vuil mag worden door oude kleding aan te trekken. Het zou zonde zijn als je nette broek meteen weer de was in kan.

Stap twee - Soppen maar!

Bij het soppen en boenen van je fiets is het handig om genoeg zeep en water te gebruiken. Geen tuinslang in de buurt? Pak dan een emmer met een sopje en een spons. Heb je in de regen gefietst? Neem dan ook deze dingen die je moet doen na een regenrit even door. De meeste merken voor speciale fietsschoonmaakspullen hebben tegenwoordig een spuitbus met zeep! Hiermee sop je dan je hele fiets eenvoudig in, super handig!

Boen dan het vuil los met een zachte spons en probeer voorzichtig te zijn met veel modder en zand, je wil geen krassen maken door te intensief boenen. Verstandig is het om je ketting, tandwielen, derailleurwieltjes (niet vergeten!) en cassette met een goeie ontvetter te behandelen. Spoel vervolgens alles af met genoeg water om alle modder, vuil en zeep te doen verdwijnen. Zorg er wel voor dat je deze ontvetter goed wegspoelt zodat het niet kan invreten in je lagers, want dan gaat alles stroef draaien.

Stap drie - drogen

Nu je klaar bent met het water pak je de fiets bij het stuur en zadel en 'stuiter' hem een paar keer voorzichtig met de banden op de grond. Zo spat het meest overtolliger water er meteen af. Droog hem daarna overal zo goed mogelijk af. Dit kun je het beste doen met een zachte doek, een oude handdoek of zelfs een oud T-shirt. Neem hierbij ook je spaken, de binnenkant van je voorvork en de ruimtes waar de wielen vlak langs lopen mee. Heb je toevallig een compressor in de schuur staan? Dan is het aan te raden het overgebleven water met lucht uit de bewegende delen (derailleur en balhoofd) te blazen.

Stap vier - smeren

Het weer invetten is net zo belangrijk als het ontvetten! Als je na een sopbeurt je fiets droog wegzet zullen de bewegende delen uitdrogen en stroef lopen. Dus smeren! Maar let op, overdaad schaadt, te veel vet trekt vuil aan. Spuit wat vet of siliconespray op de bewegende delen zoals de tandwielen, derailleur(wieltjes), tussen de trapas en in het balhoofd (tussen je stuur en het frame).

Zorg apart (en zorgvuldig) voor de ketting, want die brengt jou echt verder. Kies hiervoor voor kettingvet of wax. De voorkeur gaat uit naar vet in een druppelflesje waarmee je makkelijk op de rolletjes tussen de schakels van de ketting in kunt smeren en dit verspreidt de olie zich evenredig over de ketting. Ga je toch voor een spuitbus, kies er dan voor een met een lang slangetje aan de bus. Heb je schijfremmen? En heb je na het inremmen van schijfremmen nog steeds last van piepende schijven? Bescherm ze dan ook tegen de nevel uit de spuitbus, dit is vaak de oorzaak voor dat gepiep.

Bonustip

Laat altijd bij het schoonmaken van je ketting, cassette en tandwielen altijd speciale aandacht naar je derailleurwieltjes uitgaan. Vaak worden die over het hoofd gezien terwijl zich daar vaak dik, hard en zwart vet ophoopt. Vergeet je dit met een goeie ontvetter te verwijderen, dan is je ketting in een mum van tijd weer net zo zwart als vóór je schoonmaakbeurt.

Zo ben je dus snel op de hoogte van of er iets mis is, of als er iets niet helemaal lekker loopt. In dat geval vind je hier de nodige tips voor gereedschap en onderhoud.

Daarnaast zul je ook nooit opmerkingen van fietsmaten naar je hoofd geslingerd krijgen als 'kun je op zo'n smerige fiets wel rijden' en 'jij mag pas weer vooraan in de groep rijden als je fiets schoon is'!