Review: SRAM Red AXS 2024 12-speed groepset

Na ruim 4.000 kilometer met de nieuwe SRAM Red AXS 2024 groep, lees je hier de uitgebreide review.

© Gijs Ferkranus

2024-05-21 Gijs Ferkranus _ TRLS - Bicycling, Zomerkleding '24-570.jpg

In het voorjaar van 2024 introduceerde SRAM de langverwachte nieuwe SRAM Red AXS groepset voor racefietsen. Een groepset die bijna vijf jaar op zich liet wachten, want zo lang was het al geleden dat de vorige Red groep werd gelanceerd. Met de sponsoring van teams als Team Visma | Lease a Bike en Red Bull-Bora-hansgrohe, keek de wielerwereld uit naar de nieuwste high-end groepset van de Amerikaanse componentenmaker en was iedereen razend nieuwsgierig naar de prestaties. Het afgelopen half jaar heb ik met deze groep rondgereden op mijn eigen racefiets en ruim 4.000 kilometer afgelegd met de Red AXS groepset. Hoog tijd voor een uitgebreide review.

Uitgebreid stilstaan bij alle vernieuwingen van deze groepset, deden we al bij de introductie van SRAM Red AXS 2024. Lees dat artikel vooral als je daar alles over wilt weten. In het kort zijn de grootste veranderingen vooral de volledig nieuw ontworpen rem- en schakelgrepen, die met een nieuwe vorm voor een totaal ander gevoel zorgen. Daarnaast zijn ook alle andere componenten vernieuwd, allemaal met als doel om betere rem- en schakelprestaties te krijgen, tegen een lager gewicht. Het totaalgewicht van 2.496 gram is daarmee ook een fractie lichter dan de grote concurrent: Shimano Dura-Ace Di2. Toch zijn de fundamenten van deze groep hetzelfde als de Red AXS-groep die in 2019 werd gelanceerd. Het zijn vooral de kleine onvolkomenheden van de oude groep die zijn weggenomen, waardoor het als geheel heel nieuw aanvoelt.

Fundamentele kenmerken die uit die Red 2019 groep werden meegenomen, zijn onder meer de kettingblad- en cassettetandprofielen, de motoren van de derailleurs, de batterijen en de werking en instellingen van het schakelen. Zelfs een aantal van de 'nieuwe' onderdelen zagen we al eerder bij andere groepen, zoals het gebruik van de holle kettingschakels en het aanbieden van een 10-36 tands cassettte. Maar het beste bewijs is de bijna volledige compatibiliteit met de oude groep - iets wat bij Shimano aanzienlijk minder aan de orde is. Bijna alle Red 2024-onderdelen zijn compatible met die van Red 2019, of met die van Force en Rival. Je kunt die andere groepen dus stapsgewijs upgraden naar Red en dat kunnen we alleen maar toejuichen.

Review SRAM Red AXS 2024

De afgelopen maanden kon ik de nieuwe Red AXS groep uitgebreid testen, nadat ik hem bij het Nederlandse kantoor van SRAM in Nijkerk had opgebouwd op een Specialized Aethos frame, daarbij de vorig jaar gemonteerde SRAM Force AXS groepset vervangend. Naast de groepset werd het frame ook uitgerust met de Hammerhead Karoo fietscomputer en een nieuw aerostuur van Zipp. Beide merken zijn inmiddels in eigendom van SRAM, waardoor producten gezamenlijk werden ontwikkeld en perfect passen bij deze Red groep.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Inmiddels heb ik ruim 4000 kilometer met de groep gereden en kan ik niet anders zeggen dan dat ik onder de indruk ben. De meerderheid van de kilometers reed ik ermee in het vlakke Nederland, maar ik gebruikte de fiets ook tijdens de nodige ritten met hoogtemeters - onder andere in het mooie Luxemburg. De variatie aan ritten was groot: van lange, rustige duurritten, tot zeer intensieve intervaltrainingen. Alles kwam wat dat betreft wel voorbij (behalve echte kasseien) en tijdens al die ritten genoot ik echt van de werking van de groep. Nooit een hapering, nergens een misschakeling, het was altijd raak. Hoe fijn is dat?

SRAM Red AXS 2024 - De remgrepen

Verreweg het grootste verschil tussen de nieuwe Red groep en de Force AXS groep die ik voordien gebruikte, zit hem in de shifters. En die nieuwe rem- en schakelgrepen zijn werkelijk een schot in de roos. Schakelen gaat snel en accuraat, net als bij Force, maar met name de ergonomie is aanzienlijk verbeterd.

De grepen zijn erg prettig gevormd, waardoor je zonder problemen urenlang in de grepen kunt hangen. De Force (en ook SRAM Rival) shifters zijn vrij hoekig qua vorm, terwijl die van de nieuwe Red veel ronder gevormd zijn. Ze lijken wat dat betreft wel een beetje op de grepen van Shimano GRX Di2, voor mij persoonlijk nog altijd de favoriet. De grepen zijn zeer comfortabel: ze bieden stevige grip, hebben een fijne demping en bieden goede ondersteuning met een uitstekende drukverdeling. Ook zonder fietshandschoenen kan je er uren op leunen. Wel zijn ze iets langer geworden dan die van de oude Red groep. Ik ervoer er geen problemen mee, omdat ik ze gebruikte met het nieuwe Zipp stuur wat speciaal is ontwikkeld, maar mocht je jouw oude Red shifters vervangen door de nieuwe, dan is het iets om op te letten.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Verder hebben de nieuwe shifters nog een aantal fijne kenmerken. De grotere afstelmogelijkheden waarmee je de remhendel op een heel eenvoudige manier dichter naar het stuur kunt plaatsen, zijn ideaal voor mensen met kleinere handen. Ook is de bonusknop aan de binnenkant van beide grepen, vergelijkbaar met hoe Shimano dat heeft bij Dura-Ace en Ultegra, erg fijn. Deze knop kan je met de AXS app of ANT+ instellen op de juiste functie, zodat je hem kan gebruiken om te schakelen, of om je fietscomputer te bedienen. De knop zit op de juiste plek en heeft maar weinig aanraking nodig om je bijvoorbeeld door de velden van je computer te laten scrollen. Soms zelfs iets te weinig, want het is me meer dan eens overkomen dat het scherm van mijn Hammerhead wijzigde op het moment dat ik staand op de pedalen aanzette voor een versnelling. Toch heb ik liever zo'n overgevoelige bonusknop, dan eentje die je vier keer moet indrukken om resultaat te krijgen.

Tekst gaat verder onder afbeelding

SRAM Red AXS 2024 - De remprestaties

Niet alleen de ergonomie van de shifters springt eruit, ook het bedienen van de Red remhendel is zeer eenvoudig en doeltreffend, waarbij vooral de zeer lichte druk die je moet uitoefenen om te remmen echt opvallend is. Remmen met één vinger is mogelijk, zowel bovenop de remgrepen, als onderin de beugel. Het is het resultaat van een groot aantal veranderingen in de greep en de remklauw.

Belangrijkste hierbij is de nieuwe positie van de primaire zuiger van het remsysteem. In plaats van een verticale trekzuiger die zich in de 2019-greep bevond (de reden voor de hoge grepen), gebruikt de 2024-groep een horizontaal reservoir met een duwzuiger. Hierdoor kon de hoogte van de grepen worden verlaagd. Daarnaast heeft de remhendel een hoger draaipunt, wat de hefboomwerking vergroot en je dus minder druk hoeft uit te oefenen.

Dat is overigens wel even wennen, want zeker bij onverwachte remacties ben je geneigd om hard in je rem te knijpen, waardoor de remschijf relatief snel blokkeert. Je moet jezelf dus echt afleren om hard te remmen.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Volgens SRAM zijn alle veranderingen aan de shifters het gevolg van de analyse dat wielrenners van alle niveaus (inclusief de profs) de houding bovenop de remgrepen als hun primaire handpositie gebruiken. SRAM wilde hier daarom veel nadruk op leggen. En dat is uitzonderlijk goed geslaagd.

SRAM Red AXS 2024 - De schakelprestaties

Als we het over de schakelprestaties hebben, kan ik vrij kort zijn: het werkt zoals je zou willen dat het werkt. De ontwikkelaars van SRAM besteedden veel aandacht aan de prestaties van de voorderailleur. Met resultaat. Het schakelen tussen binnen- en buitenblad gaat sneller, soepeler en stiller dan met de vorige Red groep en komt nu in de buurt van Shimano Dura-Ace. Het is een pluspunt, maar voor veel Nederlanders wellicht niet zo relevant. Want hoe vaak schakel je hier nu van voorblad?

Schakelen met de achterderailleur was altijd al dik in orde bij SRAM en dat is natuurlijk niet minder geworden. De verschillen met Red 2019 zijn niet zo groot als bij de voorderailleur, maar alles is net iets verfijnder en misschien een milliseconde sneller. Op- en afschakelen gaat soepel, snel en accuraat. Geen enkele keer sloeg de ketting over, of maakte een schakeling veel lawaai. De 10-33 cassette die ik gemonteerd had - gecombineerd met het 48-35 crankstel - is ideaal voor in Nederland en ook meer dan geschikt voor de meeste beklimmingen in het buitenland. De sprongen zijn hierdoor niet te groot en je vindt zo altijd een fijne versnelling.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Voor het schakelen maakte ik naast de knoppen op de remhendels ook gebruik van twee draadloze satellite shifters, die midden op het stuur (vlak naast de stuurpen) aan de onderkant geplaatst zijn. Hierdoor kan je eenvoudig schakelen als je met je handen bovenop het stuur aan het rijden bent. Ik vind dat nog altijd een fijne, ontspannen positie, zeker tijdens het klimmen. Voor mij is zo'n satellite shifter daarom echt een uitkomst.

Qua slijtage ziet alles er na zoveel kilometers ook nog uitstekend uit. De belofte van SRAM dat een flattop ketting aanzienlijk langer meegaat dan een normale ketting kan ik wat dat betreft onderschrijven, want met andere groepen had ik mijn ketting al vervangen na zo'n 3.000 kilometer. Nu toont de flattop kettingchecker nog niet dat ik de ketting zou moeten vervangen. En ook de kettingbladen lijken zeer slijtvast. Dat is overigens ook wel te hopen, want vervangen is kostbaar. Een los kettingblad vervangen is niet mogelijk, je zult direct de volledige direct mount kettingbladcombi - met in mijn geval ook ingebouwde powermeter - moeten vervangen. En dat is best prijzig, het is daarom te hopen dat ik voorlopig nog een paar jaar vooruit kan met deze kettingbladen.

Tekst gaat verder onder afbeelding


Review SRAM Red AXS 2024 - Conclusie

De nieuwe SRAM Red AXS groep was het wachten waard! De veranderingen zijn talrijk ten opzichte van de oude groep, ook al ligt Red 2019 technologisch gezien nog wel aan de basis. Het gevoel is echter zoveel anders met de nieuwe groep, dat je gerust van een revolutie mag spreken. De vele kleine tot middelgrote verbeteringen zorgen samen voor een veel betere rijervaring. SRAM heeft met deze nieuwe groep een gigantische stap gezet, eentje die de strijd met Shimano Dura-Ace weer volledig opengooit. Zeker als je ook de prijs in ogenschouw neemt, want die is lager dan bij de Japanse concurrent. En vind je die toch nog te hoog, houd dan in je hoofd dat je altijd nog makkelijk kunt upgraden.

Meer weten? Check SRAM.com