Lapierre presenteert nieuwe allround performance racefiets: Xelius DRS
Net als veel andere merken zal Lapierre vanaf nu de wedstrijdmarkt nog maar met één allround model bedienen. Eentje die binnenkort ook weer in de WorldTour te zien zal zijn.

Het is een trend binnen het wielrennen die de laatste jaren door steeds meer fietsmerken gevolgd wordt: het bedienen van de wedstrijdmarkt met één allround racefiets. Lapierre volgt die trend nu ook met de introductie van de nieuwe Xelius DRS. Het Franse merk stapt af van de scheiding tussen klimmersfiets Xelius en aerobike Aircode en kan met de nieuwe Xelius DRS zowel een superlichte als zeer aerodynamische fiets aanbieden. Een fiets die we volgens geruchten binnenkort ook in de WorldTour kunnen bewonderen...
Lapierre is eigenlijk een beetje een ondergesneeuwd merk in Nederland en dat is jammer. De historie van het merk gaat terug naar de 20de eeuw, waar Gaston Lapierre in 1946 begon met het bouwen van fietsframes en het verkopen van onderdelen. Zijn eerste werkplaats was gevestigd in Dijon, waar het hoofdkantoor van Lapierre nog steeds gehuisvest is.
Het beste van twee werelden
De Xelius DRS is een kruisbestuiving tussen de huidige de Xelius SL3 klimfiets en de aerofiets Aircode en biedt daarmee het beste van twee werelden. De Xelius gaat al zes generaties mee. De vorige generatie Xelius paradeerde met Thibaut Pinot in de uitzwaai Tour de France van laatstgenoemde. De generaties daarvoor werden regelmatig voorin een van de grote rondes gezien, maar vooral in de Tour, bereden door de mannen van Marc Madiot, team FDJ.
De Xelius kenmerkt zich, net als bijna alle fietsen die uit de fabriek in Dijon rollen, met de opmerkelijke bevestiging van de staande achtervork. Deze zit namelijk niet aan de zitbuis bevestigd, maar slaat deze over en zit vast aan de bovenbuis. In theorie zou dit meer comfort moeten opleveren, omdat de zitbuis meer hefboom heeft. Dit ‘signature design’ zit uiteraard ook weer op de nieuwe Xelius DRS.
Betere aerodynamica zonder veel gewichtstoename
In de windtunnel zijn de cijfers volgens Lapierre duidelijk: de aerodynamica van de nieuwe Xelius is 15% beter in vergelijking met de vorige modellen, terwijl het gewicht van het frame slechts 45 gram hoger ligt dan de Xelius SL3, maar wel 185 gram lager dan de Aircode DRS. Het betekent dat de nieuwe fiets voor een profrenner sneller is dan de vorige klimfiets tot een stijgingspercentage van liefst 10%. Op een vlakke weg is de winst ruim 30 seconden op een uur.
Het vinden van de beste samenstelling van framedikte voor aerodynamica en het behouden van de finesse om het gewicht onder controle te houden, waren de grootste uitdagingen tijdens de ontwikkeling. Lapierre zetten een team van zes ingenieurs aan het werk om op zes esstentiële delen van het frame naar optimalisatie te zoeken: voorvork, balhoofdbuis, onderbuis, zitbuis, staande achtervork en het kenmerkende 3D-profiel bij de zadelpen.
Minst stijve variant het snelst
Wij spraken met ‘chef du carbon’ Vincent van Lapierre die verantwoordelijk is voor de constructie van het frame van de Xelius DRS. Hij gaf aan dat ze het speelse stuurgedrag van de vorige Xelius wilden behouden en getest hebben met verschillende stijfheden van het frame. Verrassend genoeg bleek de minst stijve variant het snelst in de praktijk. Dat klinkt tegenstrijdig met wat we normaal altijd horen van framebouwers, maar Vincent onderbouwde zijn testresultaten met het argument dat je bij een te stijf frame meer in gevecht bent met het frame, dan dat het enigszins meebeweegt en daarmee soepeler en sneller zal zijn in de praktijk. Of hij gelijk heeft gekregen lees je in onze eerste indruk in ons nieuwe magazine dat half november in de winkel ligt.
Ook het gebruikte carbon heeft weer een stap gemaakt, met nog lichter carbon dan voorheen. Net als veel andere merken hanteert Lapierre twee niveaus van het gebruikte carbon. Het frame met UD SLI carbon lay-up is verkrijgbaar van het 5.0 tot het 9.0 model en weegt 908 gram. De 10.0/SE/SO framesets zijn gebouwd met de beste lay-ups, UD SLI TEAM en wegen 790 gram.
3D Tubular-technologie
Het meest in het oog springende deel van de fiets is nog altijd de kenmerkende constructie rondom de zadelpen. Deze 3D Tubular-technologie hanteert Lapierre al sinds vele jaren en heeft ook nu een vervolg gekregen. De constructie is minutieus herontworpen en maakt de hele zadelpen vrij, waardoor deze over de gehele lengte kan doorbuigen. Hierdoor is het comfort aanzienlijk verbeterd en gecombineerd met de ruimte voor banden tot 32 mm breedte kan je met de Xelius DRS ook zonder problemen op de slechtste wegen uit de voeten. Wil je nog slechtere ondergrond betreden, dan introduceerde het merk daarvoor onlangs de nieuwe Lapierre Crosshill gravelbike.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Het nieuwe model komt ook met een vernieuwd eigen stuur dat 1 cm smaller is om de aerodynamica te verbeteren. Wel kiest Lapierre ervoor om de kabelgeleiding semi-geïntegreerd te houden, zodat onderhoud en montage eenvoudiger blijven dan een volledig geïntegreerd stuur.
De speciale Xelius DRS-zadelpen is zeer licht (128 gram) en verkrijgbaar in twee lengtes: 350 mm (XS>M) en 400 mm (L>XXL), met een setback van 0 of 15 mm. Tot slot heeft Lapierre ook de steekassen aangepast. Ze zijn nu meer geïntegreerd in het frame, waarbij het taps toelopende kopontwerp beter in het frame past en de luchtweerstand vermindert.
Lapierre Xelius DRS - Modellen & Prijzen
Opvallend in de volledige Xelius DRS collectie is dat Lapierre ervoor heeft gekozen om een maat toe te voegen: XXL. Deze maat is geschikt voor wielrenners vanaf ongeveer 195 cm lichaamslengte en kan daarmee ook in Nederland een grote groep fietsers aanspreken. Alle onderstaande modellen zijn daarmee verkrijgbaar in de maten XS t/m XXL.
- Xelius DRS 5.0 - Shimano 105 mechanisch - € 2.899
- Xelius DRS 6.0 - Shimano 105 Di2 - € 3.699
- Xelius DRS 6.0 - SRAM Rival AXS - € 4.199
- Xelius DRS 7.0 - Shimano Ultegra Di2 - € 4.799
- Xelius DRS 8.0 - Shimano Ultegra Di2 - € 5.999
- Xelius DRS 8.0 - SRAM Force AXS - € 6.999
- Xelius DRS 9.0 - Shimano Dura Ace Di2 - € 8.499
- Xelius DRS 10.0 - Shimano Dura Ace Di2 - € 10.000
- Xelius DRS frameset - € 3.999
In ons volgende magazine vind je onze eerste indruk van de nieuwe Xelius DRS, vanaf half november verkrijgbaar in de winkel! Meer info over de fiets vind je op de website van Lapierre.