Marianne Vos wordt wereldkampioen met KAPS-technologie
Psst, psst, psst, psst Lotte Kopecky werd er gek van. Hoe werkt de KAPS-technologie?
Het interview met Lotte Kopecky na afloop van het WK Gravel was vermakelijk. Terwijl ze met Marianne Vos de finale van het WK Gravel reed, hoorde ze bij elke gravelstrook pssst en als ze het asfalt weer opdraaiden wederom pssst. Nee, Vos wilde niet stiekem iets vragen aan de Belgische wereldkampioene op de weg. Vos reed rond met KAPS-technologie. Met een druk op de knop kon de Nederlandse lucht in of lucht uit de banden laten lopen.
Lees ook: 10 tips om sneller te fietsen zonder harder te trappen
Hoe werkt de KAPS-technologie?
GRAVAA, de ontwikkelaar van de KAPS-technologie, heeft er inmiddels 7 jaar aan ontwikkeling opzitten om een systeem te ontwikkelen waardoor je automatisch lucht in en uit de band kan laten lopen. Het geheim? Een kinetisch luchtdruksysteem. Door jouw eigen beweging wordt de pomp aangedreven.
Lees ook: Een week na het WK, het EK-Gravel in Asiago
De pomp is gebouwd om de naven. Een slang loopt van de pomp, langs een spaak, naar het ventiel. Met een knopje op de shifter kan de bandenspanning tijdens het fietsen verhoogd of verlaagd worden. De aansturing van het systeem is draadloos. Op het scherm van jouw fietscomputer (Garmin of Wahoo) kun je zien hoe hoog of laag de bandenspanning is.
- Installeer een wielset met KAPS-technologie samen met de shifters. Niet alle wielen zijn geschikt voor de technolgie. De GRAVAA X Reserve (€ 3.898) en de DT Swiss GRC500 (€ 4.398) zijn de enige twee wielsets die uitgerust zijn met KAPS-technologie.
- Stel jouw wielen in met de GRAVAA-app. Geef gewichts- en bandgegevens op voor een optimale bandenspanning en beheer van de bandenspanning.
- Ga fietsen en druk op de GRAVAA shifter: leeglopen met 0,5 bar per seconde of opblazen met 1,0 bar per kilometer (in 45 mm band).
Lees ook: Zo eenvoudig is het tubeless maken van je banden
Kon Marianne Vos de sterke Kopecky kloppen door de KAPS-technologie? Dat is natuurlijk altijd lastig te zeggen. Vos zelf beweerde in ieder geval wel degelijk profijt te hebben gehad van het systeem. Waar de concurrentie het de hele wedstrijd moest doen met één en dezelfde bandenspanning, kon de sluwe Vos spelen met de druk in haar banden. Feit is dat een hardere band op het asfalt beter accelereert dan een zachtere band. In de eindsprint, die beslissend was bij het WK Gravel in Leuven, was Marianne Vos volgens eigen zeggen in het voordeel. Kortom voor € 3.898 kocht Vos haar veertiende WK-titel ;-).
Lees ook: 10 goedkope upgrades voor het fietsen