Zo eenvoudig is het tubeless maken van je banden op gravelbike of racefiets

Update: 22 april om 14:07

Het tubeless maken van je banden is echt niet zo moeilijk als je misschien denkt. Wij leggen je het aan de hand van duidelijke instructies en foto's uit. Met deze tips heb je binnen een mum van tijd de banden van je racefiets, gravelbike of mountainbike omgetoverd tot een tubeless setup.

© Sander Jansen

PXL_20240611_121523211.jpg

Tubeless banden zijn niet meer weg te denken uit de fietssport. In het mountainbiken en gravelen is het al de standaard geworden, op de racefiets worden steeds meer banden tubeless. De voordelen van zijn inmiddels bekend: het dicht kleine gaatjes, je hebt minder kans op stootlek en je kunt met minder druk in je banden rijden, terwijl de rolweerstand gelijk blijft. Op onze offroad-fietsen willen wij zeker nooit meer zonder! Toch blijkt uit onderzoek dat 25% van de fietsers tubeless te ingewikkeld vindt. En dat met name de montage van tubeless banden, terwijl dit toch echt een vrij simpel klusje is. Wij proberen je aan de hand van duidelijke instructies en foto's uit te leggen hoe je de banden van je gravelbike, racefiets of mountainbike tubeless kunt maken.

1. Check of je velg tubeless ready is

Zorg er allereerst voor dat je twee velgen hebt die tubeless ready zijn. De meeste nieuwe fietsen en wielsets zijn dit tegenwoordig, vaak zie je het aan de buitenkant op de velg staan met een afkorting als TLR (tubeless ready). Ook aan de binnenkant, in het velglint staat er vaak een aanduiding. Weet je het niet zeker, laat het dan checken in je lokale fietsenwinkel.

© Sander Jansen

Ook velgen die niet tubeless ready zijn, kunnen dat vaak wel worden. Lees daarvoor: Met dit velglint kan jij je fietswielen tubeless maken.

2. Monteer je tubeless ventielen

Monteer vervolgens de tubeless ventielen in de velg. Steek het ventiel door het ventielgat en draai het ventiel goed vast met het meegeleverde ringetje. Het kan handig zijn om daarbij aan de binnenkant van de velg op de onderkant van het ventiel te duwen, zodat je hem nog strakker kunt aandraaien. Dit is raadzaam, zodat je later geen lucht verliest.

© Sander Jansen

3. Leg de buitenband op de velg

Leg nu de buitenband aan één kant op de velg. Let daarbij op de rotatie van de band, zodat hij straks op de goede manier rolt. Zodra je één kant van de band volledig op de velg hebt liggen, leg je ook de andere kant van de band voor de helft op de velg. Begin daarmee tegenover het ventiel, zodat je straks het laatste stuk van de band bij het ventiel moet sluiten.

Moeite met monteren? Sommige banden en velgen werken niet goed samen, waardoor het erg lastig kan zijn de band erop te krijgen. Zorg ervoor dat je vanaf één punt werkt (tegenover het ventiel), zet het wiel met de kant van het ventiel tegen je aan en monteer de band 'al trekkend' naar beneden toe. Lukt het nog niet, gebruik dan voorzichtig een plastic bandenlichter.

© Sander Jansen

4. Voeg de tubeless sealant toe

Voeg vervolgens de tubeless sealant toe. Het makkelijkste gaat dit door de sealant te schenken in het laatste open deel van de band. Voeg per band ongeveer deze hoeveelheden sealant toe:

  • Race: 30 tot 45 ml
  • Gravel: 60 tot 75 ml
  • MTB: 100 tot 140 ml

Draai vervolgens de band voorzichtig om, waardoor de vloeistof naar de gesloten kant van de band loopt en leg vervolgens de rest van de buitenband op de velg.

Een alternatief voor het toevoegen van sealant is door eerst de band volledig op de velg te leggen en de sealant vervolgens met een klein flesje door je ventiel te spuiten.

© Sander Jansen

5. Pomp de band op

Pomp de band vervolgens op, idealiter met een vloerpomp met compressorfunctie, zoals de Pro Team Tubeless die wij hier gebruiken. Met deze pomp kan je eerst druk opbouwen in de pomp, om die vervolgens in één keer de band in te laten blazen. Het kleine hendeltje bovenop de pompkop staat nu op de stand 'for tank', zodat er druk in de pomp wordt opgebouwd.

Blijf doorpompen om de band te laten ploppen op de velg

Haal vervolgens het hendeltje om, zodat in één keer alle lucht in de band wordt geblazen. Vaak is dat voldoende om direct zo'n 2 bar op de band te hebben. Pomp vervolgens door tot de maximale druk van de band om de band te laten 'ploppen' op de velg. Kijk daarbij goed naar de indicatorlijn op de wang van de band, zodat deze overal zichtbaar is boven de velg.

© Sander Jansen

6. Blijf doorpompen om de band te laten ploppen op de velg

Haal vervolgens het hendeltje om, zodat in één keer alle lucht in de band wordt geblazen. Vaak is dat voldoende om direct zo'n 2 bar op de band te hebben. Pomp vervolgens door tot de maximale druk van de band om de band te laten 'ploppen' op de velg. Kijk daarbij goed naar de indicatorlijn op de wang van de band, zodat deze overal zichtbaar is boven de velg.

© Sander Jansen

7. Check de banden en verdeel de sealant

Tot slot check je goed of de band overal goed op de velg zit. Is dat het geval, draai de band en het wiel dan een minuut lang rond, alle kanten op bewegend, zodat de sealant aan de binnenkant van de band zich goed kan verdelen. Op de manier dicht de sealant alle kleine gaatjes. Of je gaat direct een rondje fietsen om de sealant te verdelen.

© Sander Jansen

Klaar ben je, een kind kan de was doen!