SRAM lanceert nieuwe 13spd gravelgroep: RED XPLR AXS

Kort nadat de nieuwe RED groep werd gelanceerd, komt SRAM nu met de RED XPLR gravelgroep. Een aangepaste weggroep, of toch echt iets heel anders? Je leest het hier

Vandaag lanceert SRAM de nieuwe gravelgroep: RED XPLR AXS. Gebaseerd op de nieuwe RED groep die eerder dit jaar op de markt kwam, maar wel met gravelspecifieke onderdelen, zodat de echte gravellaar een goede afweging kan maken tussen RED en RED XPLR.

De SRAM RED XPLR AXS gravelgroep brengt 13 versnellingen naar gravel. Ja, Campagnolo heeft al geruime tijd de Ekar 1x13 groep, maar die is mechanisch. De nieuwe SRAM RED XPLR AXS is de eerste 1x13 elektronische groep op de markt. Dat is meteen ook het grote verschil met de RED AXS weg groep. Die beschikt over 2 bladen voor en 12 versnellingen achter. Deze nieuwe gravelgroep van SRAM deelt een aantal onderdelen met de huidige 2x12 RED AXS racefietsgroep. Dit betreft de ketting, remschijven, remklauwen en shifters. Ook de AXS batterijen zijn zoals gebruikelijk bij SRAM uitwisselbaar met alle AXS onderdelen.

In vergelijking met de vorige XPLR groep, is deze nieuwe een stuk lichter geworden. Het totaal gewicht van de nieuwe groep (met powermeter) is 2.488 gram. Dat is 87 gram lichter dan de uitgaande RED XPLR eTap groep (zonder powermeter).

RED XPLR AXS Achterderailleur

Als je gaat gravelen kan er van alles gebeuren. In vergelijking met rijden op de weg, kom je als gravellaar veel meer obstakels tegen. Je moet over dat ene losse grindpad, zonder onderuit te schuiven, je klautert met fiets en al over die scherpe stenen en je rijdt in volle vaart door allerlei bosjes. Je fiets moet daar wel tegen kunnen. SRAM heeft overal aan gedacht. De nieuwe RED XPLR AXS gravelgroep zou volgens SRAM bestand moeten zijn tegen alles wat je tegen kan komen op een uitdagend gravelparcours. Takken, stenen en bagagemishandeling op luchthavens zijn geen probleem, dankzij de derailleur die direct op het frame is gemonteerd. De 'Full Mount' derailleur dat past op frames met een UDH interface zorgt voor de meest robuuste en betrouwbare gravel aandrijflijn. Geen stelschroeven betekent dat de installatie gemakkelijk moet gaan. Monteren, koppelen en rijden maar! Een verassende nieuwe feature van de RED XPLR AXS achterderailleur is het 'Magic Wheel'. Dit is het onderste derailleurwieltje dat door kan blijven draaien wanneer er een tak of iets dergelijk tussen komt. Daardoor kan de ketting altijd blijven draaien.

Daarnaast zou deze derailleur ook sneller moeten reageren dan de RED AXS achterderailleur die je op racefietsen vind. Hierbij moet namelijk na het indrukken van de AXS button eerst herkend worden of het een signaal voor de voor- of de achterderailleur is. Bij RED XPLR AXS is er maar één derailleur, dus zit er geen 'ruis' op de lijn.

Kenmerken

  • 1x specifiek voor gebruik met 10-46T XPLR
  • 13-speed cassette en road Flattop kettingen
  • Hangerless Interface en Full Mount bevestiging voor de meest precieze schakeling en ultieme impactbestendigheid
  • Vereist frame met UDH-interface
  • Eenvoudige installatie zonder afstelschroeven
  • Altijd spanning op de ketting door MTB-geïnspireerde veerkoppeling
  • Vervangbare onderdelen (bijvoorbeeld bij beschadiging bij een crash)
  • Magic Wheel houdt de ketting in beweging, zelfs als puin het onderste derailleurwieltje binnendringt
  • Compatibel met bestaande AXS-batterijen

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

RED XPLR XG-1391 Cassette

De cassette van de nieuwe RED XPLR groep is het onderdeel wat het meest in het oog springt. Niet 12, maar 13 versnellingen zitten op deze nieuwe cassette. SRAM heeft het voor elkaar gekregen om met dezelfde afmetingen een extra versnelling toe te voegen. Daardoor past deze cassette op de cassettebody die de RED groep gebruikt. Het 460% bereik van de RED XPLR XG-1391 13-speed cassette is een mooie mix tussen een verzet wat doet denken aan een MTB verzet maar dan met kleinere stapjes. Het geeft je de klimversnellingen die je verlangt op gravel en de strakke overgangen die je nodig hebt tijdens pittige sprints. De cassette weegt 288 gram.

RED XPLR Crankstel

Door het grote bereik van de cassette kom je als gravellaar prima weg met een enkel voorblad. De XPLR groep komt dan ook met een 1x13 aandrijflijn. De crankarmen zijn gemaakt van hol carbon om het gewicht laag te houden zonder op stijfheid in te leveren. Het direct mount kettingblad is verkrijgbaar in een bereik van 38T - 46T en in een aero of non-aero uitvoering. Ook hier heb je keuze voor een 'spider-based' powermeter. Om de ideale fit te krijgen op de gravelbike, is een kortere crank ook mogelijk. Het RED XPLR crankstel is beschikbaar in lengtes van 160, 165, 167.5, 170, 172.5 en 175 mm.

Eerste indruk

SRAM is de juiste weg ingeslagen met deze nieuwe RED XPLR AXS gravelgroep. Let wel, deze groep is het beste wat er nu te krijgen is, dus daar hangt ook een prijskaartje aan. Je kunt je afvragen of een beetje liefhebber € 4.465 gaat neertellen voor enkel de groep.

Dat gezegd hebbende, de SRAM RED XPLR AXS voegt alles wat goed is aan de nieuwe RED racefietsgroep en aan de Transmission MTB groepen samen om te komen tot dit product. De achterderailleur kan serieus tegen een stootje en zet het frame niet onder druk bij impact. De energie wordt opgevangen door de achteras, omdat die daaraan zit verbonden. Slim staaltje engineering als je het ons vraagt.

De Transmission achterderailleur kiest wanneer er geschakeld wordt, zodat schakelen ALTIJD goed gaat, ook onder druk. De RED XPLR AXS derailleur geeft de controle uit handen en laat de rijder weer bepalen wanneer er geschakeld moet worden. Dit zorg voor stevige en razendsnelle shifts. Gevoelsmatig nog sneller dan de RED racefietsgroep.

Kortom, ondanks dat we nog niet hele uitdagende gravelrondjes gereden hebben, zijn we overtuigd van wat deze groep allemaal aan moet kunnen. De gebruiksvriendelijkheid van SRAM AXS met razendsnelle shifts zorgt ervoor dat we alleen maar lovend kunnen zijn over deze nieuwe telg binnen de SRAM familie.