Dit is de nieuwe Canyon Aeroad van Mathieu van der Poel: Onze eerste indruk
Dit is de vernieuwde Canyon Aeroad racefiets en wij reden er al een tijdje mee. Zullen we een spelletje 'zoek de verschillen' spelen?
Vandaag presenteert Canyon de geheel nieuwe 4e generatie Aeroad. Ja, wij moesten ook goed kijken toen we de nieuwe Aeroad onder onze kont geschoven kregen, maar het is toch echt een andere fiets dan zijn voorganger. De wijzigingen zijn minimaal, maar zorgen er wel weer voor dat deze Aeroad - als we Canyon mogen geloven - net weer wat beter is dan de concurrentie en het vorige model.
Meer dan 50 WorldTour-professionals en hun monteurs hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de nieuwe Aeroad. De eisen waren duidelijk: de 4e generatie Aeroad moest en zal de snelheid van de 3e generatie behouden en op andere andere vlakken verbeteren. De trend van één fiets die alles kan, die we bij veel andere merken zien, gaat hier dus niet op. De Aeroad van de 4e generatie is compromisloos en gemaakt voor pure snelheid.
Lees ook: Jij hebt 'm al gezien, maar nu officieel: De Trek Madone Gen 8
Canyon had met de ontwikkeling van de nieuwe Aeroad één belangrijk doel, opnieuw de snelste fiets van het peloton zijn. De vorige generatie moest deze plek delen met de Cervélo S5. Als we de windtunnel data van Canyon mogen geloven dan is het gelukt om weer dé snelste fiets te zijn in het peloton. De Canyon Aeroad van 4e generatie is 2.5 watt sneller dan de huidige Cervelo S5. Scroll helemaal naar beneden om alle foto's van de nieuwe Aeroad te bekijken.
Lees ook: Dit is de vernieuwde Canyon Aeroad (2022)
Zoek de verschillen
Zullen we een spelletje 'zoek de verschillen' doen? Wij zijn er nog niet helemaal uit. Hieronder zie je de vorige en de nieuwe generatie Aeroad. Eerder reden we op een maat M (rechts) en op de nieuwe generatie reden we op een S. Spot jij de verschillen?
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Wat is er nieuw?
De veranderingen zijn subtiel en zitten voornamelijk 'onder de motorkap.' Om nog even in de automotive termen te blijven; Je zou de nieuwe Aeroad beter kunnen zien als de facelift van de 3e generatie. Dit geeft wel aan dat Canyon bij de lancering van de 3e generatie eigenlijk al heel veel goed hebben gedaan. Een tijdloos design dus. De belangrijkste verschillen zitten in de opbouw van het frame. Zo is het profiel van de voorvork groter geworden en de balhoofdbuis smaller. Ook de onderbuis is afgeslankt en om de stijfheid van het frame te behouden is de bovenbuis juist weer wat breder en sterker geworden. De zadelpen is slanker geworden zodat deze meer comfort levert en nauwelijks inlevert op aerodynamica. De staande achtervork komt bij de nieuwe Aeroad als een geheel samen bij de zitbuis, Voorheen zaten de linker- en rechterpoot van de staande achtervork los van elkaar aan de zitbuis (volg je het nog?). Hierdoor krijg je meer feedback terug in het frame, maar geeft de achtervork juist meer demping. De dropouts zijn aan de aandrijfzijde weggewerkt en aan de andere zijde verzonken. Dit verbetert de luchtweerstand en ziet er gewoon smoother uit. Ook is de maximale bandbreedte verhoogt naar 32mm.
Lees ook: Canyon zet eerste stapjes op de schoenenmarkt met de Tempr CFR
Qua gewicht is de nieuwe Aeroad een fractie lichter geworden. 30 gram om precies te zijn (frameset). Door de veranderingen in het frame is de nieuwe Aeroad sneller in de windtunnel met 50mm wielen. Met diepere wielen kan de nieuwe Aeroad dus nog sneller worden ten opzichte van de concurrentie en het vorige model. Door de 50mm diepe wielen bespaart de nieuwe Aeroad gewicht ten opzichte van zijn voorganger.
PACE Bar
Een opvallend kenmerk van de 4e generatie Aeroad is de PACE Bar (Performance Adaptive Cockpit Ecosystem). De PACE Bar bestaat uit 3 onderdelen en biedt een breed scala aan opties. De stuurbochten van de PACE Bar zijn gemakkelijk te vervangen voor een andere variant. Op de website van Canyon kan je namelijk ook de 'Aero Drops' kopen voor €229. Standaard is elke Aeroad met de Classic Drops afgemonteerd. De Aero Drops stuurbochten hebben een lichte flare (19º), zijn smaller bovenop (20), zijn minder diep (20mm) en hebben een langere reach (10mm).
De PACE Bar biedt verstelbare breedte van de cockpit over 3 posities. Op die manier kan je met de Classic Drops een breedtebereik van 420-370mm halen. De Aero Drops zijn 20mm smaller centre-to-centre. Dat betekent dat je met de Aero Drops tot 350mm smal kan gaan. De stuurbocht onderin in is bij de Aero Drops iets minder diep dan de Classic Drops die een drop van 130mm hebben. Dit alles moet zorgen voor een agressievere houding op de fiets waardoor het frontaal oppervlak wordt gereduceerd. In de windtunnel heeft Canyon dit getest bij meerdere renners in verschillende houdingen. Hieruit bleek dat de Aero Drops gemiddeld 14 watt besparen ten opzichte van de Classic Drops. Dit verschil kan dus nog hoger worden in ideale omstandigheden en de meest optimale houding. Daarnaast zit er op de PACE Bar ook de 'Gear Groove', die we nog kennen van de nieuwe Canyon Grail. Hiermee zijn er talloze opties mogelijk zoals bijvoorbeeld een ligstuur.
Kijk voor meer foto's van de PACE Bar onderaan het artikel.
Geometrie
De geometrie van de nieuwe Aeroad is lang en laag. Precies wat je verwacht met bij een aerobike. Wanneer we de stack en reach met concurrenten zoals Trek, Specialized, Orbea, Giant of Scott vergelijken, dan lijkt een maat S van Canyon het meest op een maat 54 of M bij bovenstaande merken.
Modellen & Prijzen
De nieuwe Aeroad-lijn omvat zes Shimano Di2- of SRAM AXS-modellen verdeeld over twee platforms, de Aeroad CFR en Aeroad CF SLX. CFR-modellen zijn gemaakt van het beste carbon dat Canyon kan vinden, wat resulteert in een licht, sterk en stijf frameset op WorldTour-niveau. De Aeroad CF SLX biedt een optimale balans tussen lichtgewicht constructie en hoge sterkte. CF SLX-modellen zijn verkrijgbaar in Di2- of AXS-uitvoeringen met een CF SLX 7- of CF SLX 8-specificatie. Beide platforms hebben volledige systeemintegratie, geïntegreerde powermeters en elektronische groepen.
- Aeroad CFR Di2 - € 9.999
- Aeroad CFR AXS - € 10.499
- Aeroad CF SLX 8 AXS - € 6.999
- Aeroad CF SLX 8 Di2 - € 6.499
- Aeroad CF SLX 7 Di2 - € 4.799
- Aeroad CF SLX 7 AXS - € 4.199
Lees ook: De Grote Zomer Fietskleding Test 2024 - 35 fietsshirts en fietsbroeken getest
Als je de nieuwe Aeroad met de beste groepset wil (SRAM Red AXS 2024 of Shimano Dura-Ace R9200) dan kom je automatisch bij de duurdere CFR modellen uit. De meeste interesse zal toch uitgaan naar de CF SLX modellen met instapprijs van € 4.199. De CF SLX 8 is iets duurder geworden, maar de instapprijs is wel lager geworden ten opzichte van de vorige generatie. Onderaan het artikel vind je een volledige weergave van alle modellen.
Eerste indruk
Onze eerste kilometers met deze nieuw Aeroad waren in Calpe, Spanje. Toevallig ook het trainingsgebied van Mathieu van der Poel. Vanaf de kust gaat bijna elke weg omhoog of naar beneden. De Aeroad CFR AXS waar wij mee op pad waren is een halve kilo zwaarder dan de allround racers zoals de Giant TCR (2024) en de Specialized Tarmac SL8. Een serieus knappe prestatie voor een fiets die flink is aangedikt ten opzichte van de bovenstaande concurrentie. De nieuwe Aeroad is lang, dat zie je terug in de reach en de wielbasis. In vergelijking met de Tarmac SL8 voelt de de Aeroad dan ook minder reactief aan. De SL8 voelt als een leukere fiets als je wegrijdt bij het stoplicht, daarmee bedoelen we leuker vanaf lagere snelheden. De Aeroad komt echt tot leven wanneer je hogere snelheden haalt. Dan merk je pas echt hoe enorm stijf en stabiel de fiets is. Afdalen of koersen op een vlak parcours is dan weer echt leuker op de nieuwe Aeroad.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
De Aero Drops van de nieuwe cockpit zijn een welkome toevoeging om tot een betere fit te komen. Door de langere reach van 10mm kunnen we de 90mm stuurpen lengte - hoezo zit er standaard een 90 stuurpen op een fiets die het beste vergelijkt met een maat 54? - op de maat S iets compenseren. De aerodynamische houding is met deze Aero Drops erg prettig doordat je onderarmen perfect kunnen rusten op je stuur door de langere reach.
Lees ook: Dit is de gloednieuwe Canyon Grail CF SLX - Onze eerste indruk
Conclusie
De nieuwe Canyon Aeroad is als een trein die maar door blijft denderen. Versnellen in het zadel gaat moeiteloos en de fiets ademt pure snelheid. Het stuurgedrag is toegankelijk en betrouwbaar, maar voelt daardoor wat minder reactief. De nieuwe Aeroad is een echte 'racers racefiets' die toegankelijk blijft voor iedereen. Je rijdt er zo mee weg, maar wanneer je echt hard wilt, dan komt de fiets echt tot leven.