10 dingen in de Tour de France die je niet ziet op tv
Wij namen een kijkje achter de schermen van de Tour de France en keken onze ogen uit. Dit zijn onze meest opvallende belevenissen die je op tv zeker weten niet mee krijgt.
© Emma Boogaard

De Tour de France is de grootste wielrenwedstrijd ter wereld. Elk jaar genieten we dagelijks van de koers op tv. En ook als de renners allang over de streep zijn vermaken de analisten ons met de verhalen van de dag en tactische voorspellingen. Maar de Ronde van Frankrijk houdt nog zo veel meer in dan wat de meeste mensen alleen via de tv meekrijgen. Wij mochten een dagje mee met Decathlon AG2R La Mondiale Team voor een kijkje achter de schermen. Naast de mega vette ervaring, het sfeerproeven en de complete vip package vielen ons de volgende 10 dingen op die je niet ervaart als je de Tour de France kijkt vanuit je zetel.
Lees ook: Alles over de Tour de France 2024
1. Voor de voeten lopen van renners in de paddock
Het circus is drie weken lang van ochtend tot avond in volle gang. Zo is het voor de start van een etappe dringen bij hekken om een glimp op te kunnen vangen van de renners. En met de juiste accreditatie mag je in de afgezette parking waar de bussen zijn geparkeerd. De kans om een renner te spreken is nog steeds klein gebleken omdat de renners zich vooral gedeisd houden in de reusachtige teambussen. Maar als je dan aan het dwalen bent tussen de fietsen zoals de nieuwe aerobike van Van Rysel, is de kans groot dat je voor de voeten loopt van voorbij flitsende renners die zich naar de ploegenpresentatie haasten. Een pardon of sorry is dan het enige wat je in zo'n gehaaste situatie nog kan uitkramen.
2. Rijen met vip busjes die langs het parcours lunchen
Vip in de Tour de France. Dat klink als een dream come true en dat was het ook zeker. Wij mochten met Decathlon AG2R La Mondiale Team mee in een van de vele vip busjes. En wat je niet op tv meekrijgt is dat de stoet vip busjes (die tussen de reclame caravaan en de koers in rijden) allemaal op zoek zijn naar een plekje om rustig te kunnen lunchen. En dat kan nog wel eens een uitdaging zijn met zo veel publiek langs de kant.
Lees ook: Puntentelling in de Tour de France, zo werkt dat
3. Motoren geven informatie aan commissaris, deze verspreidt het aan de ploegleiders
Hoe kan iedereen in de wedstrijd toch altijd zo goed op de hoogte zijn van de situatie? Dat komt door de vele motoren die meerijden in de wedstrijd. We klagen nog wel eens over te veel motoren maar deze hebben daadwerkelijk een functie. De motoren communiceren de koerssituatie naar de commissaris die in de rode auto als eerste in de rij achter de renners rijdt. De informatie wordt hier verzameld en vervolgens verspreid naar de ploegleiders in koers.
Lees ook: Review Van Rysel Racer 2 fietsshirt en fietsbroek
4. Zelfs de vip busjes krijgen de informatie van de commissaris
De informatie die dus wordt verspreid door de commissaris auto wordt niet alleen in de ploegleiders auto's in de gaten gehouden maar ook in de vip busjes. Tijdens onze rit was etappe 12 in volle gang en hield de chauffeur van ons Decathlon AG2R La Mondiale Team busje de koers nauwlettend in de gaten. Dit was niet alleen uit interesse maar ook om de planning van het dagprogramma bij te houden.
5. De drang om te fietsen nog groter als je zelf over het parcours raast
Op tv zien we de renners over allerlei soorten wegen koersen. En vaak als je het op tv bekijkt is het hier en daar toch maar 'gewoon' het saaie Franse landschap. Nu kunnen we uit ervaring spreken dat de omgeving echt nog indrukwekkender is dan dat het op tv lijkt. En dat de drang om te fietsen nog groter is als je over het parcours rijdt. Elk wielerhart zal sneller gaan kloppen van de kronkelende en glooiende wegen, zelfs in een 'saaie' sprint etappe in het centraal massief van Frankrijk.
Lees ook: Review Van Rysel Dames Racer 2 fietsshirt en Endurance fietsbroek
6. De feestelijke sfeer langs het GEHELE parcours
Natuurlijk kijken we regelmatig de Tour de France en bij een uitdagende etappe het liefst nog van start tot finish. En ja, dan zie je wel juichende mensen langs de kant van het parcours en op beklimmingen hele menigtes die de renners toe juichen. Maar in het echt, als je zelf in een auto over het parcours rijdt, merk je pas dat het echt een parade is van zo'n 200 kilometer lang. Voor ELKE auto die voorbij komt (en dat zijn er heel veel!) zal het publiek toeteren en zwaaien. Uit ervaring, is het ook erg aanstekelijk om terug te zwaaien.
7. Voor genodigden is een Franse lunch altijd inclusief rode wijn
Eenmaal halverwege het parcours en door de mensenmassa heen vonden we een rustiger plekje om te lunchen. De Decathlon campingtafels werden uit de busjes gehaald, deftig gedekt met tafelkleed en de lunchpakketten. En als genodigden van Team Decathlon AG2R La Mondiale was de lunch geheel verzorgd. Dat betekende dus ook inclusief een glas goede rode wijn.
Lees ook: Dit zijn alle fietsen van de teams in de Tour de France
8. Hoe snel de renners over het parcours razen is verbazingwekkend
Op tv wordt de koers uren lang uitgezonden. Hier en daar klagen we ook nog over een saaie 'wandeletappe' of een gebrek aan spektakel. Maar wat je op tv niet mee krijgt is hoe verbazingwekkend snel de mannen een etappe van zo'n 200 kilometer afleggen. In de caravaan reden wij voor de koers uit. Maar dit was geen rustig ritje door het Franse landschap. Zoals onze chauffeur zei: het is koers voor de koers en door de koers. Wij moesten haasten om voor de renners uit te blijven, ondanks dat wij een uur voor de renners al waren vertrokken!
Lees ook: Het verschil tussen jou en een renner in de Tour
9. Frans vlak is nooit echt vlak!
Etappe 12 werd voorgesteld als een tussen etappe die in een saaie sprint zou eindigen. Maar het tegendeel werd bewezen. Want deze 'vlakke' etappe was vanuit de auto die het gehele parcours reed echt totaal niet vlak. Dat kon je ook zien aan de afgematte renners die over de streep uitbolde.
10. Zelfs de laatste renner wordt naar de streep gejuicht
Op tv zien is de strijd om de winst uitgebreid met herhalingen van verschillende hoeken te zien. Hierna zijn de analisten de koers al uitgebreid aan het bespreken en wordt de uitslag in beeld gebracht. Maar wat je vaak niet ziet is hoe de laatste renner uitgeput over de streep rolt. Maar wij kunnen je ervan verzekeren dat elke renner die door de finishstraat rijdt voluit wordt aangemoedigd. Tot aan de laatste renner aan toe.