Data toont hoe loeizwaar de gravelrit in de Tour echt was

Derek Gee behaalde waardes die vergelijkbaar zijn met Mathieu van der Poel tijdens zijn heroïsche zege in Strade Bianche 2021.

© Getty Images - Tim de Waele

gettyimages-2161025523

De gravelrit in de Tour de France 2024 beloofde spektakel en spektakel werd het! Volop strijd voor de dagzege, volop strijd tussen de klassementsmannen, deze rit had alles in zich. En hoewel materiaalpech op de loer lag en hier en daar zeker een rol speelde, zorgde het gelukkig niet voor grote verschillen in het klassement. Op de eerste rustdag is de strijd tussen De Grote Vier daardoor nog altijd net zo levendig als voor de start van de Tour. Daar moest wel voor gestreden worden, zo blijkt uit de data die door de renners op Strava gedeeld wordt. Etappe 9 was een regelrechte sloper, zo blijkt vooral uit de cijfers van alleskunner Derek Gee!

Winnaar Turgis met 45 km/uur over het gravel

Eerst maar eens even naar de winnaar van de dag: Anthony Turgis. De Fransman zorgde op zijn Enve Melee voor alweer de derde Franse ritzege deze Tour, maar moest daar serieus voor uit zijn slof schieten. De gemiddelde snelheid van bijna 45 km/uur laat zien hoe verschroeiend hard het ging en aangezien de route een rondje van Troyes naar Troyes was, kan er geen sprake zijn geweest van voordelige rugwind. Ze moesten er simpelweg keihard voor koersen.

Dat blijkt ook wel uit zijn Strava-data: Turgis deed over de gehele rit ruim 4,5 uur en haalde daarin een gemiddeld vermogen van maar liefst 281 watt. Kijken we naar zijn Normalized Power, dan is de 315 watt helemaal indrukwekkend, zéker met zijn gewicht van 70 kilogram. Dat dit alles veel energie kost mag duidelijk zijn: Turgis verbrandde tijdens de rit ruim 5.000 calorieën, goed voor zo'n 20 Big Mac's...

Lees ook: Alle data die je uit een vermogensmeter haalt uitgelegd

Derek Gee vergelijkbaar met MvdP

Medevluchter Derek Gee stelde daar nóg hogere cijfers tegenover, uiteraard dankzij zijn hogere lichaamsgewicht van 76 kilogram (off topic: hóe kan deze man derde zijn geworden in de Dauphiné met zoveel bergen!?). De Canadees behaalde gisteren een verbluffend hoge Normalized Power van maar liefst 359 watt, zo blijkt uit zijn Strava-upload. Dat is onwaarschijnlijk hoog en vergelijkbaar met de waardes van Mathieu van der Poel tijdens zijn imponerende zege van Strade Bianche in 2021.

Hard ging het vooral in het begin van de rit, want Gee reed in het eerste uur een gemiddeld vermogen van maar liefst 402 watt! Iedereen die met een vermogensmeter rijdt, weet hoe verschrikkelijk hoog dat is en al moeilijk genoeg is om twee minuten vol te houden. Laat staat een heel uur!

Lichtgewicht Tom Pidcock bevestigt moeilijkheid

Voor de nummer twee in de daguitslag, Tom Pidcock, was het ook een dag van afzien, zo vertelde hij na afloop van de etappe. Van hem is er geen data openbaar, maar de Brit deelde zelf zijn waardes in een interview met iTV Sport:

'Het was de hele dag vol gas. Het is bizar hoe hoog het niveau in de Tour is. Ik heb deze kans net gemist', zei Pidcock na de etappe. 'Maar ik denk dat ik daar trots op mag zijn. Ik heb het moeilijk gehad in het eerste deel van deze wedstrijd. Als het niet goed gaat, is het lastig. Het was moeilijk. Ik woog vanochtend minder dan 57 kg en toen hadden we vier en een half uur lang een gemiddelde van 280 watt. Dat is veel.'

Voor de goede orde: omgerekend naar zijn gewicht is dat een gemiddeld vermogen van 4,91 w/kg! Het mag duidelijk zijn dat het gehele peloton vandaag zal genieten van die welverdiende rustdag.

Lees ook: 10 Goede vermogensmeters voor de racefiets

Check ook ons artikel met alle etappes van de Tour de France 2024 om te zien wat de vermoeide renners nog te wachten staat.