De batman-bril van Dylan Groenewegen: het duurste neusstukje ter wereld?

De teams en sponsors doen alles voor die marginal gains op gebied van aerodynamica.

© Getty Images - Dario Belingheri

gettyimages-2160425147

Dylan Groenewegen won gisteren de zesde etappe van de Tour de France 2024 in een knetterende massasprint. We zagen een millimetersprint met Jasper Philipsen - die later weliswaar werd teruggezet in de uitslag - waarbij elk detail op gebied van aerodynamica voor het verschil tussen winst en verlies kan zorgen. Zie daar de reden voor de bijzondere batman-bril van de Nederlands Kampioen.

Het neusstukje in de bril van Scicon Sports moet zorgen voor een betere luchtstroom langs de bril. Brillen met een normaal neusstukje houden altijd wat ruimte over, waardoor de lucht daar achter de bril kan stromen, wat zorgt voor een verstoring van de luchtstroom. Het neusstukje moet daar verandering in aanbrengen, wat ongetwijfeld in de windtunnel aangetoond zal zijn. Blijft echter de vraag of het buiten in de echte wereld met alle verstoringen in luchtstromen die daar al zijn, ook maar enige invloed gaat hebben. Of zou het weer zo'n typische marketing-stunt zijn?

Lees ook vooral: Trap niet in fietsmarketing praatjes.

Teams zoeken naar aero-voordeel

Jayco-AlUla is uiteraard niet de enige ploeg die op zoek is naar 'marginal gains' op het gebied van aerodynamica. Eerder dit jaar zagen we bijvoorbeeld al de nieuwe POC Procen helm van EF Education, wat in de basis een aftreksel is van een tijdrithelm met geïntegreerd vizier. Toch zien we niet veel renners voor deze helm-bril combinatie kiezen, wellicht door een gebrek aan ventilatie.

Ook Mark Cavendish zagen we winnen met een opvallende bril. De Oakley Kato bril die hij droeg heeft een lens die zelf al rond de neus gevormd is, met dezelfde doelstelling als het neusstukje van Groenewegen. En beide heren wonnen dus al, zou het dan toch die ene watt verschil maken in een sprint aan 70 km/uur?

Wil je zelf ook zo'n batman-bril om de bordjessprint te kunnen winnen? Dan zal je diep in de buidel moeten tasten, want alleen het losse neusstukje - die te gebruiken is met diverse Scicon modellen - kost maar liefst € 350...

Lees ook: 13 fietsbrillen getest voor de racefiets