Jij hebt 'm al gezien, maar nu officieel: De Trek Madone Gen 8
Deze racer rijdt al een paar weken rond in het profpeloton, maar vandaag komt Trek officieel uit met de nieuwe generatie Madone. Dit is alles wat je moet weten.
Florian Bont

De Trek Madone is geliefd op de redactie van Bicycling. De uitstekende rijeigenschappen in combinatie met het gevoel van een aerobike en het scherpe stuurgedrag maakt de Trek Madone (vorige generatie, Gen 7) tot een echte racer. Trek lanceert vandaag de Madone Gen 8, een nieuwe racefiets die de eigenschappen van de Émonda en Madone combineert. Deze fiets is ontwikkeld met input van de rijders van Lidl-Trek en biedt een balans tussen lichtgewicht en aerodynamische prestaties.
Van twee fietsen één maken
De Madone Gen 8 heeft het gewicht van de Émonda SLR, met een frame dat 320 gram lichter is dan de vorige Madone Gen 7. Dit is bereikt door de toepassing van de nieuwe 900 Series OCLV carbon technologie en aangepaste buisvormen. Hierdoor is de fiets geschikt voor zowel steile beklimmingen als snelle afdalingen.
Op het gebied van aerodynamica is de Madone Gen 8 ontworpen om 77 seconden per uur sneller te zijn dan de Émonda en even snel als de vorige Madone. Dit wordt bereikt door de nieuwe Full System Foil aerodynamische buizen en de RSL Aero bidons en bidonhouders, die standaard zijn op de Madone SLR-modellen. Deze combinatie zorgt voor een optimale stroomlijn en verbeterde snelheid.
De Madone Gen 8 vervangt zowel de Madone Gen 7 als de Émonda, met een focus op het leveren van prestaties voor verschillende rijstijlen. De Émonda en Madone Gen 7 zullen nog wel verkocht worden, maar de productie wordt langzamerhand afgeschaald tot nul. Émonda-liefhebbers kunnen nu kiezen voor een fiets die zowel licht als aerodynamisch is, terwijl Madone-fans profiteren van een ultralicht ontwerp dat uitstekende klimeigenschappen heeft.
Verbeterde IsoFlow-technologie
Een andere opvallende eigenschap is de vernieuwde IsoFlow-technologie. Dit 'gat in het frame' moet volgens Trek voor meer comfort zorgen, zonder dat het ten koste gaat van de prestaties. Deze technologie zorgt voor 80% meer verticaal comfort dan voorheen en absorbeert trillingen, wat resulteert in een langere en comfortabelere rit. Dit is een belangrijke verbetering voor rijders die lange afstanden willen afleggen zonder in te boeten aan comfort.
Geïntegreerde cockpit
De Madone SLR-modellen zijn uitgerust met een nieuwe Aero RSL Road stuur/stuurpencombinatie van OCLV Carbon. Het ‘flare’ ontwerp van het stuur plaatst de shifters 3 cm dichter bij elkaar, wat zorgt voor een aerodynamische positie en verbeterde controle. Hierdoor is wordt het gemakkelijker om met je onderarmen te steunen op het stuur, en toch je schifters nog veilig vast te houden.
Opvallend betaalbaar
De Madone Gen 8 is er al voor € 3499. Deze Madone Gen 8 SL biedt dezelfde frametechnologie als het SLR-model, maar is vervaardigd uit 500 Series OCLV Carbon. Deze modellen hebben een tweedelige stuur/stuurpen-combinatie en de aero bidon/bidonhouders zijn optioneel verkrijgbaar. De SL5 is afgemonteerd met Shimano 105 Di2 12s.
- Madone SL 5 | 3.499
- Madone SL 6 | 4.999
- Madone SL 6 AXS | 5.499
- Madone SL 7 | 6.499
- Madone SLR 7 P1 | 8.999
- Madone SLR 7 AXS P1 | 9.499
- Madone SLR 8 AXS P1 | 9.499
- Madone SLR 9 P1 | 13.499
- Madone SLR 9 AXS P1 | 13.999
De nieuwe Madone Gen 8 is vanaf vandaag verkrijgbaar via Trek-dealers in de Benelux en online op trekbikes.com.