Pinarello presenteert nieuwste generatie Dogma F

De Dogma is het paradepaardje van Pinarello en is inmiddels 22 jaar in de collectie.

Ruim een week voor de start van de Tour de France, presenteert Pinarello vandaag de nieuwste generatie van de Dogma F. De high-end racefiets waarmee de renners van Ineos Grenadier in Frankrijk zullen rijden kent een behoorlijk aantal updates. De Dogma is het paradepaardje van Pinarello en is inmiddels 22 jaar in de collectie, een periode waarin de allround racefiets heeft aangetoond grote rondes te kunnen winnen.

De nieuwe Dogma F is gebouwd met de nieuwe M40X carbonvezel, het resultaat van talloze uren testen op de X-Light modellen en de fietsen van INEOS Grenadiers. De nieuwe structuur heeft volgens de ontwerpers een groot trekvermogen, waardoor de laterale stijfheid naar een hoger niveau getild kon worden.

Aerodynamische winst

Tijdens een grote ronde staat een verbetering van 0,2% in de luchtweerstandscoëfficiënt (CdA) gelijk aan een gewichtsbesparing van 175 gram. Dit bleek uit gegevens van Geraint Thomas tijdens de Tour de France van 2022. Kleine verbeteringen in CdA en rolweerstand bleken daardoor meer op te leveren dan gewichtsbesparing.

Lees ook: Review: Pinarello Dogma X

Het heeft erin geresulteerd dat elk detail van de Dogma F is ontworpen om de CdA met 0,2% te verminderen. Dit heeft Pinarello naar eigen zeggen weten te bereiken met de volgende aanpassingen, allemaal ontwikkeld met behulp van de nieuwste Computational Fluid Dynamics (CFD) simulaties en talloze uren in de windtunnel.

  • Onderbuis: Deze is volledig opnieuw ontworpen en minder dik gemaakt, waardoor er minder frontale luchtweerstand is.
  • Bottom bracket: De onderbuis is ook 3,5° gedraaid om een ​​kielvorm te creëren die de aerodynamische prestaties van het bottom bracket met 1,2% verbetert.
  • Balhoofdbuis: Het volume en de breedte van de balhoofdbuis is met 8 mm verkleind dankzij een meer gestroomlijnd ontwerp.
  • Headset: Om de breedte van de balhoofdbuis te verkleinen, is er een elliptische stuurbuis en een volledig nieuw balhoofd ontworpen met lagers met een andere diameter, breder aan de onderkant en smaller aan de bovenkant. Ook is de interne kabelgeleiding verplaatst van de zijkanten naar de voorkant van de stuurbuis.
  • Steekassen: Nieuwe, kortere steekassen. De bout aan de rechterkant van de vork is in het carbon geïntegreerd, waardoor het externe gat van de vorige versie weg is. Hetzelfde is gedaan op het frame met de integratie van de dropout van de achterderailleur.
  • Onda Voorvork: Een slanker vorkontwerp, met verbeterde aerodynamica en een rake van 47 mm om het rijgedrag en de snelheid tijdens afdalingen te verbeteren.
  • Zadelpenklem: De zadelpenklem is kleiner geworden en is volledig geïntegreerd in de zitbuis. Deze nieuwe oplossing vermindert het gewicht en zorgt voor minder stof en zweet die naar binnen kunnen dringen.
  • Cockpit: De nieuwe geïntegreerde Talon Fast-cockpit is lichter en aerodynamischer geworden. Het beschikt over een natuurlijk gedraaide shifterpositie waardoor rijders op een veiligere manier aeroposities kunnen aannemen.
  • Asymmetrisch ontwerp: Alle frames zijn asymmetrisch, zodat de hogere krachten die tijdens het trappen op de kettingzijde worden uitgeoefend, gecompenseerd worden.

Lees ook: Welk soort racefiets moet je kiezen? 4 type racefietsen onder de loep.

Prijzen en gewicht

De nieuwe Dogma F is verkrijgbaar in een aantal verschillende modellen met het volgende gewicht:

  • Dogma F met SRAM RED AXS en Princeton Peak 4550 wielen: 6,63 kg
  • Dogma F met Shimano Dura Ace en Princeton Peak 4550 wielen: 6,77 kg
  • Dogma F met Campagnolo Wireless en Bora WTO 45 wielen: 6,88 kg

De prijzen van het nieuwe model Dogma F zijn duizelingwekkend: het goedkoopste model begint bij € 14.500. Een los frameset heeft een prijs van € 6.700.

Meer info over de nieuwe Dogma F vind je op Pinarello.com.

Lees ook: Dit is de nieuwe SRAM Red AXS: onze eerste indruk