Specialized lanceert volledig nieuwe Chisel full suspension mountainbike

De gelijkenissen tussen de nieuwe Chisel en de hihg-end Epic zijn opvallend, terwijl de prijs aanzienlijk lager is.

Specialized is goed bezig met aluminium fietsen. Vorige week lanceerde het merk een aluminium versie van de Crux gravelbike, en deze week lanceren ze een nieuwe Chisel mountainbike. De nieuwe Chisel full-suspension aluminium mountainbike deelt zijn naam met de populaire Chisel aluminium hardtail. Het zorgt wellicht voor wat verwarring door dezelfde naam te dragen en feitelijk hadden ze ook voor een nieuwe naam kunnen kiezen, omdat het om een compleet nieuwe fiets gaat. Onze verwachting is echter dat de hardtail variant in de loop der tijd uit de collectie zal verdwijnen, al geeft Specialized aan dat hij voorlopig gewoon blijft.

Op het eerste gezicht lijkt deze Chisel op de Epic, Specialized’s carbon full-suspension XC mountainbike. En dat lijkt niet alleen zo - de gelijkenissen tussen de nieuwe Chisel en de Epic zijn opvallend. Specialized beweert zelfs dat de twee fietsen dezelfde kinematica en geometrie delen. Verder zijn ook alle kleine onderdelen zoals bidonhouderboutjes, zadelpenklem en scharnieren hetzelfde.

Vergelijking met Epic Evo

De nieuwe Chisel lijkt echter vooral op de vorige generatie Epic, in het bijzonder de Epic Evo 7. Beide fietsen hebben dezelfde hoeveelheid veerweg, met 120mm vooraan en 110mm achteraan. (De nieuwste Epic heeft 120mm veerweg zowel voor als achter.)

Het belangrijkste verschil tussen de Chisel en de Epic is uiteraard het gebruikte framemateriaal. De Chisel is gemaakt van aluminium druppelvormige framebuizen die vervolgens worden samengevoegd met behulp van hun gepatenteerde D’Alusio Smartweld-technologie. Specialized introduceerde Smartweld in 2013 op de S-Works Allez en kreeg vooral veel bewondering voor de technologie met de 2015 Allez Sprint. In plaats van het traditioneel zagen en verstekken van aluminium buizen, gebruikt Smartweld hydrogevormde verbindingen. Dit proces vereist minder materiaal zonder verlies van sterkte bij de lasnaad.

Hoewel eerdere Smartweld-fietsen indrukwekkend waren—vooral hoe Specialized de onderbuis van de Allez Sprint als één stuk vormde met de trapas—gaat de nieuwe Chisel nog een stap verder met zijn zadelbuis uit één stuk.

Specialized heeft niet alleen de trapas als onderdeel van de zadelbuis gemaakt, maar ook de scharnieren van de ophanging. De meeste merken lassen deze onderdelen aan de zadelbuis. Het belangrijkste voordeel is gewichtsbesparing, maar het is ook een indrukwekkend stukje aluminiumtechniek dat er heel strak uitziet.

Als je een hekel hebt aan volledige integratie op een fiets, ga je blij zijn met de nieuwe Chisel. In tegenstelling tot de nieuwe Epic, lopen er geen kabels door het balhoofd. Het frame gebruikt een standaard geschroefde BSA trapas en de zadelbuis is compatibel met ronde 30.9mm zadelpennen en wordt vastgezet met een externe zadelpenklem. De fiets heeft interne bekabeling voor de achterrem, derailleur en dropper zadelpen. De nieuwe Chisel mist wel een intern opbergvak.

Specialized Chisel Geometrie

Hoewel Specialized beweert dat de Chisel dezelfde geometrie als de Epic 8 heeft, is dat niet helemaal het geval. Beide fietsen hebben dezelfde 75,5 graden zadelbuishoek en verschillen slechts 2 mm in de wielbasis. Maar de balhoofdbuis van de Chisel is 0,6 graden steiler (66,5 graden vs. 65,9 graden van de Epic).

Qua reach is de Chisel ongeveer 5 mm korter. Stack-waardes zijn wat wisselender, afhankelijk van de maten. Een Chisel in maat XL is slechts 1 mm hoger dan de Epic, terwijl een Large 10 mm hoger is. De Epic 8 onderging een aantal veranderingen, die ook worden overgenomen door de Chisel. Alle maten gebruiken nu een 60mm stuurpen, plus 170mm cranks op de medium maat (in plaats van 175mm op de Epic 7 in maat M).

Lees ook: Hardtail vs. Fully: Welke mountainbike is sneller?

Modellen en Prijzen

Een ander groot verschil tussen de Epic 8 en de Chisel is de prijs. Toen we de S-Works Epic 8 in maart mochten test, was het de duurste (niet-elektrische) mountainbike die we ooit hadden getest, met een prijs van € 14.500. De Chisel Comp kost € 3.300. Dit betekent dat je voor de prijs van één S-Works Epic 8, een Chisel Comp voor jezelf en drie vrienden kunt kopen—en nog wat geld overhoudt.

De nieuwe Chisel is verkrijgbaar in drie complete fietsuitvoeringen. Er is een glanzend roze frameset-optie voor liefhebbers van opvallende Specialized-kleurstelling. Het frame kost € 1.700 en heeft een RockShox Deluxe Select+ achterdemper.

Complete fietsen beginnen bij € 2.600 waarbij op dit moment alleen de Shimano-variant leverbaar is. De SRAM-variant is naar verwachting vanaf augustus verkrijgbaar. Beide modellen hebben een X-Fusion Pro-02 achterdemper en een RockShox Recon Silver RL voorvork. Het Shimano-model wordt geleverd met voornamelijk Deore-aandrijflijnonderdelen en Shimano M4100-remmen. De SRAM-uitvoering gebruikt een mix van NX en SX Eagle voor de aandrijflijn en Level T-remmen.

De 'topuitvoering' is de Chisel Comp, die € 3.300 kost. Voor de extra € 700 krijg je betere vering met een RockShox Deluxe Select+ achterdemper en een SID-vork. De achterderailleur wordt geüpgrade naar Shimano SLX, hoewel de cassette van Deore blijft. Remmen op de Comp zijn M6100 en een Shimano-crankstel vervangt het eigen Specialized crankstel van het goedkopere model. Alle complete modellen hebben een TranzX dropper post.

Meer informatie over de nieuwe Chisel vind je op specialized.com. Wij zullen de fiets op korte termijn gaan testen en zijn heel erg benieuwd hoe deze betaalbare fully zich verhoudt tot de duurdere modellen. Houd onze website in de gaten voor een online review.

Lees ook: Dit is alles wat je moet weten over een full suspension mountainbike