Review: Universal Colours Chroma fietsshirt en fietsbroek

Het Londonse Universal Colours bracht ons deze zomer een stijlvolle kit om te testen. Dit is wat we ervan vonden.

© Gijs Ferkranus

2024-05-21 Gijs Ferkranus _ TRLS - Bicycling, Zomerkleding '24-04802.jpg

Universal Colours stuurde ons een set fietskleding, inclusief een fietsshirt, fietsbroek, ondershirt en fietssokken. Onze indrukken van deze kleding lees je hieronder.

  • Universal Colours Chroma fietsshirt en Chroma fietsbroek
  • Prijs: fietsshirt €185 | fietsbroek €220
  • Tester is 178 cm lang, weegt 62 kg en draagt voor het fietsshirt en -broek maat S

Universal Colours Chroma fietsshirt

Dit shirt is een premium product ontworpen voor zowel prestaties als comfort. Het fietsshirt bestaat voor bijna alle panelen uit dezelfde stof. De gebruikte stof is super dun en licht, gemaakt van 84% gerecyclede geweven nylon en elasthaan. De stof voelt bijna papierachtig aan, waardoor deze stof echt uitblinkt op de warmere dagen. De stretch en compressie zorgen voor een nauwsluitende en comfortabele pasvorm. Deze pasvorm is wel redelijk kort, wat een knappe uitstraling geeft, maar minder praktisch is als je iets uit je achterzakjes moet pakken na een lange, vermoeiende dag in het zadel. De details en subtiele branding van het Universal Colours fietsshirt geeft het een stijlvolle uitstraling die geheel past in de trendy fietscultuur van tegenwoordig. Wat ons wel opviel is dat het gerecyclede elasthaan duidelijk van mindere kwaliteit is dan 'gewoon nieuwe' elasthaan. De elastische band onderaan het shirt en aan het einde van de mouwtjes verloren al snel de rekbaarheid en gingen iets lubberen. Na 3 à 4 ritjes kwamen we hier al achter. Voor de prestaties van het fietsshirt had het weinig invloed, alleen bleven de mouwtjes net iets minder goed zitten dan toen wet het fietsshirt de eerste keer aandeden. Het gebruik van gerecyclede stoffen is een nobel en mooi streven, maar in de realiteit blijkt het toch vaak van mindere kwaliteit. Zo dus ook bij het elasthaan wat in dit shirt is gebruikt. Andere merken lossen dit op door de mouwtjes van een andere stof te maken die meer compressie heeft, daardoor is er geen elastische band meer nodig om deze op z'n plek te houden. Wellicht een betere oplossing voor dit fietsshirt.

Universal Colours Chroma fietsbroek

Deze fietsbroek is licht van gewicht en biedt de juiste mate van compressie. De broekspijpen zijn perfect qua lengte en kruipen niet omhoog dankzij de silicone grippers aan de binnenkant. Net als bij het fietsshirt is de stof hier akelig dun, bijna fragiel, maar het geweven gerecycled nylon zorgt toch voor een nauwsluitende pasvorm en flink veel compressie. Dit maakt het echt een hele comfortabele fietsbroek. De bretels zijn gemaakt van een stevig elasthaan waardoor ze nooit te strak zitten, maar wel de broek op de juiste plek houden. In tegenstelling tot het fietsshirt gingen de bretels niet lubberen en behielden ze de stretch. De zeem is het Elastic Interface® Road Performance Space 2 zeem. Elastic Interface maakt voor veel (high-end) kledingmerken de zemen, en kunnen dus wel toevertrouwd worden met het maken van een goede zeem. Dat is wederom in deze broek weer gelukt. Na een lange uitdagende rit van 4-5u in de Spaanse zon hadden we nergens last. Dat maakt deze broek tot een van onze favorieten van deze zomer.

Conclusie

De ventilatie is zeer effectief bij warm weer en de looks zijn trendy. In deze prijsklasse (€185) vinden we het wel wat scharrig dat na zo'n korte tijd de elasticiteit van de mouwgrippers dusdanig achteruit ging. Zonde, want de rest van het fietsshirt vinden we echt geweldig. De fietsbroek blinkt uit in pasvorm en comfort. De pijpjes zijn perfect op lengte zodat de broek altijd sjiek zit.

Pluspunten:

+ Hoogwaardige afwerking van zowel fietsbroek als fietsshirt

+ Uitstekende pasvorm van de fietsbroek

+ Goede compressie van de fietsbroek

+ Gewoven nylon zorgt voor dunne en lichte stof

Minpunten:

- Mouwtjes gaan (te) snel lubberen

- Met een totale waarde van €405 is deze kit stevig aan de prijs

- Prijs-kwaliteit-verhouding is in orde, maar concurrenten doen het hier beter