Review GER Race - Amsterdamse racer met Italiaanse roots
Deze custom racefiets uit Amsterdam-Oost heeft Italiaanse roots. Een bak vol temperament gegarandeerd!
© Florian Bont

GER Bikes, ook wel GER, is opgericht in door Ger Hermans. Deze, inmiddels zeventiger, droeg in 2023 GER over aan de nieuwe eigenaren na 30 jaar zijn eigen zaak te hebben gehad. Ger begon zijn loopbaan bij RIH, een andere bekende naam in de fietswereld, en deed daar alle kennis op om later, in 1994 zijn eigen zaak te openen in Betondorp, Amsterdam. Ger is een icoon uit zijn tijd en dé man waar je moest zijn voor het opbouwen en onderhouden van je racefiets. Zijn specialiteit lag bij het opbouwen en onderhouden van fietsen met Campagnolo onderdelen. Hij bouwde fietsen naar de wens van de klant, compleet custom.
Inmiddels staan Sander Bossen en Mathew Overste aan het roer. Met dezelfde liefde en passie bouwen zij custom racefietsen en gravelbikes onder de naam van Ger. Ger zelf is nog op de achtergrond betrokken bij de ontwikkeling van de fietsen.
Met de hand gemaakt
De fietsen van GER worden met de hand gemaakt in Italië, in dezelfde fabriek waar ook de Colnago C68 frames gebouwd worden, aldus Sander en Matthew. Dit geeft de mogelijkheid om een fiets te bouwen die geheel naar de wens van de klant is. De framebuizen kunnen in verschillende maten gemaakt worden waardoor de geometrie compleet kan worden aangepast. Deze framebuizen worden dan met carbonvellen bij de lugs aan elkaar verlijmd om een sterk en stijf geheel te maken. De complete frames gaan dan naar Brabant, waar ze bij Unlimited Colors gespoten worden.
Geometrie
De fiets waar wij mee op pad gingen is de 2e iteratie van de GER Race. De eerste GER Race die werd gemaakt door Sander en Matthew als prototype was volgens de mannen nog niet helemaal zoals ze hem wilde hebben. De fiets had te veel onderstuur en was te stijf. Met de 2e iteratie van de GER Race moest dit zijn verholpen. Deze GER Race heeft een redelijk agressieve geometrie. Met de data uit onze bikefit kon de fiets goed worden aangepast naar onze maten. Dit is niet helemaal hoe het proces normaal zou gaan, maar omdat er al een fiets voor ons klaar stond was dit de beste optie. Normaal zou je bij GER eerst een bikefit doen, waarna de fiets naar jouw maten gemaakt kan worden.
Rijeigenschappen
Disclaimer: De racefietsen van GER zijn compleet custom, dus elke GER zou anders moeten sturen en geheel naar de wens van de klant. De GER die wij hebben getest zal dus andere rijeigenschappen hebben dan de GER die jou als lezer het beste past.
De GER Race die ik onder m'n kont geschoven kreeg zou beter moeten sturen dan het prototype met onderstuur. Dit vergt een uitleg, ga je mee het konijnenhol in? Als een fiets onderstuurd, dan lijkt het alsof die het liefst rechtdoor wil, ook als je een bocht aansnijdt. Het kost dan relatief veel moeite om de fiets een bocht om te krijgen, alsof die op een rails zit. Deze GER had inderdaad minder onderstuur, maar stuurde wel een tikkeltje nerveus. Het onderstuur was er ook nog niet helemaal uit voor mijn gevoel. De GER Race was in het begin moeilijk te temmen. De eerste rit dacht ik, 'wow, wat een speelse racer!', maar de rit daarna kon ik moeilijk inschatten hoe ik een bocht moest aansnijden met de GER. Het is lastig om mijn vinger erop te leggen waardoor dat precies komt, maar ik ga het proberen uit te leggen. Deze GER Race is zo onwijs stijf dat de fiets net een plank is. Ondanks dat het meeste overstuur eruit is ten opzichte van zijn voorganger, is het nog steeds moeilijk in te schatten hoe je deze fiets goed de bocht door krijgt. Let op, dat is wel wanneer we echt de limieten opzoeken. De meeste fietsen bewegen met je mee, bij deze GER was daar meer moeite voor nodig. Jammer, want het insturen voelde wel echt super scherp aan, tikkeltje nerveus zelfs
Dat gezegd hebbende klimmen we uit het konijnenhol en gaan we over naar het positieve van de GER Race. Zoals hierboven al beschreven is de GER echt mega stijf. De acceleratie is direct en snel. Wegrijden bij het stoplicht gaat dan ook moeiteloos en versnellen op hoge snelheid is echt een genot. Het zoeven van de 45mm diepe Scope R4 wielen in combinatie met de 32mm brede Continental GP5000 S TR banden gaf moraal tijdens de vele testritjes. Wat ook moraal gaf was het vele comfort wat deze bandjes gaven. Het frame is serieus stijf, maar niet onprettig hard.
Specificaties
De GER Race wordt gemaakt volgens de wensen van de klant. Het exacte gewicht kan dus afwijken per fiets. Onze fiets heeft een framegewicht van 995 gram. In combinatie met de elektronische Shimano 105 Di2 groep en Scope R4 carbon wielen kwam het totale gewicht ruim boven de 8kg uit. De GER Race is verder opgebouwd met een Pro Stealth zadel, Deda Superbox + Deda Superzero stuur met interne kabelgeleiding.
Modellen en prijzen
GER maakt op dit moment twee type fietsen, een GER Race en GER Gravel. Deze zijn te koop als complete fiets met elektronische groep voor € 5.499. Onze GER met Scope R4 wielen kost € 6.499. Een los frame koop je voor € 3.499
Conclusie
De GER Race is een knappe racer voor iedereen die iets speciaals zoekt. Sander en Matthew helpen je van A tot Z zodat jij een fiets krijgt die helemaal naar wens is. Van de kleur tot de geometrie en de onderdelen. Een GER koop je niet omdat je de aller lichtste fiets wil hebben, maar om je te onderscheiden tussen alle andere bekendere fietsmerken. De kwaliteit en de afwerking van het frame en de lak zijn dik in orde. De fiets voelt solide aan en rolt soepel. We vragen ons dan wel af of het stevige prijskaartje gerechtvaardigd is. Want het is duidelijk te merken dat de GER Race pas de 2e iteratie is, het stuurgedrag moet namelijk nog verbeterd worden, maar de jongens zijn goed op weg!