Review: Trek Domane AL 4 endurance racefiets
De Trek Domane AL 4 is een zeer betaalbare endurance racefiets met een hoogwaardig afgewerkt frame.
© Michiel Maas

Doorgaans testen wij op onze redactie dure fietsen, zo niet héle dure fietsen. Leuk voor ons, maar voor veel lezers niet echt interessant als optie om te kopen. Daarom vragen wij veel merken ook om eens goedkopere fietsen op te sturen voor een test. Helaas zitten die vaak niet in de testvloot, de reden daarvoor heb je al eens kunnen lezen in ons artikel over hoe we de fietsen kiezen die we aan een review onderwerpen. Gelukkig is er af en toe een uitzondering, zoals deze endurance racefiets van Trek met een verkoopprijs van slechts € 1799. Hoe dat bevalt lees je in deze review over de Trek Domane AL 4.
Trek Domane AL 4: het kleine broertje van de carbon variant
Het grote broertje van de AL 4, de duurdere carbon variant van de Domane, werd al ruim een jaar geleden door ons meer dan goed bevonden, zo kon je lezen in de review over de Trek Domane SLR. Dat geldt ook zeker voor deze aluminium en véél goedkopere variant van de Domane. Met een prijs van € 1.799 valt deze fiets in de categorie van betaalbare racefietsen, vooral geschikt voor de beginnende of licht gevorderde fietser.
Desondanks krijg je voor die prijs een zeer fraai ogende fiets, zeker als het gaat om het frame. Die heeft strak afgewerkte lasnaden, een carbon voorvork, nagenoeg volledig weggewerkte kabels en een puik stukje lakwerk, wat zorgt voor een heel hoogwaardige uitstraling. Daarnaast heeft Trek al bewezen dat haar aluminium frames de strijd meer dan aan kunnen gaan met carbon concurrenten, zeker als die in de vergelijkende prijscategorie vallen. Dat gold ook al voor bijvoorbeeld de Trek Émonda, die zich net als deze Domane, heel goed leent voor het upgraden van je aluminium racefiets. Misschien niet direct, maar als je ieder jaar een (kleine) upgrade doet, heb je ieder jaar ook het gevoel op wéér een betere fiets te rijden.
Componenten doen prima hun werk
Dat deze Domane AL 4 nog voldoende upgrade-mogelijkheden heeft, mag geen verrassing zijn voor een fiets van deze prijs. Toch is hij al direct uitgerust met goed werkende hydraulische schijfremmen en een prima schakelende 10-speed Shimano Tiagra groep. Die hebben eigenlijk geen upgrade nodig, want het werkt allemaal precies zoals je zou willen.
De Tiagra groep wordt gecombineerd met een 50-34 FSA crankstel, die prima samenwerkt met de 11-32 cassette aan de achterkant. Hiermee heb je dus een groot bereik van bijna 1:1, waarmee je in de heuvels prima uit de voeten kunt, ook de meeste beginners. De achterderailleur is hierbij wel voorzien van een lange kooi, dus je hebt nog de mogelijkheid om een cassette met een lichtere versnelling (11-34 cassette) te steken.
Zware wielen zijn de beperkende factor
Dat deze fiets tot de zwaardere fietsen behoort - het gewicht van onze maat 58 ligt net iets boven de 10 kg - mag geen verrassing zijn. Een upgrade van met name de zware wielen zal je op een later moment makkelijk wat gewicht besparen en eenvoudig wat meer snelheid opleveren. Want de wielen zijn wel echt de minste componenten van deze fiets. Ze rollen prima, maar in combinatie met de vrij stugge 32 mm brede Bontrager R1 banden is het een vrij moeizaam geheel. Een eerste snelle upgrade zou daarom ook zijn om er lekker soepele vouwbandjes op te leggen, om dan in een later stadium de wielen zelf echt te upgraden. Noodzakelijk is dat zeker niet direct, zeker als je het fietsen nog aan het ontdekken bent.
Lees daarvoor ook: Waarom het upgraden van je wielen de beste investering voor je fiets is
Derailleur beperkt de bandenbreedte
Wil je wel gelijk wat gewicht besparen, dan kan je ook direct kiezen voor de € 500 duurdere Domane AL 5. Daarmee win je niet alleen ruim een halve kilo gewicht, maar los je vooral het enige probleem van de Domane AL 4 op: de voorderailleur van de Shimano Tiagra groep zorgt er namelijk voor dat je maximaal 35 mm brede banden in de fiets kunt steken, omdat de arm van de Tiagra derailleur in de weg zit. En dit terwijl het Domane frame officieel ruimte heeft voor 38 mm, waarmee je er dus ook heel goed mee kunt gravelen. Ik denk dat zelfs 40 mm ook nog wel moet passen. Met de nieuwere en compactere Shimano 105 derailleur die op de Domane AL 5 zit, heb je dit probleem niet.
Toch is de Domane AL 4 als wegfiets zeer geschikt, met veel comfort en een ontspannen houding die behoorlijk rechtop is. Dankzij de korte reach is deze fiets ook voor dames zeer goed te gebruiken en met de bevestigingspunten op de bovenbuis kan je hem ook zonder problemen intzetten voor een mooie bikepacking trip. De Trek Domane AL 4 is daarmee een zeer geschikte racefiets voor de beginnende wielrenner, die ook de lichtere gravelwegen op wil zoeken.
Meer info over de Trek Domane AL 4 vind je op de website van Trek.