Review: Giant Defy Advanced SL 0 endurance racefiets
De Giant Defy is een zeer complete endurance racefiets die een stuk lichter en speelser is geworden. Hier zouden we de hele dag wel op kunnen fietsen!
© Michiel Maas

De endurance racefiets is misschien wel de meest geschikte type racefiets voor de grootste groep wielrenners. Een iets relaxtere zit, gecombineerd met een veelzijdige, allround inzet maakt een endurance racefiets ideaal voor een grote verscheidenheid aan ritten. Van lange toertochten, snelle groepsritten, tot lichte gravelritjes. Alle grote merken hebben daarom dit type racefiets wel in hun collectie en dat geldt ook voor fietsgigant Giant. Zij kwamen vorig jaar met een flinke upgrade van de populaire Defy. Wij gingen met de Defy Advanced SL 0 op pad, onze ervaringen vind je in deze review.
Meer weten over endurance racefietsen en de andere type racefietsen die er zijn? Lees dan eerst ons artikel: Welk soort racefiets moet je kiezen? 4 type racefietsen onder de loep.
Drie series Giant Defy
De vijfde generatie van de Giant Defy kent drie series: Defy Advanced SL, Defy Advanced Pro en Defy Advanced. Uitgebreide tests van Giant laten volgens het merk zien dat alle drie de nieuwe series verbeteringen bieden op het gebied van gewicht en efficiëntie ten opzichte van het vorige topmodel van de Defy Advanced Pro-serie. Het verschil tussen de drie series zit hem met name in het gebruikte carbon van het frame en de voorvork. De eerste serie is het duurst en maakt gebruik van het lichtste carbon. De Defy Advanced serie maakt voor zowel frame als vork gebruik van iets zwaarder carbon, terwijl de middelste serie een voorvork van het lichtste carbon heeft en het frame is gemaakt van het iets zwaardere carbon. Wij gingen op pad met het duurste model: de Defy Advanced SL 0 met een prijs van € 11.999.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Giant koos er bij de nieuwe Defy bewust voor om geen speciale schokabsorberende technologieën toe te voegen, zoals andere merken dat wel doen, zoals bijvoorbeeld IsoSpeed in de Trek Domane, of Future Shock in de Specialized Roubaix. Volgens Giant gaat dit namelijk ten koste van het gewicht, de duurzaamheid en het onderhoudsgemak. Om die reden bouwt de Defy voort op de innovaties die deze fiets in de loop der jaren heeft meekregen, zoals een vernieuwde D-Fuse zadelpen, die wegtrillingen opvangt zonder gewicht toe te voegen en een nieuwe Contact D-Fuse stuurpen die dezelfde voordelen biedt op het voorste deel van de fiets. Een keuze die wij wel kunnen begrijpen, ook omdat je tegenwoordig aanzienlijk bredere banden kunt monteren die voor misschien wel de grootste comfortwinst zorgen. De Defy biedt ruimte voor maximaal 38 mm, daar kan je dus serieus veel demping uit halen!
Lees ook: Iconische racer is toe aan 10e generatie - Dit is de nieuwe Giant TCR
Flinke gewichtsbesparing zorgt voor speels gevoel
Daarnaast is het totaalgewicht van het nieuwe frame maar liefst 300 gram lichter geworden, wat resulteert in veel meer vinnigheid en acceleratievermogen, naast het al bestaande en uitstekende comfort. Wij reden ook op de vorige generatie van de Defy, voltooiden er onder meer de toerversie van de Ronde van Vlaanderen mee. Dat was al een zeer prettige ervaring door dat uitstekende comfort, maar we misten destijds wel een beetje het koersgevoel. De fiets was niet erg reactief en voelde soms wat sloom.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Dat is met de nieuwe Defy totaal anders geworden. Dit is een fiets waar we wel de hele dag op zouden kunnen fietsen, zonder een centje pijn. De fiets in zijn geheel is heerlijk licht en lekker speels, zeker voor een endurance racer, hoewel het balhoofd en de stapel spacers er wel voor zorgen dat echt agressief de bocht insturen nog altijd wat moeizamer gaat. Maar in vergelijking met andere endurance racers heeft de Defy een flinke stap richting de snellere concurrenten gemaakt.
Als enige merk op de markt levert Giant haar fietsen direct tubeless af en in combinatie met een van de allerbeste wielen van het moment – lees daarvoor ook vooral onze review over de Cadex 36 disc wielset die op deze Defy zit – zorgt dit voor een sublieme wegligging, comfort en veel ‘gratis’ snelheid.
Conclusie? De nieuwe Giant Defy is niet alleen maar een perfecte fiets voor lange dagen in het zadel, waarbij je vooral op zoek bent naar comfort, maar zeker ook voor ritten met versnellingen en hoge snelheid. Deze fiets is compleet. Hij is én licht, én behoorlijk aero én extreem comfortabel. Wat valt er dan nog meer te wensen? Een lagere prijs misschien, want van een fiets van € 11.999 mag je ook wel verwachten dat hij alle boxen aanvinkt. We zijn dan ook benieuwd of de goedkopere modellen voor eenzelfde beleving zorgen, binnenkort lees je daar hopelijk meer over.
Lees ook: Giant verwelkomt Tom Dumoulin als hun nieuwe wereldwijde ambassadeur