Waar moet je op letten als je een fiets opbouwt?

Droom je ervan om zelf eens een fiets op te bouwen vanaf een kaal frame tot volwaardig racemonster? Neem dan onze tips ter harte!

Ah, het bouwen van je eigen fiets. Een ervaring die niet alleen heel leuk is, maar ook gepaard gaat met precisie en perfectie. Want laten we eerlijk zijn, je schroeft niet elke dag een (droom)fiets van een paar duizend piek in elkaar toch? Het zijn niet alleen de grote onderdelen die tellen - het zijn de kleine details die het verschil maken tussen een gewone fiets en een meesterwerk op wielen! Het lijkt simpel om een kaal frame op te bouwen naar een volwaardig racekarretje, maar behalve vieze vingers en droge schuur komt er echt wel iets meer bij kijken. Onze vrienden van fietsspecialist Allizi delen hun ervaring met ons en laten aan de hand van een Trek Supercaliber Gen2 zien wat er allemaal bij komt kijken.

Lees je goed in

Voordat je aan je epische fietsavontuur in je schuur begint, is het tijd voor een grondige inventarisatie door je goed in te lezen. We willen niet halverwege ontdekken dat er iets niet past of we een belangrijk onderdeel missen, zoals die cruciale boutjes, adapters of de juiste maat lagers. Dus laten we deze bouwreis starten met een simpele checklist om ervoor te zorgen dat jouw dream build niet uitmondt in een nachtmerrie. Te beginnen de simpelste: een goede vakman heeft goed gereedschap. Ja, ook jij als goedwillende amateur bent daar beter mee af. Zorg ervoor dat je beschikt over hoogwaardige(re) tools, zoals torx-, inbus- en momentsleutels, schroevendraaiers, kettingpons, een bottom bracket tool en een vorkbuiszaagstuk. Slechte tools beschadigen frame, bouten en lagers. Met het juiste gereedschap bij de hand overwin je elk obstakel.

Kies het juiste frame

Stap twee van de basis: het frame en de vork. Kies het juiste frame voor het type fiets dat je wilt inzetten, of het nu een mountainbike, racefiets, of stadsfiets is. Daarmee bedoelen we niet alleen de maat, maar ook geometrie, ruimte voor banden, vering en alle nokjes om accessoires aan te kunnen bouwen. Controleer daarbij ook of de vork in zowel dikte (in inches) als vorm (‘’tapered’’ of ‘’straight’’) compatibel is met het frame en of deze de juiste maat heeft voor de wielen die je wilt gebruiken. In dit voorbeeld werken wij bijvoorbeeld met een speciale RockShox SID SL met 110 mm veerweg, die exclusief met deze veerweg past in dit soort MTB-frames met afwijkende geometrie.

Tekst gaat verder onder afbeelding


Zoek de componenten die bij je passen

Vanuit de basis ga door je lijst van componenten en controleer je of je alles hebt wat je nodig hebt. Denk aan:

  • Een complete aandrijflijn met derailleurs, crankstel, cassette en ketting
  • Het juiste bottom bracket
  • Alle benodigde nokjes (voor je derailleurs)
  • Remklauwen, inclusief leidingen en blokken
  • Remschijven
  • Stuur
  • Stuurpen
  • Zadel
  • Zadelpen
  • Wielen
  • Banden
  • Pedalen.

Heb je alle juiste adapters voor eventuele verschillen in maat of type - met name bij de (schijf)remmen? En weet je zeker dat je de juiste body hebt voor je 11 of 12 speed cassette?

Zorg voor extra boutjes en moertjes

De boutjes en moeren zijn de kleine helden die alles bij elkaar houden. Zorg ervoor dat je voldoende ringen en andere bevestigingsmaterialen hebt om alle onderdelen veilig te monteren. Vergeet niet om een paar extra's achter de hand te hebben - je weet maar nooit of je na een lange sessie iets dol draait. Echt, je bent niet de eerste.

Weet welke lagers je nodig hebt

Ah, de stille krachten achter soepele bewegingen. Controleer of je exact de juiste maat lagers hebt voor je trapas, balhoofd en wielen. Het laatste wat je wilt, is halverwege ontdekken dat deze niet passen en je bouwproject tot stilstand komt. Lagers voor in je trapas kun je het beste specifiek checken via de site van de producent. Om het vuil en water goed te kunnen weerstaan, adviseren wij hier wat meer budget aan te besteden en lagers met hoogwaardige afdichting te kiezen. Deze draaien ogenschijnlijk minder soepel dan ouderwetse lagers, maar de betere afsluiting bewijst qua duurzaamheid z’n dienst.

Voor wiellagers kregen we recent een tip van de techneuten van SRAM om lagers te kiezen met hoogwaardig staal, boven voordeliger staal met carbon toevoegingen. Hoogwaardig staal is namelijk beter bestand tegen binnendringend water en vuil, vaak zelfs beter dan ceramische lagers (die in beginsel een iets lagere rolweerstand hebben, maar een veelvoud kosten) – ondanks dat ze een iets lagere rolweerstand hebben.

Vet lekker in

Voor een langdurige en probleemloze werking van je fiets is het gebruik van de juiste vetten en smeermiddelen essentieel. Denk aan carbonpasta voor je zadel en stuurpen, dit voorkomt dat je high-end carbon zadelpen gaat schuiven of beschadigt. Voor aluminium parts gebruik je corrosie werende montagepasta, zoals Cyclon Assembly Paste. Denk daarbij aan je bottom bracket, maar ook montage van een steekas of andere delen waar je aluminium op aluminium koppelt.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Voor draaiende delen kies je een hoogwaardig lagervet. Dit smoelt niet alleen lekker als-ie een hip kleurtje heeft, maar is ook duurzamer en tegelijk beter en langduriger werkend. Gebruik bij het onderste lager in je voorvork liever een extra lik vet, hiermee kruipt opspattend water minder snel naar binnen. Oh, en tip van de specilisten van Allizi: gebruik liever geen vaseline, tenzij je een e-bike bouwt en electronica beter in de motor wilt beschermen!

Lees ook: Dit zijn de meest voorkomende en irritante fietspiepjes en kraakjes - en tips om ze te verhelpen

Focus je op de beslissende momenten

Met het opbouwen van je fiets loop je altijd tegen bepalende keuzes aan, zoals bijvoorbeeld het afzagen van de vorkbuis. Altijd een spannend moment, maar met een speciale vorkbuisklem, een scherpe zaag en een paar extra metingen via je oude fiets kun je die klus zonder problemen klaren. Voeg bij twijfel liever een extra spacer onder je stuurpen toe! Zo kun je na een paar ritjes toch dieper zitten, mocht dat beter voelen. Hoger is veel uitdagender. En let er bij het afmeten van de lengte van kabels goed op dat je het stuur heen en weer draait om zeker te weten dat de kabels niet klemmen of tegen je frame aan schuren. Gebruik waar nodig vooral ook speciale stickers om je frame te beschermen.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Kies de juiste olie voor je remmen

Als het gaat om remmen, is het gebruik van de juiste bleed blokken en olie essentieel. Wij adviseren om bij montage de remblokken eruit te halen ter voorkoming van vervuiling. Let er ook op dat je Dot 5.1 olie snel van je frame veegt, dit tast je lak aan. Vergeet niet de schijven goed vast te zetten en te controleren op het juiste moment van 40Nm.

Het inremmen van de schijven is bovendien cruciaal. Niet alleen vanwege veiligheid, maar vooral ook om slijtage te beperken. Slecht ingeremde blokken sluiten immers beduidend sneller in de blubber en maken aanzienlijk meer lawaai. En gebruik in de winter liever een metaal remblokje. De kans op geluid is wat hoger, maar de slijtvastheid is aanmerkelijk beter. Centreer de blokken uiteraard goed.

Lees ook: Piepende schijfremmen op je fiets: dit is wat je er tegen kunt doen

Details tellen, echt!

Vergeet ten slotte niet aan de kleine dingen te denken, zoals kabelgeleiders, kabelsokken voor framebescherming (niets erger dan krassen bij eerste montage) en eventuele andere accessoires om je fiets te personaliseren. Bij het monteren van interne kabels is bovendien het gebruik van een rubberen sok essentieel om dat irritante geklapper te voorkomen.

Nerd alert: let op het juist uitlijnen van de logo's op de banden bij de ventielen en het voorkomen van knelplekken voor je leidingen. Met alle extra aandacht voor dit soort details vang je al snel de goedkeurende blikken van het peloton en wordt je rit veiliger en plezieriger.

Met deze grondige inventarisatie kun je met vertrouwen aan je fietsbouwavontuur beginnen, wetende dat je alle juiste onderdelen en gereedschappen bij de hand hebt. Dus ga ervoor, bouwer van dromen, en laat je creativiteit de vrije loop op weg naar het perfecte rijwiel! En check bij twijfel nog even je dealer, die je als vaste klant graag op weg helpt.

Lees ook: Een racefiets met draadloze groepset opbouwen doe je zo