De nieuwe Specialized Epic 8 en Epic 8 Evo - Meer veerweg is meer beter?
Specialized heeft de Epic en Epic Evo vernieuwd en meer veerweg gegeven. Wij gingen er mee op pad om ze beide aan de tand te voelen.
© Joris Knapen

Vandaag lanceert Specialized het nieuwe Epic 8 platform. En ja, platform. Specialized lanceert namelijk niet één, maar twee fietsen. De 'reguliere' Epic 8 en de Epic 8 Evo. In dit artikel pluizen we door de grootspraakse marketingteksten van het Amerikaanse merk om erachter te komen wat er exact vernieuwd is. Het is een hoop, dus 'buckle up!'
Welke Epic?
Normaliter is de Specialized Epic de snellere XC mountainbike met minder veerweg en sneller lopende banden. De Epic Evo is dan qua frame gelijkend aan de Epic, maar door de afmontage een ruigere fiets met dito geometrie. Dit is nog steeds hoe de vork in de steel zit, maar doordat de huidige XC parcoursen vragen voor meer veerweg en een luiere geometrie, verschuift het hele Epic platform.
Dat moeten we uitleggen. De vorige generatie (Epic 7) had 100mm veerweg voor en achter en gebruikte het Specialized Brain systeem om de vering open of dicht te zetten. De Epic Evo 7 gebruikte een ander frame en had 120mm veerweg voor en achter. De nieuwe Epic 8 krijgt 120mm veerweg voor en achter, de Epic 8 Evo krijgt 130mm veerweg voor en 120mm achter. Dat betekent dus dat de nieuwe Epic 8 veel meer is gaan lijken op de oude Epic 7 Evo. Volgen we het nog? Specialized legt het uit aan de hand van onderstaande tabel:
De Epic mountainbikerange komt nu dus meer in balans. De Epic WC blijft de snelste fiets met 100mm voorvork en 75mm demper. De nieuwe Epic 8 wordt door de verhoging in veerweg en een agressievere geometrie (waarover later meer) een mountainbike die zowel geschikt is voor snellere XC parcoursen, als uitdagende afdalingen. De nieuwe Epic 8 Evo komt meer in de buurt van de Specialized Stumpjumper en is door de 130mm veerweg een echte trailfiets geworden.
Lees ook: Nieuwe Trek Supercaliber XC mountainbike - Onze eerste indruk
Geometrie
Als je de oude Epic 7 als basis zou nemen en er 120mm veerweg op monteert, dan krijg je een behoorlijk luie fiets. Om te voorkomen dat het een te luie fiets werd, die niet voldoet aan de eisen van XC profs, is de geometrie aangepast. De rijder wordt, in vergelijking met de oude Epic 7, meer naar voren gebracht door de zadelbuis die iets steiler is. Door de langere veerweg is de wielbasis 30mm langer geworden (1179 versus 1148mm). Ook de balhoofdhoek is ietsje luier geworden van 67,5º naar 66,4º. Dit samen zorgt voor een fiets die beter geschikt is voor uitdagende afdalingen, maar nog steeds die racer DNA heeft van de Epic 7 en Epic WC.
De langere veerweg van 130 mm op de Epic 8 Evo zorgt voor een halve graad luiere balhoofdhoek en verlengt de wielbasis met vier millimeter vergeleken met een Epic 8 met een vork van 120 mm. Ook heeft de Epic 8 ten opzichte van de de Epic 8 Evo een 20 mm breder stuur, een 10 mm kortere stuurpen en een dropper-post met langere veerweg.
Weight does matter
Het Epic 8 12m carbon frame (alleen gebruikt door de S-Works Epic 8 en chassis) weegt 1.545 gram, terwijl het 11m carbon frame (gebruikt door de rest van de Epic 8 en Epic 8 Evo-modellen) 1.715 weegt (geclaimde gewichten voor frame zonder schokbreker ). Omdat de Epic 8 meer lijkt op de uitgaande Epic 7 Evo, worden deze fietsen met elkaar vergeleken als het op fietsgewicht aankomt. De nieuwe S-Works Epic 8 is 67gram lichter dan de Epic 7 Evo.
De Evo modellen zijn niet afgeslankt ten opzichte van de vorige generatie. Zo is de Epic 8 Evo 90 gram zwaarder dan de Epic 7 Evo. Dit komt voornamelijk door de versteviging van de onderbuis zodat er een opbergluikje onder de bidonhouder gemaakt is.
Nieuwe vork en demper
De S-Works Epic 8 heeft de nieuwe Rockshox Flight Attendant XC automatische vork en demper. Deze innovatie van Rockshox neemt de controle van het locken en open zetten van je veerweg uit handen. In 0,5 milliseconden beslist de Flight Attendant of de vering open, in pedal modus of in sprint modus moet. Dit wordt bepaald op basis van de realtime data gemeten door een (Quarq) powermeter, snelheidsensor en de sensoren in de vork en demper.
Lees ook: RockShox introduceert Flight Attendant voor XC mountainbikes
Daarnaast worden alle vorken en dempers van Fox en Rockshox volledig aangepast naar de wensen van Specialized. Daar hebben ze een heel team voor die de vorken en dempers aanpassen naar de fiets die ze ontwikkelen. De instellingen van de vorken en dempers die je een Specialized vindt, vind je niet in een andere fiets of in het schap van een fietsenwinkel.
Eerste rijimpressie
Even een kleine disclaimer: Ik classificeer mezelf als rasechte boswielrenner. Ik heb, net als een hoop andere Nederlanders, de mountainbikeroutes in Nederland ontdekt, maar ben nog niet veel in het buitenland geweest om 'echt' te mountainbiken. Een slingerpaadje door het bos dat goed is aangestampt ben ik wel gewend, maar een technische afdaling of rockgarden heb ik zelden van dichtbij gezien. Racen en sturen door het bos hebben we tijdens de eerste rit op de Epic 8 en Epic 8 Evo zeker gedaan, dus daar valt iets over te zeggen, maar het volledige potentieel van beiden fietsen hebben we nog niet goed kunnen testen.
Lees ook: Dit is alles wat je moet weten over een full suspension mountainbike
De eerste indruk? Wow! Wat een apparaat is die S-Works Epic 8. Dit heeft de fiets grotendeels te danken aan de Rockshox Flight Attendant. Deze zorgt er met minutieus voor dat de vering altijd goed is ingesteld, voor elke situatie, elke (milli)seconde. De Flight Attendant gaan we in een ander artikel verder toelichten, nu verder over de fiets. Het stuurgedrag is direct en behoeft geen lange leercurve om aan te wennen. Zonder moeite kan je de fiets plat in de bocht gooien terwijl je grip blijft houden. De aanzet de bocht uit is verslavend, elke keer weer. Het enige 'nadeel' wat we in de eerste rit ondervonden was het constante geluid van de Flight Attended motortjes die aanslaan wanneer de vork en demper van modus wisselen. Wellicht iets om aan te wennen, of misschien mateloos irritant als je er langer mee rijdt. Dat zullen we nog moeten testen.
De Epic 8 Evo is duidelijk meer gericht op de trails. De fiets die wij onder de kont geschoven kregen, had geen lockout op het stuur, waardoor het lastig was om te wisselen tussen open en dicht. Op een uitdagender parcours was de Epic 8 Evo beter tot zijn recht gekomen, maar in Nederland zijn dat soort parcoursen schaars. In de korte tijd dat we met beide fietsen gereden hebben, kunnen we stellen dat de Epic 8 de fiets is die geschikter is voor de rondjes in Nederland. Ook als je naar het buitenland vertrekt, kan je met de Epic 8 op pad. De Evo is voor Nederland iets te lui en kan zijn kernkwaliteiten niet laten zien op de thuisrondjes. De Evo is echt die fiets die je meeneemt op reis of kiest als je langer in het buitenland woont, waar je nog 'echt' kan mountainbiken.
Lees ook: De beste mountainbike schoenen voor op de Nederlandse bospaden
Modellen en prijzen
De Specialized Epic is te koop vanaf €5.200. Voor het S-Works model betaal je een flinke duit, €14.500.
- SW Epic 8 - € 14.500
- Epic 8 Pro - € 9.500
- Epic 8 Pro Evo - € 9.000
- Epic 8 Expert - € 7.500
- Epic 8 Comp - € 5.200
- Epic 8 Comp Evo - € 5.200
- SW Epic 8 Frameset - € 6.500
- Epic 8 Pro Evo Frameset - € 4.000
Bekijk alle modellen en kleurenstellingen via specialized.nl
Op de voorvork zit het brein van de Flight Attendant. Vanuit hier worden de andere componenten aangestuurd en komt de informatie binnen.