Fabrikanten gaan de strijd aan met opgevoerde fatbikes

4 fabrikanten van fatbikes hebben de handen ineengeslagen om de onwettige opgevoerde fatbikes aan banden te leggen.

Je kent ze misschien wel. De elektrische fietsen met dikke banden die je in elk dorps- en stadscentrum om de oren vliegen. Mateloos irritant en gewoonweg onveilig gedrag wat er wordt vertoont door mensen op een fatbike. Wij bij Bicycling houden echt wel van een beetje snelheid, maar proberen altijd op veilige locaties, buiten de stad, deze snelheden op te zoeken. Menig fatbike eigenaar denkt daar anders over. Veel elektrische fatbikes blijken te zijn opgevoerd. Daarom gaan vier Nederlandse fabrikanten van fatbikes de strijd aan met illegale elektrische fietsen op de weg. De geïmporteerde fatbikes die massaal en eenvoudig worden opgevoerd door fietsendealers moeten van de weg af, vinden het samenwerkingsverband Veilige Fatbikes Nederland.

Lees ook: Zo hard mag een elektrische fiets

Dealer boycot

De fabrikanten Brekr, Phatfour, Doppio en Knaap kondigen in een convenant een pakket maatregelen aan. Belangrijkste is de boycot van verkooppunten van fietsen wanneer die zich niet houden aan de wettelijke regels. Niels Willems: 'De import door andere partijen van fatbikes die niet voldoen aan de bestaande wet- en regelgeving, moet stoppen. De illegale fatbikes worden opgevoerd en dit brengt veiligheids- en financiële risico's met zich mee voor consumenten.'

Lees ook: Elektrische fatbike mateloos populair, maar kijk uit wat je koopt!

Voorlichting

Tweede speerpunt voor het opgerichte samenwerkingsverband is voorlichting aan de consument middels een speciale voorlichtingswebsite. Willems: 'Consumenten zijn zich niet altijd bewust van de mogelijke gevolgen van het opvoeren van een fatbike. Ook al lijkt dit op het eerste gezicht relatief onschuldig, er kleven aanzienlijke risico's aan.' Wanneer een e-bike wordt opgevoerd, wordt deze feitelijk een motorvoertuig, waardoor andere wettelijke eisen van kracht worden zoals het dragen van een helm, het voeren van een kenteken en het hebben van een rijbewijs en aansprakelijkheidsverzekering. De risico's zijn aanzienlijk, zoals boetes die opgeteld ver boven de 1000 euro uitkomen of een strafblad. En het allerbelangrijkste risico dat moet worden genoemd: 'Een hogere snelheid door het opvoeren van de fiets kan bij een ongeval leiden tot ernstiger letsel.'

Motie Tweede Kamer

Onlangs werd in de Tweede Kamer een motie aangenomen waarin wordt geëist dat de onveilige situatie op het fietspad wordt aangepakt. De kamer verwacht voor 1 april een aanvalsplan van minister Harbers. Fabrikanten in het convenant willen een bijdrage leveren aan een veiliger fietspad. 'Uiteindelijk wil de overheid ook dat mensen meer fietsen. Dat kan ook met hulp van de fatbike, mits we met elkaar de vervuilers van de branche aanpakken.'

Rol overheid

De overheid heeft ook een belangrijke rol in de ogen van de fabrikanten. Het nieuwe platform van fabrikanten boycot dealers met illegale praktijken, maar de overheid kan zorgen dat ze ook daadwerkelijk stoppen. Door controles van Inspectie Leefomgeving en Transport en de douane kan de instroom van illegale fatbikes gestopt worden. En nieuwe wetgeving. 'Het voeren van opvoersetjes op een e-bike strafbaar maken zou een goede eerste stap zijn. Deze sets zijn met een knop uit te zetten als een politiecontrole in het zicht komt. Maar na die controle gaan ze weer net zo hard. Ongeacht of het nu aan- of uitgeschakeld is, deze sets moeten verboden worden.' De maatregelen die de overheid kan nemen, moeten gelden voor alle elektrische fietsen en niet alleen voor fat bikes. Een fat bike is een e-bike met dikke banden maar het is geen aparte categorie voor de wet.

'Stel dat je enkel maatregelen neemt tegen fatbikes? Dan verplaatsen de problemen zich naar de e-bikes met dunne banden die nu ook al veel opgevoerd worden.'