Komt er dankzij Saudische miljoenen vanaf 2026 een nieuwe Superleague in het wielrennen?
Met 250 miljoen aan investering zou er een nieuwe wielercompetitie uit de grond gestampt moeten worden.
© Getty Images - Alex Broadway

De komst van een nieuwe Superleague lijkt weer een stapje dichterbij. Onlangs vertelden we al alles wat je moet weten over hoe de nieuwe Superleague het wielrennen kan veranderen, waarbij de inrichting van de wielersport anders moet worden ingevuld. Nu blijkt een investeringsmaatschappij uit Saoedi-Arabië bereid om maar liefst 250 miljoen euro in de wielersport te willen pompen om vanaf 2026 een nieuwe Superleague te starten, zo bericht de Belgische krant HLN. Reden tot vreugde of reden tot zorg?
Wat houdt de nieuwe Superleague voor het wielrennen in?
Hoe deze Superleague er in de praktijk moet komen uit te zien is nog niet helemaal duidelijk, daar wordt deze week verder over gesproken. Met het oprichten van een Superleague is het de bedoeling dat ploegen meer inspraak krijgen in het verdelen van het geld dat omgaat in de sport. Wel zou het gaan om een gesloten competitie, waarin dezelfde wielerploegen het tegen elkaar opnemen in een aantal internationale wedstrijden. Het TV-geld van die koersen zou dan verdeeld worden tussen de wielerploegen en organisatoren. De wedstrijden zouden dan dus buiten de UCI om worden georganiseerd.
Grote ploegen staan achter de Superleague
Niet alle grote ploegen zijn enthousiast over het plan van een nieuwe wielercompetitie, maar de meeste zijn wel aan boord. Voortrekkers zijn Richard Plugge van Visma-Lease a Bike en Maria Normann van EF-Easy Post. Daarnaast zijn ook de ploegen Ineos-Grenadiers, Lidl-Trek en Bora-hansgrohe, Soudal Quick-Step, Alpecin-Deceuninck en Intermarché-Wanty. Team UAE van Tadej Pogacar is nog niet aan boord, maar houdt de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.
De ploegen die voorlopig niet meedoen zijn Astana, Movistar, Jayco-AlUla, DSM-Firmenich PostNL en alle Franse teams: Groupama-FDJ, Arkea-B&B Hotels, Cofidis en Decathlon-AG2R.
Flanders Classic aan boord als koersorganisator
Dat de Franse ploegen niet meedoen, heeft alles te maken met de ASO. De organisator van onder meer de Tour de France en Vuelta doet voorlopig nog niet mee, evenals de RCS die de Giro organiseert. Wél aan boord is Flanders Classic, organisator van onder meer de Ronde van Vlaanderen, Amstel Gold Race, Gent-Wevelgem, Omloop het Nieuwsblad, Dwars door Vlaanderen, de Scheldeprijs en de Ronde van Zwitserland.
Of en wanneer de Superleague er daadwerkelijk komt, is nog afwachten. Dat hangt in eerste plaats af van gesprekken die woensdag en donderdag achter gesloten deuren in Londen worden gevoerd. Of wij als toeschouwers blij moeten zijn met deze ontwikkelingen is natuurlijk de vraag, maar voor de ploegen zou een stabielere inkomensverdeling alleen maar toe te juichen zijn.
Lees ook: Dit is de volledige Wielerkalender van 2024