UCI legt naar binnen gemonteerde remgrepen aan banden

Veel profrenners waren afgelopen seizoen gespot met remgrepen die wel heel ver naar binnen werden gemonteerd. In 2024 zal dat niet meer mogen volgens de nieuwe regels van de UCI

© Getty Images - Pool

gettyimages-1389316340

Geen scheve grepen meer in de World Tour 2024... Veel renners, waaronder Taco van der Hoorn zullen balen van deze nieuwe regels van de UCI. Door de remgrepen naar binnen te buigen, kunnen renners een houding aannemen waarbij ze hun frontaal oppervlak verkleinen. Hierbij geldt dus narrow is arrow. Daarnaast was het ook een manier om de 'Tim Wellens' houding (onderarmen los op het stuur), die eerder al door de UCI werd verboden, na te bootsen. Deze houding heeft dus een aerodynamisch voordeel ten opzichte van de 'normale' houding.

Kritiek

Alhoewel deze houding groeide aan populariteit in het peloton, was er ook kritiek vanuit de renners. Door de remgrepen zo schuin te monteren is het moeilijker om af te remmen. Deels omdat je behoorlijk lange tengels moet hebben om in de beugels nog bij je remmen te kunnen. Daarnaast kan je in deze houding ook minder kracht uitoefenen op je remhendel.

Een ander kritiekpunt kwam uit de fietsindustrie. De fiets- en onderdelenfabrikanten gaven aan dat de sturen niet zijn gemaakt voor een dergelijke schuine montage. Daardoor komt er op plekken waar het niet versterkt is, kracht te staan. Met alle gevolgen van dien. Tijdens een sprint in de Tour de France wordt het materiaal blootgesteld aan serieuze wattages. Om de renners voor het naderende kwaad te behoeden, heeft de UCI nieuwe reglementen aangekondigd voor 2024 & 2025.

Reglementen UCI

Volgens de nieuwe reglementen mogen de remhendels niet meer dan 10 graden naar binnen wijzen. De UCI zal een speciaal nieuw meetapparaat introduceren om deze regel te gaan handhaven. Door deze nieuwe regel gaat de extreme positie eruit, maar kan je als renner de grepen nog wel ietsjes naar binnen monteren voor betere ergonomie.