Review: Van Rysel RCR - De jongste racefiets in de World Tour
Is de goedkoopste fiets uit de World Tour een goede koop? Of kan je deze beter links laten liggen? Je leest het in onze review!
© Sander Jansen

De Van Rysel RCR racefiets is een echte nieuwkomer. Bij lancering eerder dit jaar gingen er al geruchten rond dat deze fiets wel eens zijn entree in de World Tour ging maken. Deze geruchten werden kort geleden bevestigd toen bekend werd dat de voormalige AG2R wielerploeg verder zou gaan als 'Decathlon AG2R La Mondiale'.
Lees ook: Worldtour-ploegen kiezen voor nieuwe racefiets merken
Looks
Goh, wat moet je tegenwoordig nog schrijven over de looks van een racefiets? De fietsfabrikanten van de World-Tour maken het ons fietsrecensenten niet gemakkelijk. Alle fietsen uit de World-Tour zien er knap uit. Oke, behalve dan die gruwels van aero Bianchi's van Arkea - B&B Hotels. Terug naar de Decathlon fiets, want wat heb je aan een racefiets die wél lekker rijdt, maar er niet uit ziet..? Dat laatste geldt gelukkig niet voor deze Van Rysel. De Van Rysel RCR Force AXS Black die wij mochten testen heeft de aero looks en prima afwerking. De matte afwerking is wel gevoelig voor viezigheid, waardoor poetsen meer moeite is. Verder kunnen we eigenlijk weinig zeggen over het uiterlijk van deze fiets. De RCR heeft wat weg van de Specialized Tarmac SL7, maar dan met een een diepere zitbuis en zadelpen. Het mat zwarte frame met de gelige tan wall bandjes van Michelin, zorgt dan wel weer voor een fraai plaatje.
Geometrie
De geometrie van deze fiets is redelijk agressief te noemen. Niet zo gek voor een pure racer zoals deze. De stack is laag en de reach is ook relatief kort voor de maat S die wij hadden. Het frame heeft een licht slopende bovenbuis waardoor het een compacte fiets wordt die aangenaam vlot stuurt. Voor het vergelijken van geometrieën gebruiken we altijd de handige tool van bikeinsights.com. Hierop kan je zien wat de stack/reach ratio is en hoe de fietsen die je vergelijkt visueel van elkaar verschillen. Uit de stack/reach ratio komt een getal waaruit je kan opmaken hoe agressief een fiets zit ten opzichte van de fiets die je aan het vergelijken bent. Hoe hoger het getal, hoe rechterop de houding is. De Van Rysel RCR komt redelijk agressief uit de vergelijking met een stack/reach ratio van 1:38:1. Ten opzichte van een S-Works Tarmac SL8, die hier 1:42:1 scoort, is de Van Rysel een fractie agressiever qua zit.
Rijervaring
Zelfs met de stapeltje spacers onder de stuurpen, voelt de RCR aan als een echte koersfiets. Stabiel op hoge snelheid en lichtvoetig en direct op lagere snelheden. De hoge Zipp wielen zijn stijf en snijden door de wind. Bij het aanzetten voel je dat de acceleratie niet op zich laat wachten. Wegstuiven bij het stoplicht en optrekken tot 40 km/u is dan ook altijd een pretje.
Bij zijwind is de Van Rysel RCR iets nerveuzer. Door de hogere positie van het stuur en de hoge (58mm) velgen, heeft deze fiets iets meer last van de wind. Tijdens de vele testritjes heeft het nooit écht hard gewaaid, maar zelfs bij windkracht 4/5 moesten we ons stuur iets steviger vasthouden. Niet problematisch, maar wel merkbaar.
Je voelt aan deze fiets dat die het liefst in bergen wordt ingezet. Met soepele tred omhoog en zoevend als een trein op een rails weer naar beneden. In het armetierige Nederlandse herfstweer voelde deze fiets zich niet helemaal thuis. Althans, we hebben de kernkwaliteiten van deze fiets niet optimaal kunnen benutten in de vele natte ritten die we hier gemaakt hebben. Het liefst hadden we de limieten opgezocht door de RCR zo hard mogelijk door de bochten te jagen en het leven van onze fietsmaten zuur gemaakt door elke bordjes sprint vól aan te gaan.
Is de Van Rysel RCR een goede winterfiets?
Op nat wegdek zijn die limieten veel eerder bereikt, dus het echte speelse karakter van deze fiets hebben we nog niet kunnen ondervinden. Al zijn we serieus onder de indruk van de grip van deze Michelin banden. Het is dat we niet harder durfde, maar ook op redelijke snelheid hadden we altijd grip. De RCR is afgemonteerd met 28mm banden, maar er passen tot 32mm banden in. Ruimte voor spatborden is er helaas niet voldoende. Achter konden we wel spatborden kwijt, maar aan de voorkant was er geen ruimte meer tussen de band en de onderbuis. Geen natte bips, maar wel natte voeten. Eigenlijk moet je deze fiets ook gewoon lekker aan de muur hangen en in het voorjaar weer pakken als het kwik begint te stijgen.
Specificaties
- 830 gram RCR carbon frame (maat m)
- Zipp 404 Firecrest wielset 58mm
- SRAM FORCE eTap AXS 2x12 groep
- Quarq powermeter
- Deda x Van Rysel Superbox aluminium stuurpen 100mm
- Deda Superzero aero carbon stuur 400mm
- Michelin Power Cup TLR banden 28mm
- Gewicht 7,7kg in maat M
- Prijs: € 4.800
Prijs en modellen
De Van Rysel RCR is te koop in 4 smaakjes en kost tussen de € 3.820 en € 5.500.
- Van Rysel RCR voor dames RIVAL AXS - € 3.820
- Van Rysel RCR RIVAL AXS PWR - € 4.230
- Van Rysel RCR FORCE AXS PWR - € 4.800
- Van Rysel RCR PRO Ultegra Di2 Vermogensmeter - € 5.500
Conclusie
Heeft Decathlon AG2R La Mondiale een goede racefiets om in 2024 de strijd aan te gaan met de concurrentie van de gerenommeerde merken? De Van Rysel RCR is zeker geen 'Decathlon fietsje'. Het huismerk van Decathlon heeft zich in het geheim best aardig ontwikkeld in korte tijd. De RCR is een sterke allround racefiets voor een wel heel scherpe prijs. Geen ingewikkelde cockpit met interne kabelgeleiding, maar gewoon een betrouwbaar systeem van Deda. Het stuurgedrag van de RCR is ook dik in orde. Hiermee wíl je gewoon gaan koersen. Het doet nog wel iets onder voor een Specialized SL8 of Cannondale Supersix, maar die fietsen zijn dan ook bijna 10 duizend (!) euro duurder.
We kunnen maar moeilijk om de prijs van deze fiets heen. Voor € 4.800 heb je een racefiets die gewoon echt goed is, niet goed voor de prijs, maar gewoon écht goed. In deze prijsklasse hebben we (nog) geen concurrent gevonden die mee kan doen met de Van Rysel RCR.