Review: Pinarello Dogma X

Comfort en snoeihard presteren, kan dat samengaan? Pinarello zegt van wel en wij hebben het getest.

© Michiel Maas

MichielMaas_Bicycling231023-05060.jpg

De laatste paar maanden van het jaar mochten wij op de nieuwe Pinarello Dogma X rijden. Eerder introduceerde Pinarello al de X1 en X3 als endurance fietsen. De Dogma X is het paradepaardje uit de endurance-categorie van de Italiaanse fietsenfabrikant. Pinarello beweert een racer ontworpen te hebben waarbij comfort en prestaties hand in hand gaan. Best of both worlds, kan dat wel?

Pinarello Dogma X: racer of endurance

Kijkend naar de Pinarello Dogma X hebben wij niet direct het gevoel naar een endurance racer te kijken. Het design is typisch Pinarello, eigenzinnig. Je mag het mooi vinden of niet. Wij vinden het in ieder geval tof dat een merk zijn eigen koers durft te varen. De gebogen vorm van de buizenbuis, de vleugels bij de steekas, de wave in de voorvork, de wielset van Princeton, de versmalling van het balhoofd en de slanke zadelpen geven ons vooral het gevoel te kijken naar echte volbloed racer.

Schijn bedriegt. Pinarello heeft een aantal foefjes toegepast die van de Dogma X niet alleen een snelle racer, maar ook een comfortabele fiets moeten maken. Waar de concurrentie in dit segment het zoekt in veringen in bijvoorbeeld stuur of zadelpen, is er door Pinarello gekozen voor een andere oplossing om de Dogma X comfortabel te maken. De curve in de achtervork moet onregelmatigheden in het wegdek opvangen. Trillingen zouden moeten opgevangen worden door de opvallende X-constructie aan de bovenkant van de achtervork. De langere chainstay zorgt voor een stabiel rijgedrag. De iets kortere reach en hogere stack (tov de Dogma F), zorgen voor een meer rechtop fietspositie. Wat vooral opvalt zijn de brede banden in de Pinarello Dogma X. Wij reden op de Dogma X met 32 mm brede banden van Continental (GP5000 S TR).

Lees ook: De beste racefietsen waar we ooit op gereden hebben

Rijeigenschappen van de Pinarello Dogma X

Bij Pinarello kunnen ze wel zeggen dat al die foefjes zorgen voor lange comfortabele ritten op de Dogma X, maar dat willen we toch eerst zelf ervaren. Wij hadden er een lange rit naar de Vlaamse Ardennen voor over om de Pinarello Dogma X eens goed te testen. De ingrediënten voor een goed test waren allemaal aanwezig. Slecht weer, slecht wegdek, kasseien en natte, gladde modderige hellingen. Of de X-constructie zorgt voor meer stijfheid is lastig te beoordelen. Wat ons wel lijkt op te vallen is dat de langere chainstay zorgt voor iets meer flex in het bracket. Als mijn maten aanzetten op een helling, blijft de Dogma X wat achter bij het accelereren. Maar met een paar watt extra is het gaatje snel gedicht.

De kasseien en oneffenheden in het wegdek worden goed opgevangen. De 32 mm banden zullen daar zeker aan bijdragen! De 40 cm brede Most Talon Ultra cockpit stuurt direct, maar ook wat onrustig in het onstuimige Vlaamse herfstweer. Voor een endurance fiets zouden wij een wat breder stuur adviseren. De Princeton Grit 4540 wielen rollen heerlijk en passen echt bij de Pinarello Dogma X. Toch blijken ze wel behoorlijk wat wind te vangen. Oppassen als je uit de luwte van een boerderij plotseling vol de wind in fietst.

Lees ook: Dit vinden onze lezers de beste fietscomputers

Specificaties Pinarello Dogma X

De Pinarello Dogma X is te koop als los frame en complete fiets. Hieronder een korte opsomming van de specificaties.

  • Gewicht van het frame: 950 gram voor maat 53
  • Shimano Dura Ace Di2 12 speed
  • Princeton Grit 4540 wielen
  • Most Talon Utra cockpit
  • Continental Grand Prix 5000 S tr 32mm banden
  • Gewicht van de fiets, maat 56 (zonder pedalen): 7.57 kg

Conclusie

Wij zouden de Dogma X niet direct een endurance fiets noemen. Zeker, de fiets heeft een aantal specificaties die je bij andere endurance fietsen ook vindt. Denk aan een fietspositie die meer rechtop is. Brede banden, tot 35 mm mogelijk en langere chainstay. Maar de Pinarello Dogma X hinkt wat ons betreft op twee gedachten. De Italianen wil de fietser comfort geven, maar zeker ook de racer blijven pleasen. De ultra lichte en smalle cockpit, Princeton wielset en aeroframe zijn daar goede voorbeelden van. Je kan met de Dogma X dan ook alle kanten op. Door de gebruikte materialen blijft de fiets onder de 8 kg en rijdt het werkelijk als een trein.

Wil je de Pinarello Dogma X toevoegen aan jouw collectie fietsen, dan heb je daar wel een hele dikke portemonnee voor nodig. Een complete Pinarello Dogma X kost al snel 15.000 euro (of meer).

Lees ook: De Grote Winterkleding Test 2023! 22 sets kleding voor op de fiets getest

Verkrijgbaarheid, modellen en prijs

De Pinarello Dogma X is als complete fiets in drie verschillende uitvoeringen en als losse frameset te verkrijgen:

  • Frameset Dogma X: € 6.700,-
  • Dogma X Dura Ace Di2: vanaf € 16.100,-
  • Dogma X SRAM Red Etap AXS: vanaf € 16.100,-
  • Dogma X Super Record WRL: vanaf € 16.100,-