Dit is de gloednieuwe Canyon Grail CF SLX - Onze eerste indruk

Dit is de nieuwe gravelbike van Canyon. We mochten 'm al een tijdje aan de tand voelen en dit is wat we ervan vonden!

© Florian Bont

image00014-min.jpeg

De nieuwe Canyon Grail is als de Porsche 959 Carrera 4x4 Parijs - Dakar uit 1986. Duits, degelijk, loeisnel op onverharde ondergrond en boordenvol innovatie. We gingen ermee op pad. Niet in de woestijn van Dakar, maar wel door de duinen van Bloemendaal en Zandvoort.

De vorige generatie Canyon Grail deed in 2018 veel stof opwaaien met een wel heel opmerkelijk stuur. Al gauw het 'dubbeldekker' stuur gedoopt. Dit was een innovatieve manier om zowel een scherp sturende gravelfiets met een comfortabele fietshouding te combineren. Bovenop het stuur zat je relatief rechtop en kon je comfortabel op pad door de flex die het stuur gaf. Onderin de beugels vond je meer stijfheid en werd het meer een racemachine.

Canyon Grail: Wat is er nieuw?

Genoeg over zijn voorganger, nu gaan het het hebben over de nieuwe Canyon Grail gravelbike. Wij kregen de nieuwe Canyon Grail CF SLX te leen zodat we 'm goed aan de tand konden voelen voor de lancering. De nieuwe Canyon Grail is meer racey geworden dan zijn voorganger. Met input van meerdere gravelprofs (Pete Stetina, Carolin Shiff) heeft Canyon gewerkt om een echte 'Unbound Killer' te maken.

Met compleet vernieuwd frame en cockpit is dit een fiets die op een parcours zoals Unbound snel en betrouwbaar moet zijn. De vormen van het frame zijn grotendeels afgeleid van de Canyon Ultimate racefiets. De zadelpen is één op één overgenomen van de Ultimate. In de nieuwe Grail zit er wel eentje met meer flex, maar voor een lichtere en stijvere zadelpen zou je dus ook die van de Ultimate kunnen monteren.

De cockpit

Canyon zegt gedag tegen de 'Double Decker Bar' en daarvoor in de plaats komt de 'Double Drop Bar.' Dit nieuwe stuur is eenvoudiger en aerodynamischer. De Double Drop Bar heeft een lichte kromming vanaf het midden van de stuurpen naar de beugels. Een kromming zowel naar beneden als naar achteren. Hierdoor zit je bovenop het stuur meer rechtop dan wanneer je in de remgrepen zit. Ook de kromming naar achteren (ook wel 'Backsweep' genoemd) is ergonomisch prettig. Net als de flare van de beugels. De kabels zijn semi geïntegreerd en lopen onderlangs de stuurpen het balhoofd in. Hiermee is het wijzigen van een ander stuurtje een stuk eenvoudiger geworden.

De Double Drop Bar heeft nog een verborgen trucje. De 'Gear Groove' Dit is de uitsparing in het midden van het stuur waaraan je verschillende accessoires kan monteren. Van een simpele houder voor je fietscomputer tot een compleet aero ligstuur, lampjes, Go-Pro mount en een houder voor je smartphone. Dit is toch wel de Pandora's Box van Canyon. Het Duitse merk is namelijk in de toekomst van plan hier nog veel meer accessoires aan toe te voegen.

Canyon Grail: Geometrie

De nieuwe Canyon Grail is sterk veranderd. Zo is de wielbasis 27mm langer geworden en is de balhoofdhoek van de meest verkopende maten (S-L) vastgesteld op 71,5º. Daarmee is de nieuwe Grail langer en iets luier geworden. Kijkend naar de stack en reach wordt de trend doorgezet met een hogere stack en kortere reach dan zijn voorganger. De bovenbuis is ook gegroeid (een maat S heeft een bovenbuislengte van 564 en is daarmee gelijkend aan een racefiets maat 56). Dit alles om de fiets zo stabiel mogelijk te maken. De stuurpenlengte is namelijk best wel kort. Op onze maat M fiets zat een stuurpen van 70mm. Dit deed ons dan ook meteen denken aan een hardtail mountainbike. Een lange bovenbuis en korte stuurpen voor veel controle en tegelijkertijd een levendig stuurgedrag.

Canyon Grail: Rijgedrag

Het rijgedrag van de nieuwe Canyon Grail deed ons ook meteen denken aan een hardtail mountainbike (zijn gravelbikes niet ook gewoon mountainbikes uit de jaren 90?!). Het stijve - en soms best hard aanvoelende - frame in combinatie met de carbon wielen zorgt voor een echte racemachine. Deze fiets wil graag van zijn plaats. Versnellen is dan ook op alle soorten ondergronden een genot. Het langgerekte frame en relatief korte en hoge zit geeft een gevoel van stabiliteit en betrouwbaarheid. De fiets voelt ondanks zijn lengte toch nog best speels aan. Bij het induiken van de bocht moet je erop vertrouwen dat de Schwalbe G-One RS banden grip houden, want pas als je de fiets echt plat durft te leggen, ga je de bochten goed door. Dat vergt wat oefening en vertrouwen, maar toen we de fiets eenmaal doorhadden, was het serieus leuk sturen op de meer technische parcoursen. Het stuur is naar onze mening voor een maat M aan de forse kant, 44mm in de breedte. Geeft wel veel controle, maar voor een snelle gravelbike hadden we liever een smaller stuur gehad. Een smaller stuur is mogelijk als je na de aankoop van je Grail een Double Drop Bar Pro Edition aanschaft. Deze is 40mm breed en heeft een diepere hoek van de stuurpen en een langere reach.

Lees ook: Dit vinden wij de beste gravelschoenen van dit moment

Canyon Grail: Specificaties

De Canyon Grail CF SLX waar we mee reden is opgebouwd met een Shimano GRX Di2 11spd groep, DT Swiss GRC 1400 42mm hoge carbon wielen met 24mm interne breedte, Schwalbe G-One RS 40mm gravelbanden en Fizik Vento Argo zadel. Deze fiets weegt volgens Canyon 8,5kg en is dus zo'n 200 gram lichter dan zijn voorganger.

Canyon Grail: Modellen en prijzen

De nieuwe Canyon Grail is in de CF SL variant al beschikbaar vanaf € 2699. Voor de tot 70 gelimiteerde CFR GRVL DZZL variant betaal je € 10.000. Of die fiets dat geld waard is laten we in het midden. Wel is het een opmerkelijk duurdere fiets met dezelfde specificaties als de CFR AXS die € 7.999 kost.

Lees ook: 7 manieren om zelf een perfecte bikefitting te doen

Conclusie

De Canyon Grail is een zeer complete gravelfiets die met een beginprijs van € 2.699 en betrouwbare stuurgedrag een breed publiek zal aanspreken. Een echte racemachine die niet echt gericht is op comfort. Voor de gravelrijder die graag een speelse fiets zoekt en/of wel eens een gravelkoers wil rijden, raden we aan om goed te kijken naar het maattabel van Canyon. Onze tester Florian met 178m lengte past zowel op een maat M en een maat S, waarbij de grotere maat stabieler rijdt en de kleinere maat speelser stuurt.Als je twijfelt over de maat dan is een fietsmeting bij je bikefitter of bij Canyon is dan zeker aan te raden.

De nieuwe Canyon Grail bekijk & bestel je op www.canyon.com.

Versnellen op de Canyon Grail CF SLX ging vliegensvlug.

Handig opbergvakje voor een minitooltje en pomp.

De nieuwe cockpit met een lichte flare in de drops.