Elektrische fatbike mateloos populair, maar kijk uit wat je koopt!
Is het een fiets? Is het een brommer? Het is een fatbike. Populair, maar
E-bikes, ze zijn niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Waar eerst de e-bike met name gezien werd als vervoermiddel voor oudere mensen, is de e-bike inmiddels omarmt door mensen van alle leeftijden. De elektrische fatbike wint enorm aan populairiteit. Waarom eigenlijk? En is dit een goede ontwikkeling?
Wat is het voordeel van een fatbike?
Het voordeel van een fatbike is uiteraard dat je als gebruiker door de accu een extra zetje in de rug krijgt. Tot 250 watt aan vermogen is toegestaan op de e-fatbike. Erg fijn met windkracht 5 tegen! Dat de elektrische fatbike nu zo enorm populair is onder jongeren komt voornamelijk door de invoering van helmplicht op de snorfiets. Voor de elektrsiche fatbike geldt die helmplicht niet en de fiets ziet er ook nog eens stoer uit. Verder mag je met de elektrische fatbike op de fietspaden rijden, is een rijbewijs niet nodig en als je kan fietsen, mag je ook op de elektrische fatbike fietsen.
Lees ook: De e-bike motor uitgelegd
Wat is beter fatbike of elektrische fiets?
Als de e-fatbike aan alle regelgeving voldoet, dan zou je kunnen stellen dat de e-fatbike beter is dan de elektrische fiets. Natuurlijk heeft ieder product zijn/haar ideale gebruiker. Maar kijken we puur naar de specificaties en mogelijkheden dan heeft de e-fatbike meer te bieden.
We zien de e-fatbike in Nederland met name in de stad, maar oorspronkelijk is de e-fatbike ontworpen om in ruiger terrein te gebruiken. Met een normale elektrische fiets is dat niet aan te raden. We noemden al regelgeving. Het probleem met veel in Nederland verkochte e-fatbikes is dat ze vaak niet voldoen aan de door de EU gestelde regelgeving. Verkopende partijen geven hier vaak slechte voorlichting over aan de consument. Helaas wordt er nauwelijks gehandhaafd of de e-fatbikes voldoen aan de Europese regelgeving. Koop niet zomaar een fatbike, laat je goed voorlichten. Een boete tot € 1.400,- vindt niemand fijn.
Lees ook: Dit moet je weten over het opladen van de batterij van je elektrische fiets
Veel van de e-fatbikes worden rechtstreeks geïmporteerd uit China en worden vervaardigd met zeer bedenkelijke onderdelen. Goedkoop en slecht schakelmateriaal, remmen, ketting, tandwielen en motor zijn volgens de ANWB geen uitzondering. Diezelfde ANWB adviseert een e-fatbike met middenmotor, bijvoorbeeld de e-fatbike van Ruff Cycles.
Lees ook: Een tweede hands elektrische fiets kopen, hier moet je op letten
Is fatbike toegestaan?
Ja en nee. Welke e-fatbike is legaal in Nederland? De e-fatbike moet aan bepaalde regelgeving voldoen en de e-fatbike moet een type-goedkeuring hebben. En daar wringt hem bij veel aanbieders de schoen. De type-goedkeuring ontbreekt met grote regelmaat en ook zijn er e-fatbikes te koop die harder gaan dan de toegestane 25 km/u. In dat geval spreken we niet meer over een e-fatbike, maar over een bromfiets. Alleen e-fatbikes met een maximaal vermogen van 250 watt en een maximale snelheid van 25 km/u zijn in Nederland toegestaan. Een gashendel mag, maar ter ondersteuning tot 6 km/u. Het mag duidelijk zijn dat opgevoerde e-fatbikes of e-fatbikes die standaard al harder gaan dan 25 km/u niet toegestaan zijn. Als je hier toch mee de weg op gaat dan riskeer je een hoge boete en ben je niet verzekerd. Let dus goed op wat je koopt!