Specialized onthult nieuwe generatie Roubaix endurance racefiets

Met een nieuwe Future Shock, verbeterde flex aan de achterkant en meer ruimte voor brede banden is de nieuwe Roubaix nog veelzijdiger geworden.

Specialized heeft vandaag een nieuwe generatie van de befaamde Roubaix endurance racefiets onthult. Meest opvallend aan de nieuwe fiets is de nieuwe Future Shock 3.0 technologie en de inzet op nog meer comfort. Volgens Specialized is het de 'Smoothest road bike in the world.' Daarnaast is de fiets natuurlijk weer een beetje aerodynamischer en lichter gemaakt en biedt het frame ruimte aan nog bredere banden. De nieuwe Roubaix is daarmee steeds minder een fiets voor de profs, want dankzij het verbeterde comfort en verhoogde bandenspeling op de snellere Tarmac SL8 is dat model voor profs geschikter. Het maakt dat de Roubaix echt de fiets voor de amateurwielrenner is, die op zoek is naar comfort en prestaties.

De nieuwe Roubaix - ‘Hell below, Heaven Above’

Twintig jaar geleden werd de Roubaix voor het eerst gelanceerd, waarmee de endurance-categorie een ding werd in de fietsenmarkt. Met de nadruk op comfort, waardoor je juist harder kunt fietsen, is deze categorie racefietsen aan een enorme opmars begonnen onder vele amateurwielrenners. Met de nieuwste technologieën probeert Specialized nu de rit nog prettiger te maken, met de insteek: onder je is de weg misschien een hel, maar op de Roubaix is het bovenop het zadel altijd de hemel.

Het comfort wordt bij de nieuwe Roubaix uit drie dingen gehaald: de befaamde Future Shock technologie heeft een update gekregen en is toe aan de derde generatie. Daarnaast maakt de Roubaix aan de achterkant gebruik van de AfterShock-technologie, waardoor je meer demping hebt bij je zadel. En tot slot biedt het frame ruimte aan banden tot 40 mm, waarmee je ontzettend veel extra comfort uit je banden kunt halen en zelfs kunt gravelen met deze fiets.

Lees ook: Specialized S-Works Tarmac SL8: Onze eerste indruk

Future Shock 3.0

De Future Shock technologie ontstond in 2016 en bewees meteen zijn effectiviteit door Parijs-Roubaix 2018 en 2019 te winnen met Peter Sagan en Philippe Gilbert. Hij zit tussen de stuurpen en de balhoofdbuis en beweegt in de tegenovergestelde richting van de stootkrachten die het wiel raken en langs de vorkpoten omhoog komen, resulterend in een veerweg van 20 mm. Het vermindert de impact en trillingen aan het stuur aanzienlijk, maar houdt de voorkant van de fiets stijf voor nauwkeurig rijgedrag. Het resultaat is een impactvermindering van 53% ten opzichte van de impact die doorgaans wordt ervaren.

Iedere Roubaix wordt geleverd met drie verschillende Future Shock veren: soft, medium en firm, waarbij de medium veer standaard is gemonteerd. Ook worden er vijf spacers meegeleverd, waarmee je de preload van de veer kunt instellen. Klinkt allemaal vrij technisch, maar het is eenvoudig zelf te doen. Zo kan je eenvoudig meer of juist minder vering ervaren.

Net als bij de vorige generatie Future Shock kan je ook nu nog altijd de vering 'uitschakelen', al geldt dat niet voor alle modellen. Al fietsend, kan je met een draai aan de knop - die bovenop je stuurpen zit - de vering vastzetten. Dit geldt alleen bij de duurdere modellen van de Roubaix, die Future Shock 3.3 gebruiken en hydraulische demping hebben. De goedkoopste modellen maken gebruik van Future Shock 3.1 (geen hydraulische demping, geen lockout), de modellen er tussenin maken gebruik van Future Shock 3.2 (wel hydraulische demping, geen lockout). Voor alle modellen geldt dat de duurzaamheid en afdichtingen verbeterd zijn. Zie onderaan voor de specificaties per model.

Lees ook: De beste racefietsen waar we ooit op gereden hebben

Ruimte voor banden tot 40 mm

Het nieuwe Roubaix frame heeft nog meer ruimte gekregen voor brede banden, met een mogelijkheid tot 40 mm breed. Hiermee kan je de Roubaix ook inzetten als snelle gravelbike, zeker op de Nederlandse gravelpaden. De combinatie van de vering, zadelpen en brede banden maakt dit een zeer waardige gravelbike en daarmee een uitstekende fiets voor veel mensen in Nederland, want je zet hem net zo makkelijk is als endurance racefiets om ook nog lekker snel op asfalt te kunnen rijden.

Snelheid is namelijk ook iets waar de nieuwe Roubaix zich meer op richt, met verbeterde aerodynamica. Door een andere cockpit, een andere vorm van de voorvork en balhoofdbuis, een diepere onderbuis en de aansluiting van de staande achtervorken lager te maken is de luchtweerstand verder verlaagd.

De nieuwe Roubaix heeft tot slot ook nog de nodige bevestigingspunten in het frame gekregen, om accessoires te kunnen monteren. Bovenop de bovenbuis kan je een tasje monteren, zodat je geen strap om de Future Shock hoeft te plaatsen. Daarnaast zien we de op voor een derde bidonhouder onder de onderbuis en zijn er mogelijkheden voor het monteren van spatborden aan het frame.

Al met al maken alle updates van de nieuwe Roubaix het een fiets die zeer veelzijdig is en inzetbaar is op allerlei soorten ritten. Wij zijn benieuwd naar de rij-ervaringen op én naast de weg en zullen de komende tijd de fiets aan een grondige test onderwerpen.

Prijzen Specialized Roubaix

  • S-Works Roubaix - Future Shock 3.3 - SRAM Red eTap - € 14.000
  • Specialized Roubaix Pro - Future Shock 3.3 - SRAM Force eTap - € 9.000
  • Specialized Roubaix Expert - Future Shock 3.2 - SRAM Rival eTap - € 6.500
  • Specialized Roubaix Comp - Future Shock 3.2 - Shimano 105 Di2 - € 4.800
  • Specialized Roubaix Sport Apex - Future Shock 3.1 - SRAM Apex eTap - € 4.000
  • Specialized Roubaix Sport 105 - Future Shock 3.1 - Shimano 105 - € 3.800
  • Specialized Roubaix - Future Shock 3.1 - Shimano 105 - € 2.800

Meer info over de nieuwe Roubaix vind je op Specialized.com.