Review Enve Melee - De racefiets voor elk seizoen
In het Amerikaanse Utah maakt wielbouwer Enve sinds een aantal jaar ook fietsen. De Enve Melee is een rasechte racer met een paar handige features
© Florian Bont

De Enve Melee is niet de eerste fiets die het Amerikaanse merk lanceerde. Eerder kwamen ze al met een de verschroeiend dure Custom Road. De naam zegt het al, deze carbon racefiets word helemaal custom gebouwd op basis van je eigen afmetingen. Het frame bestaat uit allemaal losse carbon lagen die met de hand aan elkaar gebonden worden in de fabriek in Amerika. Dit kost zo'n 40 werkuren per frame. Niet heel gek dat deze Custom Road zo'n stevig prijskaartje heeft ($15k). De Enve Melee is niet custom, maar verkrijgbaar in maat 47 t/m 60. De frames worden ook niet meer gemaakt in Utah, maar in dezelfde fabriek in China waar Enve al jarenlang de stuurpennen en sturen maakt.
Ik mocht een Enve Melee met SRAM RED eTAP AXS afmontage en Princeton Dual 5500 wielen lenen van Bikesuperior. Een fietsspeciaalzaak in Nijverdal die zich richt op exclusieve merken zoals o.a. Enve, Open, Factor, Mondraker, Aurum en J.Guillem. Dit zijn mijn bevindingen.
Geometrie
De geometrie van de Enve Melee is redelijk agressief. Een iets langere reach en lagere stack. Als we kijken naar de satck-reach-ratio (stack / reach, waarbij een hoger getal een hogere en kortere zitpositie weergeeft) dan komt daar voor de maat 54 waar ik mee reed, 1.42:1 uit. Als we dat vergelijken met een Specialized Roubaix dan is de Melee duidelijker meer een echte koersfiets. De Roubaix heeft een stack-reach-ratio van 1.56:1. De fiets waar ik mee reed is ook nog eens helemaal slammed aan de voorkant. Voor de minder lenige fietser (waaronder ikzelf) is het eerste even rekken en strekken voordat ik op pad kon.
Enve Melee rijeigenschappen
De Enve Melee is een serieuze performance racefiets. Het frame is redelijk slooping (schuine bovenbuis) en zorgt voor een compacte fiets waar je helemaal 'in' zit. Het stijve frame in combinatie met de Enve cockpit zorgt voor een geheel wat solide aanvoelt en makkelijk versnelt. Door de slammed positie van de cockpit, smalle stuurbreedte (37cm bovenop de grepen) stuurt deze fiets op hoge snelheden direct en voorspelbaar. Het echte gevoel van een koersfiets. Heerlijk om een bochtige afdaling in te gooien. Iets minder lichtvoetig op lagere snelheden, maar daar is deze fiets ook niet voor gemaakt. Langzaam fietsen is niet weggelegd voor de Enve Melee. Dat voel je meteen. Als ik enig puntje van kritiek mag hebben (ja dat mag voor een fiets die € 10.000 kost) dan mis ik een beetje het lichtvoetige, snel accelerende gevoel van andere superbikes uit deze prijsklasse. De Enve Melee voelt aan als een aero racefiets, met dito gewicht. Terwijl de Melee beslist geen zware racefiets is (850 gram voor het frame).
Specificaties
De Enve Melee is te koop als los frame en complete fiets. Hieronder een korte opsomming van de specificaties.
- Gewicht van het frame: 850 gram voor maat 56 (gelakt & gespoten)
- Di2/AXS only
- T47 bedraad bottom bracket
- ENVE Aero IN-Route stuurpen
- SES AR Handlebar
- Gewicht van de fiets (met pedalen en K-Edge Wahoo mount): 7.950 gram
Conclusie: Enve Melee, niet alleen een pure racer
Dat de Enve Melee een pur sang racer is, is onbetwist. Maar deze fiets is ook voor de niet-racer geschikt. Met ruimte voor 35mm banden en montagepunten voor spatborden (ja echt!) kan je zelfs de drie mooiste gravel routes van Nederland rijden!
De Enve Melee is een snelle koersfiets waarmee je in de zomer de Alpen kan betwisten en in de winter de gravelpaden op kan sturen. Daarnaast zou je door het monteren van spatborden en een bredere 30mm 4-seizoenen-band ook prima woon-werk ritjes kunnen maken. De vraag is wel of je het aan jezelf kan verkopen om met een fiets van € 9.999 door de regen gaat fietsen naar je werk. Qua prijs is de Melee dan ook geen middenklasser, maar een echte high-end racefiets. Dat zie je ook terug in de afwerking. De Melee is slechts in twee kleuren te krijgen (Damascus Grey of Aegan Blue), maar het spuitwerk is erg fraai. De matte afwerking is prachtig en geeft een mooie diepe kleur, nog beter zichtbaar als de zon erop valt. Nergens een foutje te bekennen, dus hier is echt aandacht aan besteed.
Door de geometrie, en agressieve positie op onze testfiets, mist de Melee de speelsheid en lichtvoetig stuurgedrag van een klimfiets, en de absolute snelheid van een aero racefiets. Daarmee zit het rijgedrag van deze Melee mooi tussen beide soorten racefietsen. Deze fiets blinkt nergens écht in uit, maar kan alles gewoon erg goed. Hij is serieus rap en stuurt subliem. Door de veelzijdigheid van het frame is dit echt een racefiets die je het hele jaar door wil gebruiken. De enige echte one bike to rule them all...
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verkrijgbaarheid, modellen en prijs
Op het moment van schrijven is de Enve Melee nog niet overal online verkrijgbaar. Slechts een aantal Enve dealers kunnen deze fiets leveren. De Enve Melee werd in eerste instantie alleen als frame geleverd, maar is nu ook verkrijgbaar met de elektronische groepen van Shimano en SRAM. Een los frameset kost €5.499 en een Enve Melee met Enve SES wielen en SRAM RED AXS afmontage kost € 9.999.
Vind je dichtstbijzijnde Enve dealer via de dealer locator van Enve.