Review Vision Metron SL60 wielset: heerlijke herrie en een geweldig zoevend geluid

Hoge wielen het smoelt zo mooi! Het zoeft ook prachtig. Dat geldt ook voor de Vision Metron SL60

Onder andere Wout Poels en Marijn van den Berg rijden bij respectievelijk Bahrein Victorious en EF Education-Easy Post met de wielen van Vision. Dat doen ze niet onaardig, naast talent is het juiste materiaal ook van belang bij het leveren van prestaties. Dragen de Vision Metron 60 SL wielen bij aan hun successen? Tijd voor een inspectie van deze wielset.

Review Vision Metron SL 60 wielset

Vision is sinds de oprichting in de jaren 90 constant op zoek naar wielen die nog minder weerstand geven. Het is een continu proces van innoveren, testen en verfijnen om nog snellere aero producten te ontwikkelen. Het concept achter de nieuwe Metron 45 & 60 SL Disc wielen (wij reden met de 60 SL wielen) is dan ook volledig gefocust op aerodynamica.

We zeggen het vaker als we wielen testen: wielen maken de fiets. Zeg nu zelf, een wielset van minimaal 40 mm smoelt toch gewoon lekker?! Het smoelt niet alleen lekker, maar het zoevende geluid van een setje hoge velgen is ook heerlijk. Maar goed dat zijn alleen de looks & feels. Hoe rijden de 60 mm hoge velgen van Vision?

Het weegt bijna niets!

De 45 & 60 SL zijn alleen verkrijgbaar met schijfremmen. Je zult dus eindelijk jouw velgremmen vaarwel moeten zeggen, wil je met de Vision Metron 60 SL helemaal de blits maken bij jouw clubrit. Daarnaast heb je de keuze uit clincher/tubeless of tubular. Als de deurbel gaat en de wielen door mijn vrouw worden aangenomen, is haar eerste reactie: ‘Er is een grote doos afgeleverd en het weegt echt niets!’. Ik moet haar gelijk geven, met 1.460 gram is dit een relatief lichte wielset. Volgens Vision is de nieuwe Metron 60 SL 15% stabieler en 180 gram lichter dan zijn 55 mm hoge voorganger.

Geen zwabberend wiel bij hoge snelheden

Hoewel Vision zelf adviseert dat de beste prestaties op de Metron 60 SL geleverd worden met 28 mm banden, adviseren wij toch om 30 mm te monteren. Wij zijn van de looks, het oog wil ook wat. 30 mm banden staan fraaier op de 33 mm (buitenkant) brede velgen. Snel monteren en gaan! Wat opvalt? De wielen maken heerlijk herrie als de body vrijloopt en op snelheid ‘zoeven’ ze prachtig. De nieuwe Vision Metron SL 60 zijn stijver gemaakt dan zijn voorganger door gebruik te maken van een uit de ruimtevaart afgeleid soort schuim tussen de koolstoflagen. Deze stijfheid zorgt ervoor dat de wielen alleen maar snel vooruit willen. Bij hoge snelheden, bijvoorbeeld in een sprint of tijdens een afdaling voorkomt dit het zwabberen van het wiel.

Compatibel met Shimano en SRAM

Ben jij nu een Campagnolo liefhebber? Dan kan je helaas niet genieten van de Vision Metron 45 of 60 SL. De ambachtelijk, volledig met de hand gespaakte wielen, met voor 21 en achter 24 platte aero spaken zijn alleen compatibel met Shimano en SRAM. Ben je op zoek naar een nieuwe wielset en zit je niet vast aan Campagnolo/Bora? Voor een slordige € 2.000,- ben je de bezitter van de highend Vision Metron SL 60 wielset en fiets je er net zo bij als Wout Poels en Marijn van den Berg.

Lees ook: Nieuwe wielset voor in je racefiets? Dit zijn onze favorieten uit de test!