Specialized S-Works Tarmac SL8: Onze eerste indruk

De nieuwe Tarmac SL8 is de echte 'one bike that rules them all'. Wij voelden 'm eens flink aan de tand in Zuid-Limburg op het Amstel Gold parcours.

© Joris Knapen

20230815-1110-Specialized SL8 Maastricht _03939-min.jpg

Afgelopen dinsdag gingen we voor het eerst op pad met de nieuwe Specialized Tarmac SL8. Zuid-Limburg werd het strijdtoneel om deze nieuwe Tarmac aan de tand te voelen.

Niemand minder dan Ide Schelling, prof bij Bora-Hansgrohe (volgend jaar naar Astana), sloot aan en zorgde voor een fijn wiel om te volgen over de bekendste beklimmingen van de Amstel Gold Race.

We kregen allemaal een met SRAM Red AXS eTap afgemonteerde S-Works onder de kont geschoven. Een fiets van een magere € 14.000. De route was geweldig en de zon scheen vanaf de start. Geen verkeerde omstandigheden om de nieuwe Tarmac SL8 te testen! Omdat we de fiets helaas maar één dag hebben gereden, geven we in dit artikel een eerste indruk van de rijeigenschappen. Een uitgebreidere test volgt hopelijk later.

Specialized Tarmac SL8: Dik van voren, dun van achteren

Aan de oppervlakte valt eigenlijk nog niet meteen op wat er veranderd is ten opzichte van zijn voorganger, de Tarmac SL7. De voorkant is iets gewijzigd. De balhoofdbuis is een stuk dieper geworden, mede dankzij de aangepast regels van de UCI. Hierdoor helt de voorkant van de fiets over de voorband heen en loopt de vorkbuis niet door het midden. Van voren moeilijk te zien, maar via de zijkant duidelijker in beeld.

De voorkant van de nieuwe SL8 is ingericht op 2 dingen; snelheid en stijfheid. De nieuwe cockpit heeft de kabels binnen door het stuur en onder de stuurpen lopen. Alles is netjes afgedicht voor maximaal aerodynamische voordeel. Dit in combinatie met de diepe balhoofdbuis zorgt voor een fiets die volgens Specialized 16 seconden sneller is over 40 kilometer ten opzichte van de oude SL7. Hiermee is de SL8 zelfs sneller dan de aerobike Venge.

De achterkant van de SL8 is meer gefocust op comfort en lichtgewicht. De onderbuis is rond (geen aerodynamische vormen dus) en het bracket oogt heel rank, zeker wanneer je die vergelijkt met bijvoorbeeld een Trek Madone SLR. De kennis die Specialized heeft opgedaan bij het maken van de Aethos zit eigenlijk allemaal in dit frame. De achterkant en trapas hebben veel weg van de Aethos, behalve dan de lage achterbrug. Door de voorkant en achterkant samen te voegen heeft Specialized een frame kunnen maken wat mega licht is (685 gr.) en snel tegelijkertijd.

Lees ook: Review van de nieuwe Specialized Aethos

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Voor een uitgebreide deep dive in de specificaties van de Tarmac SL8 lees je ons artikel:Nieuwe Specialized Tarmac SL8 is lichter, stijver én sneller. Hieronder gaan we je meer vertellen over hoe deze fiets was om mee te rijden.

Specialized Tarmac SL8: Rijeigenschappen

De geometrie van de nieuwe Tarmac SL8 is ongewijzigd ten opzichte van de SL7. De voorganger van de SL8 is al een hele fijne fiets om mee te rijden en de SL8 doet alles nog nét even beter. De Tarmac SL8 is dan ook een genot om op te rijden. Met één dag fietsen konden we niet echt goed vergelijken met de vorige generatie of de Venge, maar we konden wel voelen dat dit een erg snelle fiets is.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het stuurgedrag van de nieuwe Tarmac is heel intuïtief. Na het instellen van mijn maten was ik eigenlijk meteen gewend aan de fiets. Rijdend in de groep is de SL8 heel neutraal en makkelijk onder controle te houden, ook op hogere snelheden. Versnellen met de fiets voelt goed, hij is erg levendig. Dit komt vooral door het stijve stuur. Zowel in de beugels als bovenop de grepen heb je het gevoel dat je geen energie inlevert wanneer je flink op de pedalen gaat staan. Het zijdelings 'gooien' met de fiets gaat super makkelijk. Waar een aerobike wel eens als een plank kan aanvoelen die moeilijk heen en weer wil, gaat dat bij de SL8 heel makkelijk. Dit draagt dan ook bij aan het levendige stuurgedrag. Dit is een absolute racer die je makkelijk een bocht in gooit.

Wat mij het meeste bij is gebleven is het lage gewicht. De vorige generatie Tarmac heeft een framegewicht van 800gr. en de SL8 weegt slechts 685gr (S-Works Aethos weegt nog 100gr minder). Met het lichte frame van de S-Works SL8 hoef je niet de trukendoos open te trekken om een fiets op te bouwen onder het UCI limiet van 6.8kg. De standaard afmontage van de S-Works SL8 komt hier al op uit.

Conclusie

Kortom, de Specialized Tarmac SL8 is een evolutie van het 'one bike to rule them all' concept. Op de oppervlakte lijkt er niet veel verandert, maar wie goed gaat kijken ziet wel degelijk een aantal veranderingen. De SL8 is nog steeds fantastisch om mee te rijden. In de korte testperiode heb ik alle aero gains niet kunnen testen, maar wat me wel opviel was de levendigheid en het lichte gewicht van de Tarmac SL8.

Prijs

De Tarmac SL8 is nog steeds een dure fiets. Met een vanafprijs van € 6.500 voor een SL8 Expert met lage carbon wielen en SRAM Rival AXS eTAP moet je diep in de buidel tasten om de nieuwe SL8 te kunnen rijden. Zelf zouden we het Expert of Pro (€ 9.000, FORCE/Ultegra) model kiezen. Deze is nog steeds lichter dan de SL7 S-Works, maar wel een stuk goedkoper.

Bekijk de Tarmac SL8 op Specialized.com