Canyon lanceert Endurace CFR en vernieuwde SLX - onze eerste indruk

De nieuwe Canyon Endurace is een echte endurance racefiets met strakke looks en ontzettend veel comfort.

© Canyon

496307-2742_endurace-cfr-di2_sv-sv_P5-32efbd-original-1691605353.jpg

Canyon presenteert vandaag de volledige nieuwe Endurace line-up, de populaire endurance racefiets van het Duitse merk. Voor het eerst wordt de Endurace nu ook in een CFR uitvoering gemaakt, naast de SLX, SL en AL modellen die de vorige generatie al omvatte. Het volledig vernieuwde carbon Endurace frame wordt nu bij de CFR en SLX modellen geïntroduceerd, terwijl de SL en AL modellen vorig jaar al werden vernieuwd. We vertellen je alles over de vernieuwingen aan de Canyon Endurace en geven je onze eerste indruk na een aantal ritten op de Endurace CFR.

Volledig nieuwe Endurace CFR

De Aeroad CFR en Ultimate CFR zijn de paradepaardjes van Canyon die zich inmiddels hebben bewezen in de World Tour. De vele overwinningen van Mathieu van der Poel op de Aeroad, maar ook de prestaties van de klimfiets Ultimate zijn inmiddels bekend en laten zien dat deze twee modellen echt voor de wedstrijdrijders zijn ontwikkeld. Met de Endurace CFR is de gebruikte techniek nu voor het eerst beschikbaar in een endurance fiets.

De Endurace CFR is gemaakt van de hoogste kwaliteit carbon voor de beste stijfheid/gewicht verhouding en is uitgerust met uitsluitend toponderdelen. Het is volgens Canyon de snelste endurance fiets die ze ooit hebben gemaakt. De SLX frames gebruiken een iets ander type carbon, waardoor het gewicht iets hoger ligt en datzelfde geldt vervolgens ook weer voor de SL frames. De AL frames zijn gemaakt van aluminium en zijn de zwaarste in de line-up.

Meer aero en aanpasbaarheid

Het frame van de nieuwe Endurace is verder geoptimaliseerd om een betere aerodynamica te kunnen garanderen. De kabels zijn volledig geïntegreerd en de framebuizen hebben een andere vorm gekregen om de luchtstroom beter langs het frame te laten stromen. Het heeft er volgens Canyon voor gezorgd dat deze Endurace aerodynamischer is dan de vorige generatie Aeroad fietsen.

De Endurace CFR en CF SLX zijn daarnaast uitgerust met de CP0018 Aerocockpit, die voor een strakke look en optimale aerodynamica aan de voorkant zorgt. De cockpit is aanpasbaar qua maat, waarbij de breedte van het stuur 40 mm aan te passen is (20 mm breder, of 20 mm smaller dan standaard). Ook kan de cockpit 15 mm in hoogte worden aangepast zonder dat je hoeft te zagen, of de interne kabels hoeft in te korten. Hierdoor kan je het stuur eenvoudig iets aanpassen aan jouw wensen, hoewel de lengte van de stuurpen uiteraard niet aanpasbaar is. Wil je die veranderen, dan moet je een volledig nieuwe cockpit monteren.

Comfort dankzij brede banden en VCLS zadelpen

Bredere banden bij een lagere bandenspanning zorgen voor meer snelheid, grip en comfort, met een betere lekbescherming als je tubeless rijdt. Het is dé reden dat de nieuwe Endurace standaard wordt geleverd met 30 mm voorbanden en 32 mm achterbanden met brede, tubeless-ready velgen. Wil je nog breder, dan is dat ook geen probleem, want het frame kan banden tot 35 mm breedte aan. Het maakt de Endurace daarmee ook geschikt voor 'light gravel'.

Comfort is het kenmerk van de Endurace en dat zien we niet alleen terug in de brede banden. Alle modellen zijn uitgerust met de innovatieve S15 VCLS 2.0 zadelpen, die bestaat uit twee carbon bladveren die tot 20 mm kunnen flexen, en je zo extra comfort geven aan de achterzijde van de fiets.

Een feature die we nog niet eerder zagen bij fietsen van Canyon is de interne opbergruimte die op de Endurace gecreëerd is. In de LOAD Top Tube Storage berg je belangrijke tools netjes op in de bovenbuis. Met de neopreen Tool Sleeve biedt deze ruimte plaats aan de Canyon 3-in-1 Minitool, een CO2 patroon en bandenlichters.

Eerste indruk van de Canyon Endurace CFR

Voorafgaand aan de lancering van de nieuwe Endurace, kreeg ik de mogelijkheid om het CFR model met Shimano Dura-Ace Di2 kort te testen. Het bleef beperkt tot wat kortere ritten en daarmee kon ik nog niet het echte potentieel van deze fiets testen, maar het gaf me wel een goede eerste indruk van deze allround fiets.

Eerder dit jaar reed ik al met de Ultimate CF SL 7 Di2, een fiets die ontzettend uitnodigt tot hard fietsen en al eerder ervaarde ik hetzelfde met de Aeroad. De Endurace heeft dat minder, is vooral een fiets waarmee je 'lekker' fietst. Hij heeft niet dat katachtige van de Ultimate op klimmetjes, of het laagvlieg-gevoel van de Aeroad op een polderweg, maar van allebei een beetje en legt vooral de nadruk op comfort en ontspanning.

De geometrie van de Endurace is namelijk heel anders dan die andere modellen. De reach - hoe ver je stuur voor je uit reikt - is aanzienlijk korter en de stack - hoe relatief hoog je stuur staat - is flink hoger. Persoonlijk vind ik dat met mijn lange benen en korte bovenlijf, gecombineerd met een beperkte lenigheid, wel prettig, want zo heb ik nooit het gevoel dat ik uitgerekt op de fiets zit. Ik rijd makkelijk met mijn handen bovenop de remgrepen of onderin de beugel, terwijl ik bij de Ultimate dan al direct minder ontspanning heb. Tegelijkertijd kan het voor fietsers die een langer bovenlijf hebben wel behoorlijk kort worden, waardoor je erg rechtop gedwongen wordt.

Is dat erg? Nee, zeker niet. Het idee achter een endurance racefiets is dat je vooral comfort moet ervaren, waardoor je een lange fietstocht juist makkelijker volhoudt. Dit idee kan ik alleen maar toejuichen, want wanneer je lang in een positie gedrukt wordt waarbij je geen ontspanning kunt zoeken, zal je snel verkrampen of andere pijntjes ervaren. Natuurlijk vang je bij een meer rechtop houding meer wind en zal je snelheid wat lager liggen, maar je kan die snelheid wel langer vasthouden.

Dat Canyon er daarom voor gekozen heeft om een CFR model te maken en de Endurace daarnaast zoveel aerodynamische upgrades te geven, klinkt dan wat tegenstrijdig. De meeste wind vang je nog altijd zelf en met een houding die behoorlijk rechtop is, is dat aanzienlijk en gaan die marginale verbeteringen aan het frame niet zoveel bijdragen. Maar ja, het oog wil ook wat! En de looks van de Endurace zijn echt dik in orde.

Dat geldt zeker voor het CFR model wat ik test, die er gewoon superstrak uitziet. Toch vraag ik me wel af waarom je zou kiezen voor een CFR frame, terwijl het SLX frame ook al ontzettend goed en strak en slechts iets zwaarder is, maar aanzienlijk goedkoper. Wellicht dat de CFR vooral ontwikkeld is voor snelle gravelwedstrijden, want met maximaal 35 mm banden, kan je er een serieuze gravelracer van maken. Ook de nieuwe interne opbergruimte neigt wat naar gravel, hoewel Canyon voor het echte gravelen natuurlijk de Grizl en de (waarschijnlijk binnenkort vernieuwde) Grail in het gamma heeft.

Wat is dan de conclusie over de nieuwe Endurace? Dat het vooral een hele comfortabele, prettige fiets is, waarmee je ook nog echt hard kunt fietsen en lekker direct kunt sturen. De brede banden filteren de trillingen heerlijk weg en de zadelpen houdt je onderrug ontspannen en pijnvrij, terwijl de stijfheid van de rest van het frame ervoor zorgt dat de kracht uit je benen wordt direct wordt omgezet in snelheid. Ben je geen wedstrijdrijder of fanatieke amateur die altijd met de handen onderin de beugel boven de 35 km/uur rijdt, maar fiets je graag lange ritten waarbij je af en toe de snelheid opdrijft? Dan is dit type fiets de juiste keuze voor jou!

Prijzen en modellen van de Canyon Endurace CFR en SLX

  • Endurace CFR - Shimano Dura-Ace Di2 - € 8.999
  • Endurace CFR - SRAM Red AXS - € 8.999
  • Endurace CFR - Campagnolo Super Record WRL - € 9.999
  • Endurace CF SLX - SRAM Force AXS - € 5.499
  • Endurace CF SLX - Shimano Ultegra Di2 - € 5.199 (met carbon wielen)
  • Endurace CF SLX - Shimano Ultegra Di2 - € 4.199 (met alu wielen)
  • Endurace CF SLX - SRAM Rival AXS - € 3.999
  • Endurace CF SLX - Shimano 105 Di2 - € 3.699

    De complete Endurace CFR en CF SLX line-ups zijn vanaf nu exclusief te koop op canyon.com.