Nieuwe Specialized Tarmac SL8 is lichter, stijver én sneller
Deze nieuwe racer van Specialized is - hoe verassend - verbeterd op alle vlakken. Sneller dan de Venge en lichter dan de SL7.
De Specialized Tarmac is een van de bekendste namen in de wielerwereld. Door de combinatie van een laag gewicht, subliem stuurgedrag en aerodynamica wordt de Tarmac gezien als een benchmark voor andere fietsfabrikanten.
De Tarmac SL7 ging al eventjes mee. Drie jaar om precies te zijn. De SL7 was de eerste echte 'one bike to rule them all'. Sneller dan de SL6 en snel genoeg om een aerobike zoals de Specialized Venge te laten staan. Met de SL8 schakelt Specialized nóg een tandje bij. De nieuwe SL8 is namelijk sneller dan de Venge van toen. Nu hoef je als renner niet meer te twijfelen welke Specialized fiets je gebruikt voor welke etappe. De Tarmac SL8 is altijd de beste keus.
Wat is er nieuw?
Het stokpaardje van de nieuwe Tarmac SL8 is wat Specialized zelf liefkozend de 'Speed Sniffer' noemt. Dit heeft betrekking op de overhellende balhoofdbuis.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Deze opmerkelijk gevormde balhoofdbuis maakt de fiets een stuk sneller. Samen met de nieuwe geïntegreerde Roval Rapide cockpit draagt dit nieuwe design het meeste bij aan het aerodynamische voordeel van de SL8 ten opzichte van de SL7 en zelfs de Venge.
De nieuwe Specialized Tarmac SL8 is 16,6 seconden sneller over 40km dan de SL7. Daarmee is het de snelste fiets die Specialized ooit maakte.
Sneller, lichter én leuker om mee te rijden?!
Met alleen een aerodynamisch frame ga je geen wedstrijden winnen. De Tarmac is daarom ontwikkeld met 3 belangrijke peilers; 1. Aerodynamica, 2. Lichtgewicht en 3. Acceleratie & responsief rijgedrag. De SL8 is volgens Specialized op al deze vlakken verbeterd. Hij is niet alleen sneller geworden, maar ook lichter. Het frame weegt nu nog maar 685 gram in maat 56. Een S-Works SL8 met Dura-Ace of SRAM RED opgebouwd weegt nu zo rond de 6.8kg (afhankelijk van de onderdelen en maatvoering).
Dit lage framegewicht komt mede door een nieuw type carbontechnologie genaamd Fact 12r carbon. De S-Works topmodellen komen met dit lichte frame. De reguliere Specialized frames zijn gemaakt van Fact 10r. Deze zijn iets zwaarder vanwege het gebruik van meer materiaal om dezelfde stijfheid te kunnen garanderen. Voor een maat 56 is dit 780 gram. Nog steeds erg licht!
Ook het rijgedrag is aangescherpt. De verhouding tussen stijfheid en gewicht is met 33% verbeterd ten opzichte van de SL7. Binnenkort krijgen we de fiets zelf onder de kont geschoven. Dan kunnen we jullie meer vertellen over het rijgedrag in de praktijk!
Prijzen & Afmontage
De nieuwe Tarmac SL8 is verkrijgbaar vanaf € 6.500. Voor het topmodel S-Works betaal je een magere € 14.000.
Model:
- Tarmac SL8 S-Works - Dura-Ace Di2/RED AXS eTAP - € 14.000
- Tarmac SL8 Pro - Ultegra Di2/FORCE AXS eTAP - € 9.000
- Tarmac SL8 Expert - RIVAL AXS eTAP - € 6.500
- Tarmac SL8 S-Works Frameset - € 5.500
- Tarmac SL8 Frameset - € 4.000
Bekijk de nieuwe Tarmac SL8 op Specialized.com of maak een proefrit bij je lokale dealer.