Orbea lanceert nieuwe lichtgewicht Orca racefiets

Dit is het nieuwe vedergewicht van het Baskische fietsmerk. Na een flinke afslankingskuur nog maar 6.7kg!

Nieuws uit het heuvelachtige Mallabia, Baskenland. Orbea heeft zojuist de nieuwe high-performance racefiets gelanceerd De nieuwe Orbea Orca is geheel vernieuwd en een stuk lichter geworden.

Het merk Orbea

Orbea bestaat al sinds 1840 en is opgericht door de broers Juan Manuel, Mateo en Casimiro Orbea. Eerst werden er vooral wapens geproduceerd en in 1930 stapte ze over op het maken van fietsen. Niet veel later waren de Orbea fietsen te zien in de Tour de France, toen in 1934 de Spanjaard Mariano Cañardo en zijn teamgenoten aan de start stonden. in 1969 ging Orbea een verder als co-operatie. De medewerkers kochten het bedrijf over van de gebroeders Orbea. Een uniek gegeven in de fietsenwereld. De medewerkers delen dus mee in de winst en elke 3 jaar wordt er een nieuwe president gekozen. Dat betekent dus dat wanneer ze meer fietsen verkopen, dat ze meer verdienen.

De nieuwe Orbea Orca

Orbea bewandelt altijd zijn eigen pad. In racefietsen zien ze een polarisatie, met specifieke fietsen voor specifieke doeleinden. Volgens Orbea is de meest efficiënte Aero-fiets nooit echt licht genoeg, en op dezelfde manier kunnen de lichtste fietsen nooit super aerodynamisch zijn. In die zin heb je dus niks aan een fiets die er tussenin zit.

Tekst gaat verder onder afbeelding.

De nieuwe Orca is niet alleen licht. Het is 6.7 kg aan puur klimplezier. Echt ontworpen om zo snel mogelijk de bergtoppen te bereiken. De nieuwe Orbea Orca is stijf en comfortabel tegelijkertijd. Stijf in de trapas voor de meest efficiënte krachtoverbrenging van de cranks naar de wielen. De achterbrug en zitbuis geeft juist demping zodat de oneffenheden in de weg worden geabsorbeerd. Orbea beweert dat dit een fiets is voor mensen die van klimmen houden en de beste fiets voor de beklimmingen willen. Het is ook voor mensen die op zoek zijn naar het gevoel van gemakkelijke acceleratie, behendigheid en responsiviteit die alleen een echt lichte fiets biedt.

Lichtgewicht frame

Orbea heeft het lage framegewicht voor de OMX (modelnaam LTD) variant bereikt door met grotere carbon delen te werken. Hierdoor is er minder carbon nodig en ontstaat er minder overlap tussen de verschillende delen. Dit is precisiewerk en vergt daardoor meer arbeid om te maken. Alles om het allerlichtste Orbea frame ooit te maken. Het OMX frame weegt 750 gram en de vork 360 gram. Voor het OMR model is dat 1030 gram en 410 gram. Serieus licht dus. Een Orbea Orca OMX in maat 53 weegt slechts 6.7kg. Niet alleen het frame is super licht. Er is namelijk aan alles gedacht wanneer de nieuwe Orca werd ontworpen. De verf waarmee het frame wordt gespoten weegt slechts 15 gram, en het 'frame hardware' 20 gram.

Onderdelen

Orbea maakt sinds kort ook zelf wielen. Onder de naam OQUO worden in het Baskenland carbon en aluminium wielen gemaakt. Net als de fietsen worden de wielen in de PRO, TEAM en LTD specificaties gemaakt. De OQUO LTD wielen van 35mm hoog wegen slechts 1380 gram. De fietsen zijn opgebouwd met OC Components (eigen merk van Orbea). Het stuur weegt 190 gram en de stuurpen is volgens Orbea 'een van de lichtste op de markt'.

Tekst gaat verder onder afbeelding.

Modellen en prijzen

De Orca is verkrijgbaar in de topklasse OMX voor degenen die op zoek zijn naar het lichtste gewicht. Of in OMR voor rijders die bereid zijn om een paar extra gram te accepteren. De Orca is beschikbaar in 7 verschillende maten: 47, 49, 51, 53, 55, 57 en 60 cm. De nieuwe Orbea Orca biedt 3 verschillende kleurenschema's in het OMR-frame en 2 in het OMX-frame. Met behulp van MyO kunnen rijders hun fietsen nog verder personaliseren. De nieuwe Orca is verkrijgbaar vanaf € 3.399 met OMR frame, Shimano 105 Di2 12s en aluminium wielen. De topklasse Orca met Dura-Ace/SRAM RED afmontage en OQUO carbon wielen kost € 10.999

Vind je nieuwe Orbea Orca en de levertijden hieronder:

NIEUWE ORBEA ORCA