80% speedpedelec-rijders laat eigen auto staan

Maar liefst 96% van de rijders gebruikt de speedpedelec voor woon- werkverkeer.

© Sander Jansen

PXL_20230616_144138395.jpg

Uit een enquête gehouden onder 400 speedpedelec-rijders, blijkt dat er een directe relatie bestaat tussen de aanschaf van een speedpedelec en het autogebruik. 80% van de bezitters van een speedpedelec gebruikt voor woon-werkverkeer de snelle fiets in plaats van de (tweede) gezinsauto. Het representatieve onderzoek van de Kopgroep bevestigt het beeld van deze fiets als alternatief in de strijd tegen de fileproblematiek in Nederland.

Uit het onderzoek komt naar voren dat de snelle fiets intensief wordt gebruikt. Maar liefst 96% van de rijders gebruikt de speedpedelec voor woon- werkverkeer. De afstand naar het werk is bij twee derde van de rijders meer dan twintig kilometer enkele reis. 80% rijdt minimaal drie dagen per week naar het werk. Daarbij rijdt 68% (vrijwel altijd) bij slecht weer. Deze groep rijdt meer dan 5000 km per jaar.

Groot risico tussen de auto's

De speedpedelec moet binnen de bebouwde kom op veel plekken tussen het gemotoriseerde snelverkeer op de rijbaan rijden. Een derde van de rijders ervaart de begrensde topsnelheid (45 km/u) van de speedpedelec als een groot risico bij het rijden tussen de auto’s. Dit speelt met name op wegen waar de automobilist in de praktijk de 50-km limiet overschrijdt. In dergelijke situaties wil de speedpedeleccer de keuzevrijheid hebben om, langzamer rijdend, het veilige fietspad te gebruiken. Het ontbreken van deze keuzevrijheid staat een doorgroei van de speedpedelec in de weg. Tot op heden wil het ministerie deze keuzevrijheid niet in de wet opnemen.

Lees ook: Uit onderzoek blijkt: Met een e-bike maak je meer kilometers

Minister aan zet

De gemeenten Rotterdam en Amersfoort bieden als eerste gemeenten die keuzevrijheid wel. De speedpedelec-rijder kan in deze twee gemeenten een ontheffing aanvragen. Deze geeft de vrijheid te kiezen voor rijden op de rijbaan of, met aangepaste snelheid, op het fietspad. Uit de enquête spreekt waardering voor deze aanpak maar ook wordt gewezen op de kolossale bureaucratie en ongelijkheid tussen de 342 gemeenten. Verschillende gemeenten -en de provincie Utrecht- gaan het voorbeeld van Rotterdam en Amersfoort volgen. De snelle fietsers zien de oplossing in een aanpassing van de wetgeving in plaats van het per gemeente werken met individuele ontheffingen.

Betere voorlichting

Uit de enquête blijkt dat andere weggebruikers onvoldoende op de hoogte zijn van de regels rondom de snelle fiets. Een voorlichtingscampagne om weggebruikers beter te informeren over de plaats van de speedpedelec op rijbaan en fietspad kan helpen om potentiële snelle fietsers uit de auto en op de fiets te krijgen.

Rijden op de speedpedelec betekent minder auto’s op de weg, geeft minder uitstoot en resulteert in het feit dat meer mensen elke dag aan de bewegingsnorm voldoen.

Lees ook: Elektrische fiets onderhoud - hier moet je op letten