ABUS lanceert nieuwe GameChanger 2.0 fietshelm

In Italië leerden we alles over de ontwikkeling en de productie van deze nieuwe aero helm die straks op het hoofd van Mathieu van der Poel te zien is.

Vol verbazing staat de groep verzamelde internationale fietsmedia op een parkeerplaats te kijken naar een uitgestrekt veld. Het wordt de plek waar over ongeveer anderhalf jaar een nieuwe fabriek komt te staan die drie verschillende productieprocessen gaat verenigen onder één dak. Het wordt de plek waar ABUS de gehele helmenproductie gaat doen. Zo ook van de splinternieuwe ABUS Gamechanger 2.0. In twee dagen neemt ABUS ons mee om dat proces eens van heel dichtbij te mogen bekijken.

ABUS, een Duits familiebedrijf met Italiaanse expertise

Aandacht voor de mensen, een goed gevoel en een grondig oog voor perfectie voor de producten. Veel Duitser kan het eigenlijk niet, helemaal als je bedenkt dat ABUS producten maakt die puur gericht zijn op veiligheid: sloten, beveiligingssystemen en fietshelmen. August Bremicker Und Söhne, waar ABUS voor staat, is na de oprichting in 1924 inmiddels aan de vijfde generatie begonnen, met sinds een aantal jaren een grote focus op het sportieve helmensegment. En juist voor dat laatste heeft het familiebedrijf een grote overname gedaan, door in Italië een fabriek over te nemen die gespecialiseerd is in het vervaardigen van allerlei vormen van polycarbonaat. Hét materiaal dat de buitenschaal vormt van fietshelmen.

Een paar kilometer verderop is een fabriek gevestigd waar eps schuim gemaakt wordt. Dit wordt voor veel verschillende toepassingen gebruikt zoals isolatie van huizen en verpakkingsmateriaal. Oneerbiedig gezegd: piepschuim. Voor de in-mold constructie heeft ABUS binnen deze fabriek een eigen ruimte waar de buitenschalen onder hoge druk en stoom voorzien worden van het eps-schuim. Vervolgens gaat het naar een derde faciliteit waar middels tampon-druk het logo gedrukt wordt, het retention system geplaatst wordt, de padding wordt toegevoegd én de streps en de kliksluiting bevestigd wordt.

En wat is er dan nieuw aan de GameChanger 2.0

Ok, even eerlijk. Na bijna 7 jaar perskampen en productlanceringen bijwonen heb je alle soorten en maten presentaties wel gehad. Ook is het ene onderwerp nét iets interessanter dan het ander. En wat mij betreft vallen dan helmen niet in de meest spectaculaire categorie. Toch wist de productmanager die verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de nieuwe GameChanger 2.0 bijna 40 minuten een steengoed en uiterst boeiend verhaal te vertellen over het ontwikkelproces, de vernieuwingen en verbetering. Als je het plat slaat komt het feitelijk neer op: sneller, lichter, efficiënter en beter af te stellen op persoonlijke wensen van de rijder. Ook dat is hier het geval;

  • De GameChanger 2.0 is speciaal ontwikkeld en getest op snelheden van 42,5 km per uur, waar voorheen getest werd bij 38 km per uur. Dit omdat er in het peloton nu eenmaal knetterhard gereden wordt.
  • Uitgebreide metingen en grafieken laten zien dat de helm 2 tot 5 procent sneller is dan zijn voorganger. Afhankelijk van hoe aerodynamisch een renner kan zitten. Respect voor de renner die renner die 8 uur non-stop in aero positie moest zitten in een windtunnel om een bizarre hoeveelheid aerodynamicatests te ondergaan.
  • De nieuwe GameChanger 2.0 ventilleert stukken beter door de zogenaamde 'sweat box'; een spleet op het voorhoofd waardoor lucht naar binnen komt. Door specifiek gevormde windkanalen wordt de lucht vervolgens door de helm geperst om hem vervolgens aan de achterkant van de helm weer te verlaten.
  • Bovenop de helm zit een nieuwe aero blade. Een plaatje dat zorg voor minder werveling en zuiging van de luchtstroom achter de helm. Let op: er zijn van dit plaatje maar liefst 90 (jawel 90!) verschillende ontwikkeld voordat ze de perfecte gevonden hadden.
  • De helm heeft een volledig nieuw retention system, dat nog prettiger is af te stellen, iets lichter is en waarbij de bandje rond de kin en langs het hoofd zelfs aerodynamisch zijn.
  • Een wijdere en langere 'kammtail' die optimaal aero is bij snelheden tussen de 46 en 52 kilometer per uur rijdend in een diepe houding.

Maar het meest unieke? Feitelijk heeft de helm twee functionaliteiten. In een rechtop-positie is de ventilatie maximaal; in de race-positie is de aerodynamische eigenschap optimaal. Je moet het zo zien: hoe meer ventilatie je toevoegt hoe groter de zuigende werking en hoe kleiner het aerodynamisch voordeel. Hier lijkt ABUS dus naar eigen zeggen 'the holy grail' gevonden te hebben. In de agressieve race houding is de sweat box niet bereikbaar voor rijwind, zijn de vinnen op het bovenhoofd gesloten (terwijl die rechtop juist voor ventilatie zorgen) en zorgt de aero blade ervoor dat er minder 'drag' (remmende werveling van lucht) ontstaat achter de helm.

Naarmate de presentatie vorderde en hoe langer ik een onderdeel mocht zijn van 'the ABUS-family', hoe meer ik begreep dat we aan het begin van de dag naar een grasveld ging kijken. Uit pure trots. Trots op de groei van het bedrijf, trots op de familie en haar geschiedenis en trots op de producten die ze maken.

En de rijervaring dan?

Dat is dan weer een veel simpeler verhaal. De vorige GameChanger zat mij eerlijk gezegd niet zo best. Ik had altijd een hard deel van de helm op mijn voorhoofd drukken en van het afstelsysteem kreeg ik een beetje hoofdpijn. Gek genoeg was het zo'n beetje de favoriete helm van collega Sander Jansen, dus ja. Zoveel hoofden; zoveel verschillen. Gelukkig zit deze GameChanger 2.0 mij al gegoten. Het retention system verdeelt prettig de afstelling rond je hoofd, hij sluit mooi aan en het smalle karakter van de helm past lekker bij mijn wat smallere hoofd.

Tijdens het rijden - en dat valt met name op in de afdalingen als de snelheid hoog is - is het goed te merken dat de helm in agressieve houding minder goed ventileert. Nu hebben wij niet met meetapparatuur op onze bovenkamers rondgereden, maar de belofte lijkt ingewilligd. Rechtop zittend voel je - ja ja, het voordeel van verrekte weinig haar hebben - de ventilatie dan weer prima. Met name de sweat box is een prettige nieuwe en voelbare bijkomstigheid. Ook de ruimte om je brillenpootjes in te steken is lekker geplaatst en je bril blijft goed zitten.

En dan nu maar eens kijken of hij net zo mooi staat bij Mathieu van de Poel als bij mij...

Verkrijgbaarheid, kleuren en prijzen

Vandaag wordt de helm tijdens Eurobike aan het grote publiek gepresenteerd. Hij zal op de eerste dag van de Tour de France 2023, 1 juli te koop zijn in 3 maten, 11 kleuren en in twee uitvoeringen: € 249,95 (maatje M weegt 260 gram) en een MIPS-variant voor € 299,95 in 4 kleuren die dan weer 10 gram zwaarder is. De MIPS-variant is voorzien van een fidlock-sluiting en de uitvoering zonder MIPS heeft een meer standaard buckle-sluiting.

Het volledige aanbod weghelmen van ABUS vind je hier. Met vanaf 1 juli dus ook de nieuwe GameChanger 2.0 in het assortiment.