SRAM verrast met elektronische Apex AXS groepset

Update: 20 mei om 16:42

SRAM introduceert de meest betaalbare elektronische groepset op de markt.

Sander Jansen

Sander Jansen

SRAM heeft vandaag verrast met de lancering van een nieuwe 'betaalbare' elektronische groepset: Apex AXS. Daarnaast heeft ook de mechanische variant van Apex een upgrade gekregen en zijn beide groepen nu met 12 speed uitgerust. SRAM heeft er daarbij voor gekozen om - in stijl met hun toewijding aan de 1x setup - Apex alleen nog aan te bieden met een enkel voorblad, waarmee beide groepen vooral interessant zullen zijn voor gravelaars.

Een voordelige elektronische groepset voor de gravelbike klinkt misschien niet logisch, maar gezien de opkomst van gravelbikes én de verwachting dat op termijn alle mechanische groepen verdwijnen, kunnen we alleen maar toejuichen dat elektronisch schakelen steeds goedkoper beschikbaar is. Daarbij is het natuurlijk jammer dat er geen dubbel crankstel beschikbaar is, zodat Apex voor de racefiets geschikt zou zijn. Of gaan we straks ook naar een enkel voorblad op racefietsen? Het zou ons niet verbazen!

Hier lees je alles over de nieuwe SRAM Apex AXS groepset en zijn mechanische broertje.

SRAM Apex AXS

Apex is sinds jaren de groep die vooral interessant is vanwege de lagere prijs. Dat Apex nu met een AXS variant komt, brengt elektronisch schakelen dichterbij voor het lagere budget. Hoewel een complete AXS groepset (shifters, remklauwen, schijven, crankstel, cassette, ketting, achterderailleur, batterij, oplader) los te koop is voor € 1.371, zal de verwachting zijn dat complete fietsen met Apex AXS vanaf € 2.500 op de markt komen.

De Apex AXS heeft dezelfde shiftervorm gekregen als eerder al bij de Rival eTap AXS en Force AXS groepset werd geïntroduceerd. De shifters bedienen zo een grotere variatie aan handformaten en de remhendel kan daarbij ook dichterbij gehaald worden. Het schakelen gaat uiteraard volledig draadloos, zoals we van AXS gewend zijn, via de enkele knoppen op beide shifters: links is lichter, rechts is zwaarder schakelen. 

De nieuwe elektronische achterderailleur komt er in twee varianten: een nieuwe XPLR derailleur die cassettes met 10-36, 10-44 en 11-44 tanden kan bedienen en een bestaande GX Eagle derailleur uit de mountainbike-collectie, die werkt met 10-50, 11-50 en 10-52 cassettes. Je kiest dus zelf of je een groot bereik wilt, of een héél groot bereik, ook afhankelijk van het voorblad wat je kiest. De derailleur wordt gevoed met dezelfde accu als we van de andere AXS groepsets kennen en is daarmee ook uitwisselbaar.

Crankstel, remmen, cassette & ketting

Het crankstel wat op zowel de elektronische, als mechanische Apex gebruikt wordt, is beschikbaar met 38, 40 of 42 tanden. Het crankstel op complete fietsen maakt hierbij gebruik van aluminium crankarmen en een stalen kettingblad. Koop je de crank los, dan is er ook een optie om hem met een aluminium kettingblad te kopen. Alle crankopties zijn daarbij ook beschikbaar met een powermeter voor een meerprijs van € 230.

De remmen van Apex zijn tegenwoordig alleen nog maar hydraulisch beschikbaar, voor optimale remprestaties. De remklauwen zijn gemaakt uit één stuk en zijn alleen beschikbaar in flat-mount optie. De schijven die gebruikt worden zijn de reeds bestaande Paceline CLK schijven in 140 of 160 mm.

De Apex XPLR AXS achterderailleur is speciaal ontworpen voor 1x en werkt met 11-44T, 10-44T en 10-36T cassettes. De Apex XPLR mechanische achterderailleur is speciaal ontworpen voor 1x en werkt alleen met 11-44T en 10-44T cassettes. De GX Eagle AXS achterderailleur en Apex Eagle achterderailleur is compatibel met 11-50T, 10-50T en 10-52T Eagle-cassettes.

Kies je voor de XPLR derailleur, dan wordt Apex uitgerust met een nieuwe Apex flattop-ketting zoals we die kennen van de weg-groepsets. Kies je voor een Eagle derailleur, dan wordt Apex uitgerust met een bestaande MTB-ketting uit de Eagle-collectie.

Configuratie en upgrade-opties

Net als bij de duurdere AXS groepsets, is het bij Apex ook mogelijk om via de AXS app je configuratie te personaliseren. Zo kan je zelf je schakelvoorkeuren wijzigen (als je bijvoorbeeld liever links zwaarder schakelt en rechts lichter). Ook kan je wireless satellite knoppen toevoegen, om bijvoorbeeld bovenop je stuur extra schakelknoppen te hebben.

Nagenoeg alle onderdelen van Sram Apex AXS zijn uitwisselbaar met AXS-onderdelen uit de hogere groepsets Rival, Force en Red. Hierdoor kan je jouw Apex groepset altijd nog upgraden met hoogwaardiger en lichtere componenten.

SRAM Apex mechanisch

Naast de volledig nieuwe Apex AXS elektronische groep, blijft Apex dus ook nog beschikbaar in mechanische variant. Wel alleen nog in 1x uitvoering, maar nu wel met 12-speed cassette. De mechanische shifters hebben ook een nieuwe vorm gekregen, maar maken nog wel altijd gebruik van het DoubleTap mechanisme om te kunnen schakelen. Dat betekent dat je zowel op- als afschakelen doet met de rechter shifter. 

De mechanische achterderailleur is ook vernieuwd om betere schakelprestaties te kunnen leveren. De overige onderdelen zijn gelijk aan Apex AXS, met daarbij dus alle opties (op de 10-36T cassette na) voor vertanding en powermeters.

Gewicht en prijzen

Logischerwijs zijn de onderdelen van Apex zwaarder dan die uit de duurdere groepen, maar het verschil met bijvoorbeeld Rival AXS is minimaal. Een complete Apex AXS groep weegt 2.979 gram, Rival AXS is ongeveer 100 gram lichter. De mechanische Apex groep is met 2.872 gram lichter dan de AXS groep.

De prijs voor een complete Apex AXS XPLR groep komt te liggen op € 1.371, terwijl de variant met Eagle AXS € 1.456 gaat kosten. De mechanische Apex XPLR groepset krijgt een prijs van € 1.126 en de mechanische Eagle variant € 1.095. Complete fietsen met Apex AXS zullen voornamelijk beschikbaar zijn in de categorie € 2.500 - € 3.500.

Meer info over de nieuwe SRAM Apex groepsets vind je op sram.com