Elektrische fiets onderhoud - hier moet je op letten

Van het wassen tot het diagnosticeren en oplossen van problemen, dit is wat je moet weten over je nieuwe e-bike

© Trevor Raab

aventon-level-0078.jpg

Als je onlangs een e-bike hebt gekocht, dan is het eerste: gefeliciteerd met je 'New Bike Day'! En het tweede? Leren hoe je ervoor moet zorgen. Zoals je gemerkt hebt, zijn e-bikes een grote investering. Goede zorg en onderhoud zijn dus essentieel om ze lange tijd probleemloos te laten rijden en ervan te genieten.

Het is belangrijk om te onthouden dat e-bikes anders zijn. Het zijn nog steeds fietsen en ze hebben veel van dezelfde onderdelen en reparatiebehoeften, maar er zijn enkele specifieke verschillen die andere zorg vereisen. Dit is wat je moet weten over het onderhoud van e-bikes:

Wat maakt e-bikes anders?

Nou, duh: de motor, zeg je. En je hebt gelijk. Elektrische fietsen verschillen op twee belangrijke manieren van fietsen met alleen pedalen: gewicht en kracht. De lichtgewicht elektromotor en batterij van een e-bike voegen ongeveer 6 tot 10 kilo toe aan het gewicht van een fiets, afhankelijk van het systeem. De algehele fiets is ook steviger gebouwd dan modellen zonder ondersteunende motor. Maar in termen van slijtage is het extra gewicht geen groot probleem als je kijkt naar het volledige systeemgewicht van fiets en berijder. Als je ook 'vracht' gaat vervoeren, denk aan bikepacking, fietsvakantie of boodschappen, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal).

Lees ook: De actieradius en levensduur van je e-bike batterij optimaliseren.

Het grotere probleem is hoe een e-bike het natuurlijke vermogen van een berijder een boost geeft. Een e-bike kan tot 300 procent meer koppel produceren dan je alleen zou doen. Dat zorgt voor meer spanning op onderdelen zoals het frame en de wielen, en meer slijtage op verbruiksartikelen zoals banden, remblokken en aandrijflijncomponenten zoals kettingen en cassettes. Een manier om dat te minimaliseren, is door de ondersteuningsmodus van uw fiets te moduleren; als je hem de hele tijd in Turbo of Boost gebruikt, vervang je kettingen en banden vaker dan wanneer je meestal in Eco- of Touring-modus rijdt.Als je een e-bike krijgt

Als je de e-bike krijgt

Laad de batterij de eerste keer volledig op, omdat deze waarschijnlijk enige tijd in een gedeeltelijk opgeladen toestand heeft gestaan, inactief. Daarna hoef je geen zorgen te hebben over het bijvullen van je batterij tijdens elke rit; hij gaat langer mee als je minder vaak oplaadt.

Lees ook: Veilig opladen van je batterij van je elektrische fiets

En let op de bandenspanning. Het stijvere karkas op e-bike-banden helpt een deel van het extra gewicht te compenseren, maar als je vracht vervoert, moet je ook rekening houden met die extra massa. Er is geen vaste formule voor de juiste druk, maar ga uit van 'hoe hoger het gewicht, hoe meer druk in de band. Controleer de spanning minstens wekelijks, aangezien alle banden na verloop van tijd langzaam lucht lekken.

Na hoeveel kilometer moet ik mijn elektrische fiets onderhouden

Doe de eerste beurt zeker na 500. Maar realiseer je dat de krachten op je draaiende delen enorm zijn. Ketting, tandwielen en wielen hebben zodoende veel meer liefde nodig. Vuil op de ketting heeft meer effect en te weinig wax of olie kan de boel onnodig beschadigen. Ook de krachten op de wielen zijn fors. De kans is groot dat je sneller dan op een gewone fiets een slagje in het wiel trekt. Laat je e-bike dus liefst elke 2000 kilometer nakijken bij een goede winkel.

Koop e-bike-specifieke vervangende onderdelen

Naast het bekijken van je ondersteuningsmodus, kun je niet veel doen om meer leven uit verslijtbare fietsonderdelen te halen. Maar je kunt de vervangingsintervallen verlengen door e-bike-specifieke versies te kopen.

Kettingen: E-bike-specifieke kettingen hebben dikkere zijplaten en sterkere schakelpennen om het verhoogde koppel van een e-bike aan te kunnen. Ze gaan langer mee dan gewone kettingen en zijn minder vatbaar voor defecten.

Banden: E-bike banden verschillen op twee manieren. Ten eerste is de rubbersamenstelling doorgaans iets harder dan gewone banden, waardoor ze langer meegaan (het extra gewicht van de fiets zorgt ervoor dat ze grip blijven houden). Ten tweede zijn de behuizingen (karkassen) vaak anders, met een versterkte, meervoudige constructie die goed bestand is tegen belasting en beter bestand is tegen lekke banden. Schwalbe- en Continental-banden zijn beide te vinden op sommige duurdere e-bikes en zijn geweldige upgrademerken voor je eerste vervangingsset.

Remblokken: niet alle bedrijven maken e-bike-specifieke remblokken (Shimano en SRAM niet, op twee opmerkelijke uitzonderingen na). Als je meer duurzaamheid wilt, probeer dan e-bike-specifieke vervangingsblokken van Galfer of Kool-Stop, die verbindingen bevatten die langzamer slijten en warmte beter beheersen.

Hoe vaak je precies onderhoud of vervangende onderdelen nodig hebt, hangt af van het gebruik. Er is onderhoud omdat een item versleten is, en er is reparatie omdat er iets kapot is gegaan. Onderhoud is altijd goedkoper. Wees alert op ongebruikelijke geluiden of sensaties van je fiets. Maar de beste manier om te voorkomen dat problemen dure reparaties worden, is door je fiets regelmatig schoon te maken, want, dat is je beste kans om hem nauwkeurig te inspecteren.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de batterij van je elektrische fiets aan vervanging toe is. In dat geval is het zeker zaak een goede winkel te zoeken die je daarbij kan helpen.

Een goede winkel zoeken

Een e-bike is nog steeds maar een fiets, en er is nog veel onderhoud dat eigenaren zelf kunnen doen, van het smeren van de ketting en het oppompen van banden tot het afstellen van versnellingen en het vervangen van kabels, als je je daar prettig bij voelt. Een ding dat je niet moet doen? Knoei met het motorsysteem zelf. E-bikes lijken tegenwoordig veel op auto's, met gespecialiseerde firmware en ingewikkelde interne onderdelen die gespecialiseerde tools en kennis vereisen. De meeste e-bikes op de markt zijn bedoeld om in een winkel te worden gediagnosticeerd door een erkende, verzekerde monteur met de juiste software. Winkels hebben toegang tot plug-in diagnosesystemen die hen kunnen helpen bij het vinden en oplossen van probleemgebieden in een motor of batterij.

Dat betekent dat je een vertrouwde winkel moet vinden. Het is duidelijk dat de dealer waar je je fiets hebt gekocht een goed begin is, maar als je bent verhuisd, de zaak is gesloten of niet langer dat merk voert, zoek dan naar een onafhankelijke fietsenwinkel met Bosch- en Shimano-onderhoudscertificeringen. Beide normen houden in dat monteurs in de winkel een specifieke training hebben gevolgd om die systemen te onderhouden, en monteurs moeten ook periodiek opfriscursussen volgen om opnieuw te certificeren. Een winkel met gecertificeerde monteurs is niet alleen gekwalificeerd om garantiekwesties voor dat merk motor af te handelen; het is een teken dat de winkel e-bikes tot een prioriteit maakt en dat de monteurs een hoger vaardigheidsniveau hebben dan een winkel die niet vaak e-bikes onderhoudt. Het zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar: breng je fiets naar een winkel die gespecialiseerd is in dat soort fietsen. Een mountainbikewinkel is niet de beste keuze om problemen met de stuurstang op een bakfiets met voorlader op te sporen.

Je kunt ook vragen of de winkel een specifieke verzekering heeft voor werkzaamheden aan e-bikes. Dat is een teken dat ze weten wat ze doen. De eigenaren staan ​​achter hun monteurs en investeren in een goede opleiding en certificering. E-bikes evolueren en veranderen snel, wat betekent dat het belangrijk is dat jouw winkel op de hoogte blijft van de technologie. Zoek die winkel en je hebt de mensen gevonden die je zullen helpen met de vaardigheden, onderdelen en ondersteuning die je nodig hebt om door te blijven fietsen.

Elektrische fiets onderhouden - korte vragen en antwoorden:

  • Hoe vaak heeft een elektrische fiets onderhoud nodig? - Afhankelijk van weersomstandigheden en gebruik, maar ga in ieder geval uit uit van een eerste beurt na 5oo km. Daarna ongeveer elke 2000-2500 km.
  • Wat kost een onderhoudsbeurt voor een elektrische fiets? - Dit is afhankelijk van het onderhoud dat er moet gebeuren, hoe goed je hem zelf onderhoud en wat het tarief is van de winkel/werkplaats waar je hem brengt. Een reguliere onderhoudsbeurt kost ongeveer € 60 tot € 75 euro. Let wel op, dit is exclusief eventueel te vervangen onderdelen.
  • Wat voor onderhoud heeft een elektrische fiets nodig? - Regulier onderhoud bestaat uit het afstellen en eventueel ontluchten van de remmen, het checken en bijstellen van de bandenspanning, controleren en eventueel bijstellen van verlichting, aandrijving, wielen, alle draaiende delen en het vermogen van de batterij.
  • Hoeveel km kan een motor van een elektrische fiets mee? - Dat is erg moeilijk te zeggen. Dat hangt sterk af van het gebruik, de berijder en het onderhoud. Maar je zou grofweg kunnen zeggen dat de onderdelen zo'n 8.000 tot 12.000 kilometer mee gaan.
  • Is 7000 km veel voor een elektrische fiets? - Niet per se. Een elektrische fiets kan met gemak langer mee gaan, mits je hem goed onderhoudt of laat onderhouden en als je niet alleen maar volle bak in de turbo-stand rijdt.

Wil je nog meer weten over de werking van je e-bike en de motor van je elektrische fiets? Lees dan: Uitleg over de verschillende e-bike motoren en aandrijvingen.