Dit is de nieuwe Specialized Epic World Cup - onze eerste indruk

Is het een hardtail, of is het een fully? Of is het stiekem allebei?

Specialized heeft vandaag een nieuw model in de Epic-lijn gepresenteerd: de Epic World Cup. Volgens het merk is dit nieuwe model de snelste XC mountainbike ter wereld op snelle cross country parcoursen, dankzij de combinatie van efficiëntie, controle en een laag gewicht. De fiets heeft als doel om de eigenschappen van een hardtail te combineren met die van een full suspension bike. Wij mochten al een dagje op pad met deze nieuwe fiets, die op den duur de hardtail Epic zal moeten gaan vervangen. Verderop lees je onze eerste indruk van de Specialized Epic World Cup.

Totaal vernieuwde achterdemper

Wat direct opvalt aan de Epic World Cup, is de volledig vernieuwde achterdemper, die de bekende Brain-functionaliteit van de Epic doet verdwijnen. De demper lijkt optisch veel op de demper van de Trek Supercaliber, maar hij werkt toch wel wat anders. Dankzij een unieke en onafhankelijk van elkaar instelbare positieve en negatieve luchtveer geeft deze door Specialized bedachte WCID (World Cup Integrated Design) schokdemper de Epic World Cup een hardtail 'snap'. Met daarnaast optimale controle en vermogen - plus de mogelijkheid om de set-up te personaliseren naar de omstandigheden van het parcours en jouw rijstijl. Daarover zometeen meer.

Tekst gaat verder onder afbeelding

De 75 mm veerweg van de Epic World Cup moet de controle en het vermogen leveren van een fiets met een veel langere veerweg, vergelijkbaar met een fiets met 100mm veerweg en 25% sag. Om de veerprestaties te optimaliseren heeft het Specialized Ride Dynamics team de veerconstante relatief vlak afgesteld in het midden van de slag. Daarnaast moet de Mega Jounce Bumper ervoor zorgen dat een 'bottom-out', waarbij je voorbij de veerweg stoot bij grote drops, als een minder grote schok aanvoelt. Vergeleken met een hardtail of minder geveerde fietsen, houdt de Epic World Cup je banden daardoor langere tijd op de grond, wat zich direct zou moeten vertalen in meer controle en daarmee snelheid.

Extreem licht frame

Met een framegewicht van slechts 1765 gram steekt de Epic World Cup boven de concurrentie uit. Dat vertaalt zich in sneller accelereren, efficiënter klimmen en wendbaarder rijgedrag. En dat alles zorgt voor snelheid. Om dit te bereiken, heeft Specialized geleerd van de ontwikkeling van de Aethos, het lichtste productie racefietsframe wat ze ooit hebben gemaakt, met name als het gaat om de geavanceerde carbon lay-up en buisvormen.

Lees ook: Review van de nieuwe Specialized Aethos

Het totaalgewicht van de fiets licht daarmee net onder de 10 kilogram en dat is extreem licht voor een full suspension mountainbike. Het is daarom niet gek dat we deze fiets stiekem al voorbij zagen komen tijdens de UCI World Cups. Daarnaast is de afwerking van het frame ook bijzonder fraai.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Superhoogwaardige componenten

De Epic World Cup is verder uitgerust met alleen maar topmateriaal. De nieuwe Roval Control SL cockpit is vederlicht en heeft een cleane look. De kabels zijn volledig weggewerkt en het stuur ziet er heel minimalistisch uit. Daarbij heeft hij een fijne vorm, die je veel controle geeft. De bijpassende Control SL zadelpen is eveneens licht en comfortabel.

De Control SL collectie wordt compleet gemaakt met een nieuwe carbon wielset, met een gewicht van slechts 1240 gram. Extreem licht voor een mountainbike wielset met een velgbreedte van 29 mm! De RockShox SID Ultimate voorvork heeft een veerweg van 110 mm en zoekt daarmee de middenweg op tussen Cross Country en Trail. Tot slot wordt de fiets volledig afgemonteerd met de nieuwe SRAM Eagle Transmission groep en Stealth remmen.

Tekst gaat verder onder afbeelding

S-Works Epic World Cup - eerste indruk

Onlangs kon ik al een dagje op pad met deze nieuwe superbike van Specialized. Rondom het hoofdkantoor van Specialized in Arnhem, nam ik de fiets onder andere mee op het MTB-parcours van Schaarsbergen. Daar kon ik mooi uitproberen hoe de nieuwe achterdemper nou precies werkt.

De demper kan je instellen in drie standen: 'No Gulp', 'Half Gulp' en 'Full Gulp'. Een gulp is een slok of teug en daarmee wordt bedoeld hoeveel de negatieve luchtkamer van de demper aan lucht heeft 'ingeademd'. Dit moet je vooraf aan je rit instellen, waarbij je ook de positieve kamer leeg moet zijn. Het betekent dat je onderweg alleen de instelling kunt veranderen als je (zoals bij mijn testrit) een demperpomp bij je hebt. In theorie zal je dit niet vaak nodig hebben, want de kans dat je de instelling wilt wijzigen tijdens je rit is niet zo groot.

Welke stand je kiest hangt voornamelijk af van het type parcours dat je rijdt en hoeveel comfort je wil ervaren. Ik begon in de No Gulp stand, waarbij de demper minimaal inveert en je het vooral van een hardtail geeft. Je kunt in deze stand serieus hard op de pedalen stampen, zonder dat je ver inveert. Het geeft daarbij echt een heerlijk gevoel van snelheid, waarbij de écht scherpe randjes van een hardtail er net af zijn.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Halverwege de rit wisselde ik naar de Full Gulp stand en dat gaat als volgt: je laat de voorste kamer van de demper leeglopen, hangt vervolgens je gewicht op het zadel om de demper volledig in te duwen, duwt het pinnetje van de achterste kamer in en laat de demper weer omhoog komen. Op deze manier zuigt de achterste, negatieve lucht kamer zich vol met lucht.

Lees ook: De beste mountainbike schoenen voor op de Nederlandse bospaden

In deze stand krijgt de fiets direct een heel ander gevoel, waarbij je weer echt een fully ervaring hebt. Heerlijke controle, veel comfort en toch nog veel snelheid. Hij voelt duidelijk minder direct en snappy dan in de No Gulp stand, maar daarbij hoef je ook veel minder vaak je kont van het zadel te lichten bij hobbels en wortels.

Het maakt duidelijk dat het een veelzijdige fiets is, die je op verschillende manieren gebruikt: wil je keihard een rondje KOM's jagen of een XC-wedstrijdje rijden op een niet al te technisch parcours, dan pak je de No Gulp stand. Ga je een lange dag op pad of krijg je een flink lastig parcours voor de kiezen, dan ga je voor Full Gulp. En alles daartussen kies je voor de Half Gulp stand, die van beide iets meepakt.

Het maakt de Epic World Cup tot een superveelzijdige en razendsnelle bike, die uiteraard wel met een prijskaartje komt.

Prijzen Specialized Epic World Cup

  • S-Works Epic WC € 12.500
  • Epic WC Pro € 9.000
  • S-Works Epic WC Frameset € 6.500

Meer info over de nieuwe Epic World Cup vind je op specialized.com