CADEX Ultra 50 Review: Beste wielset waar we ooit mee reden?

Deze carbon wielen zijn een combinatie van een hoge prijs, laag gewicht en een hoop aerodynamische beloftes. Zijn ze echt zo snel als dat ze doen vermoeden?

© Florian Bont

image00002.jpeg

Ken je dat gevoel, dat je net nieuwe wielen voor je fiets gekocht hebt en je eerste ritje gaat maken? Wielen maken de fiets, net als dat witte fietsschoenen je outfit maken. De meeste redelijk 'betaalbare' racefietsen worden geleverd met middelmatige, dan wel matige wielen.

Daarom is het upgraden naar een knap setje carbon wielen zeker wel de investering waard. Want wat is er nu beter dan dat nieuwe fietsgevoel wat je krijgt met een vers setje wielen? Het gesuis over de weg, de moeiteloze versnellingen... Nog voor dat de nieuwe wielen erop lagen, had ik super veel zin in die eerste rit.

CADEX Ultra 50 review

Toen ik de CADEX Ultra 50 Disc Tubeless wielen binnen kreeg, was het meteen duidelijk dat ik een high-end setje wielen ging testen. De zwarte doos klapte open en daar stonden ze te glimmen. Geheel passend zaten er ook twee CADEX 25mm tubeless banden bij. Het tubeless maken van de wielen ging redelijk eenvoudig. De CADEX banden konden er met de hand opgelegd worden en sloten goed aan op de velg zodat het 'zetten' van de band gemakkelijk ging, zelfs zonder sealant. De wielen en banden zijn ontworpen als één systeem en dat merkte ik meteen.

CADEX Ultra 50: De specificaties

De binnenbreedte van 22,4mm zorgt voor een grote luchtkamer binnen de 25mm band. Deze valt mooi ovaal op de velg vanwege de hoge zijwangen. Hierdoor ontstaat er één strak vooraanzicht voor betere aerodynamica. Volgens CADEX is dit velg-band-systeem het snelste in de windtunnel.

Eén ding viel me meteen al op. Ze zijn echt mega licht. 1365 gram inclusief tubeless velglint en ventielen. Serieus knap voor een setje wielen van 50mm hoog. Hiermee zijn ze bijna net zo licht als de CADEX 36 wielen en volgens CADEX zelf zijn ze sneller dan de hogere CADEX 65 wielen. De snelheid hebben de CADEX Ultra 50 wielen vooral te danken aan de bladed aero carbon spokes en de R3-C40 Aero Low Friction Hub.

Toen CADEX deze wielen ontwierp, hadden ze maar één doel; De snelste wielen ooit maken. Dat zie je terug in alles. Het complete wiel is aerodynamisch geoptimaliseerd. De naaf is behoorlijk smal en heeft een hoge flens. De spaken zijn plat en het velg-band-systeem sluit goed op elkaar aan.

Een wielset is niet alleen snel vanwege het aerodynamische voordeel, maar ook vanwege de stijfheid en het beperken van de mechanische- en rolweerstand. Stijf zijn deze wielen zeker. De stijfste wielen die ik ooit reed. Daarover later meer. Daarnaast beschikken deze wielen over keramische wiellagers. Bij CADEX hebben ze niks laten liggen. Deze wielen heten niet voor niets 'Ultra'. Dit is het beste van het beste.

CADEX Ultra 50: Rijeigenschappen

Als deze wielset dan het beste van het beste is, hoe is dat dan om mee te rijden? Eén woord; Fenomenaal.

Boem, einde review...

Nee, laat ik het uitleggen. De manier hoe deze wielen versnellen is echt ongekend. Gemonteerd in mijn Orbea Orca Aero kwamen ze goed tot hun recht. De Orbea is al een behoorlijk stijve fiets, en met de CADEX wielen erin werd het echt een genot om op te rijden. Deze CADEX Ultra 50 wielen zijn zo ongekend stijf, dat voordat je er ook maar aan denkt om te versnellen, de wielen al onder je vandaan schieten. Optrekken van het stoplicht of versnellen van 45 km/u naar 50 km/u gaat moeiteloos en direct. Waarbij de meeste wielen een fractie van een seconde nodig hebben om 'op te spoelen', gaan de CADEX Ultra 50 wielen direct in de versnelling. Wanneer ik deze wielen vergelijk met andere high-end wielen (Enve SES 4.5 2022, Roval Rapide CLX II) accellereren ze voelbaar sneller dan de concurrentie. Vermoedelijk spelen de carbon spaken en het lage gewicht hier een grote rol in. Dit zorgt voor rete-snel aanvoelende wielen

Door de enorme stijfheid van deze wielen had ik verwacht dat ze zouden inleveren op comfort, maar niks is minder waar. Door de brede velg valt de 25mm ook een stuk breder (eerder 27/28mm) waardoor je met 5 bar in de band veel comfort kan winnen. Ja, ze zijn stijver en iets minder comfortabel dan de nieuwe Enve SES wielen (25mm binnenbreedte). Daardoor voel je eerder de oneffenheden in de weg, maar echt oncomfortabel werd het nooit.

Lees ook: Nieuwe wielset voor in je racefiets? Dit zijn onze favorieten uit de test!

Wat iets minder comfort gaf, was het luide geluid van de freehub. De metalige ratel is zo ongelofelijk luid dat je niet meer normaal met je fietsmaatje een gesprek kan voeren. Sommige mensen vinden het misschien 'vet' of duur klinken. Maar er is een grens. Het geluid van de CADEX Ultra 50 wielen gaat over die grens naar mijn mening. We hebben CADEX voor een oplossing gevraagd, maar die kwam niet echt. Een oplossing zou kunnen zijn om dikker vet in de freehub te doen, alleen weten we niet wat dat met de performance doet. Jammer, want dit zou mij echt weerhouden om de wielen zelf aan te schaffen. Dat zorgt er wel voor dat je niet meer zo snel je benen stil houdt, en dus maar moet blijven trappen. Zoals ik al eerder zei, deze wielen zijn gemaakt voor snelheid. Als je niet trapt dan ga je ook niet harder. Cirkel = rond.

Conclusie

Eerst even een paar feiten op een rij:

  • Prijs: € 2.849
  • Gewicht: 1365 gram (incl. ventielen en velglint)
  • Super Aero Carbon spaken (21 voor, 24 achter)
  • Hookless
  • Keramische wielllagers
  • Geschikt voor Shimano 11/12 spd, SRAM XDR en Campagnolo

De CADEX Ultra 50 carbon wielen zijn de snelste wielen waar ik ooit mee reed. Aanzetten en versnellen gaat moeiteloos. Deze wielen zijn ongekend licht en ongekend snel. De beste combinatie van aerodynamica en lichtgewicht. Mocht je van een luide ratel houden, en je bent op zoek naar het beste van het beste, dan moet deze wielset absoluut bovenaan je shortlist!

SHOP CADEX ULTRA 50 OP CADEX-CYCLING.COM