De nieuwe Cannondale Supersix EVO LAB71: Onze eerste indruk
Deze nieuwe SuperSix EVO is misschien wel het slechts bewaarde geheim in de fietsenwereld. We mochten er al mee rijden en dit is wat we ervan vonden.
Het is de natste maand januari in tijden geweest en februari begint ook al niet zo best. Een mail verschijnt in onze inbox, afkomstig van Cannondale. Nadat we door het gebruikelijke "Hoe gaat het met je," en "Fijn weekend gehad?" heen hebben gelezen, prijkt daaronder de zin die ons hoop geeft: "Hebben jullie tijd om half februari met ons mee te gaan naar Girona om een nieuwe racefiets te testen?" Daar zeiden we maar al te graag ja op en niet veel later zaten we in het vliegtuig, onderweg naar Girona.
Review Cannondale SuperSix EVO - 4de generatie
Nu denk je misschien als lezer, die gasten bij Bicycling worden volledig in de watten gelegd door Cannondale en kunnen daarna niets anders dan positief schrijven over de fiets de ze mogen testen. Als je nu zou willen horen dat dat niet zo is, dan moeten we je helaas teleurstellen. We kunnen namelijk met moeite negatief zijn over de nieuwe en vierde generatie van de SuperSix EVO.
We zouden je kunnen vertellen over hoeveel gram lichter deze nieuwe SuperSix EVO is, of dat die bij 45 km/u je 12 watt bespaart ten opzichte van z'n voorganger. We zullen je dat zeker vertellen, maar eerst vertellen we je graag hoe deze Cannondale SuperSix EVO was om mee te rijden.
De looks
Dan als eerste de looks. De nieuwe Cannondale SuperSix EVO is flink veranderd ten opzichte van z'n voorganger. Het frame is serieus 'aangedikt' in positieve zin. De vorige generatie SuperSix was een stuk ranker en verschilde duidelijk van z'n aerodynamische broertje, de SystemSix. De 4de generatie SuperSix lijkt veel meer op de SystemSix en is daarmee als het ware een mix tussen beide modellen. Zoals Cannondale het zelf mooi uitdrukt is de nieuwe SuperSix 'the fastest of the lightest' en 'the lightest of the fastest'. De gekozen kleuren springen er echt uit, vooral in direct zonlicht. Dat maakt het dat de nieuwe SuperSix EVO een premium uitstraling heeft.
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Cannondale SuperSix EVO - Wat is er nieuw?
Deze SuperSix is ontwikkeld als één complete fiets, en niet als frame waar men later nog componenten aan toevoegt. De fiets is dan ook ontworpen en getest in de windtunnel, samen met de nieuwe wielen (komen we zo nog op terug), aero bidons en de geïntegreerde cockpit. Dit tezamen maakt een racer die je op 45 km/u 12 watt moet besparen.
Lees ook:7 fijne fietsdragers voor een weekendje weg of je vakantie
LAB71
Daarnaast heeft Cannondale een nieuwe productlijn opgezet, waarvan de SuperSix EVO de eerste is die hier aan wordt toegevoegd. Alles uit de LAB71 productlijn is het beste wat Cannondale kan maken. De Cannondale SuperSix EVO LAB71 is dan ook gemaakt met een nieuwe carbon technologie, Series 0 carbon. Dit nieuwe type carbon zorgt ervoor dat Cannondale dezelfde stijfheid kan creëren met de helft van het materiaal. Dat scheelt dus ook de helft in gewicht. Alles bij elkaar weegt een gespoten en gelakt LAB71 frame in maat 56 slechts 770 gram. Compleet opgebouwd komt deze uit op 6.8kg. Serieus knap voor een racefiets die (bijna) net zo snel is als de SystemSix, maar wel een kilootje minder weegt. Naast het LAB71 model blijven de Hi-MOD modellen bestaan. Het Hi-MOD frame weegt een tiental gram meer en komt uit op 810 gram. Het 'instapmodel,' de Carbon, weegt 930 gram.
Rijervaring
Klinkt mooi allemaal, dat mega lichte frame, nieuwe wielen en strakke kabelintegratie, maar hoe rijdt dat nou? De geometrie en stijfheid van de nieuwe SuperSix EVO zijn niet gewijzigd, daardoor voelt die net zo als zijn voorganger. Wat positief is, want de vorige SuperSix was al fijn uitgebalanceerd als het op stuurgedrag uitkwam. Deze nieuwe is op papier een stuk sneller geworden, alhoewel we dat tijdens het testen niet echt konden voelen of vergelijken met de vorige. Wat we wel konden voelen is dat deze fiets serieus licht is. In de heuvels rondom Girona kwam het frame tot leven en vlamden we de klimmetjes op. De minpuntjes waar we op zoek naar waren hebben we dan ook niet gevonden. Daarvoor moeten we hem wat langer in de test hebben.
Lees ook: Onze absolute top 10 van lange fietsbroeken met zeem voor in de winter
Onderdelen en modellen
Niet alleen het frame is volledig vernieuwd, ook de wielen, bottom bracket en de cockpit zijn aangepakt. Hieronder een opsomming van alle nieuwe onderdelen van de SuperSix EVO
- Nieuwe Hollowgram R50 wielset
- R-SL 50: 1520 gram
- R-S 50: 1620 gram
- Binnenbreedte 21mm, buitenbreedte 32mm, 50mm diep
- Bedraad BSA bottom bracket shell, zodat je gemakkelijk alle type cranksets kan monteren, zowel met enkel voorblad als een dubbel.
- SystemBar R-One by MOMO Design
- Volledige integratie
- Conceal Stem + Trimax Carbon Aero stuur
- Volledige integratie
- Eenvoudig te monteren. Remleidingen kunnen zowel door de stuurpen als onderlangs
- Makkelijk wisselen tussen verschillende stuurpenlengtes en stuurbreedtes
- Nieuwe Aero Bottles
- Normale bidons waarvan de zijkanten vanaf zijn 'gesneden.' Daardoor kan je ook gewoon ronde bidons in deze houders steken.
Tekst gaat verder onder de afbeelding
geen beperking meer in de stuurbeweging!
Remleidingen onderlangs de stuurpen gemonteerd
Het zijn eigenlijk twee normale bidons, waarvan de zijkanten zijn afgeplat. Praktisch en sneller!
De SuperSix EVO van de 4de generatie komt voorlopig alleen met draadloze groepsets en kost vanaf € 6.799 tot en met € 14.999 voor het topmodel. Dit topmodel, de LAB71 is beschikbaar als frameset of complete fiets met Shimano Dura-Ace 12spd. Check onderaan alle modellen en prijzen van de nieuwe SuperSix EVO
Conclusie - Moet je deze SuperSix kopen?
De nieuwe Cannondale SuperSix EVO is echt de evolutie van de vorige SuperSix. Hij is een stuk sneller geworden, maar behoudt het fijne stuurgedrag van zijn voorganger. Je moet misschien houden van de uitgesproken designs, maar wij vonden het er erg fraai uit zien. De nieuwe SuperSix is met recht het topmodel van een van de grootste fietsmerken ter wereld. Het fietst fantastisch en daarom vonden we het moeilijk om minpunten te vinden. Het grootste minpunt is dat de nieuwe SuperSix EVO behoorlijk aan de prijs is. Als je er eentje wil hebben dan betaal je minimaal € 6.799 en dat is serieus veel geld. Dat mooie fietsen tegenwoordig veel geld kosten, lijkt steeds normaler te worden. In vergelijking met de fietsen van Trek of Specialized is de nieuwe SuperSix EVO meestal net iets goedkoper. We hopen nog op een model met SRAM Rival eTap AXS of Shimano 105 Di2, dan wordt het wellicht een stuk betaalbaarder en dan zeggen we zeker volmondig 'JA' op de vraag of je deze fiets zou moeten kopen. Ben je met pensioen, heb je een geldboom in de tuin of wil je jezelf gewoon verwennen met een dikke racefiets, dan moet deze nieuwe SuperSix EVO zeker op je shortlist!
UPDATE: Cannondale heeft inmiddels ook een SuperSix met Shimano 105 Di2 en DT-Swiss R470 aluminium wielen op de website staan. Deze SuperSix EVO Carbon 3 kost € 4.499. Bij je lokale Cannondale dealer kan je terecht voor vragen over de voorraad en de levertijden van deze fietsen.
€ 14.999
€ 5.499
€ 5.499
€ 5.499
€ 13.499/los frameset € 4.199
€ 13.499/los frameset € 4.199
€ 8.999
€ 8.999
€ 6.999
€ 6.799
€ 6.799