Vakjury RAI verkiest Koga Kinsei Pro tot racefiets van het jaar
Afgeleid van de meermaals goud winnende baanfiets de Koga Kinsei Pro 'een echte wow-factor', volgens de vakjury.
De Koga Kinsei Prp is vandaag door de vakjury van de RAI uitgeroepen tot Racefiets van het Jaar 2023. Met onder meer drie gouden medailles op de Olympische Spelen van Tokio mag de KOGA Kinsei zich met recht de snelste baanfiets ter wereld noemen. 'Alle kennis over aerodynamica die we hebben opgedaan bij het ontwikkelen van deze baanfiets hebben we gecombineerd met bijna 50 jaar ervaring in het maken van de beste racefietsen. Het resultaat is een volledig nieuwe aeroracer en winnaar Racefiets van het Jaar 2023!' Aldus een heel trots Koga.
Koga Kinsei racefiets van het jaar 2023
Het juryrapport: 'De Koga Kinsei Pro geeft de vakjury een fantastische eerste indruk. 'Hier staat een echte racefiets. Fraai spuitwerk, top afmontage, een mooi frame: een echte WOW-factor! Eenmaal op de weg blijft deze eerste indruk overeind. De stijfheid van de racefiets is dik in orde. Goede stabiliteit en vertrouwen door de 28 mm banden.' zoals het juryoordeel luidt.
Harald Troost, Brand Lead KOGA: 'We zijn trots dat we met onze Koga Kinsei Pro waardering en erkenning krijgen van de Nederlandse vakjury. Ook voor onze product designers, stylisten en natuurlijk onze master mechanics die alle Koga-fietsen met de hand opbouwen in onze fabriek in Heerenveen.'
Lees ook: wat is een aerobike.
De Koga Kinsei is afgeleid van de gelijknamige fiets waarmee de Nederlandse baanwielrenners medaille na medaille pakken, maar dan helemaal geoptimaliseerd voor op de weg. 'Kinsei' betekent in het Japans vrij vertaald "gemaakt voor goud”.
Natuurlijk worden aan een wegfiets hele andere eisen gesteld dan aan een baanfiets. Op een baanfiets hoef je vaak maar één ronde zo hard mogelijk te gaan, terwijl je op een racefiets soms uren in het zadel zit. Daarom is onder meer de geometrie aangepast en geoptimaliseerd voor op de weg en wordt de Kinsei Road afgemonteerd met elektrische versnellingen en hydraulische schijfremmen. De stuurpen zit deels verzonken in het frame dat standaard is afgemonteerd met 28 mm banden, maar ruimte biedt tot 32 mm.
Wij moeten helaas bekennen nog nooit op de Kinsei Pro te hebben gereden. We kunnen je dus niets uit onze ervaring vertellen.
De verkiezing
De fietsen, accessoires en toepassingen worden door een merk onafhankelijke vakjury kritisch bekeken, beoordeeld én in de praktijk getest. Uitgangspunt bij de jurering is het gebruiksdoel van de fiets. Wat is de mate van geschiktheid van de fiets voor de specifieke doelgroep? De fietsinnovaties zijn door een deskundige en onafhankelijke jury beoordeeld. De vakjury bestaat uit experts van de redactie Tweewieler, NieuwsFiets, ANWB Media en RAI Vereniging. Voor de beoordeling van de inzendingen keek de jury naar – technische – vernieuwing, totaal nieuwe producten, vernieuwde producten, nieuwe werkingen of effecten en een combinatie van producten die tot een nieuw resultaat leiden. Voor de verkiezing van Racefiets van het Jaar 2023 waren er drie genomineerden: de Apex Blackbuck, de Trek Madone SLR (lees de review van de 7de generatie Trek Madone SLR) en de uiteindelijke winnaar: Koga Kinsei Pro.