SRAM lanceert nieuwe Force AXS groepset - Review met onze eerste indruk

Met een direct mount crankstel, nieuwe shifters en een high-end uiterlijk, zou de nieuwe SRAM Force AXS groepset niet misstaan in het profpeloton.

Vandaag kondigt SRAM de lancering van de vernieuwde Force groepset aan. Wij mochten in Portugal al kennismaken met deze spiksplinternieuwe groep en vertellen je in de video alles over de vernieuwingen en eigenschappen. Daarnaast zie je in de video goed hoe SRAM een premium uitstraling aan de nieuwe Force groepset heeft willen geven, met een prachtige afwerking van de verschillende onderdelen.

SRAM Force 2023 - Wat is er nieuw?

De nieuwe SRAM Force AXS heeft op meerdere punten upgrades gekregen ten opzichte van de oude Force groep, zowel voor de weg-setup als de gravel-setup. Technologieën die zijn ontwikkeld voor WorldTour-professionals en de high-end SRAM Red AXS groep, zijn nu ook toegevoegd aan deze hoogwaardige Force groepset, waarmee een groter publiek bereikt wordt.

Te beginnen bij de shifters, zien we een nieuwe vorm van de greep, die identiek is aan de greep zoals we die al zagen bij de goedkopere SRAM Rival eTap AXS groep. Door de flink slankere vorm van de greep is deze beter geschikt voor veel verschillende formaten van handen. Ook biedt de greep meer ruimte voor je vingers achter de remhendel. De hendel zelf is - in tegenstelling tot Rival en de later geïntroduceerde SRAM Apex AXS groepset - van carbon en de schakelknop is ook anders gevormd.

De shifters zijn met de AXS app te personaliseren, zodat je zelf kunt kiezen hoe je de knoppen wilt gebruiken. Daarnaast is er nu de mogelijkheid om zes draadloze satellite shifter knoppen te koppelen, zodat je ook kunt schakelen in bijvoorbeeld het midden van je stuur, onderin de beugel of op je tijdritstuur.

De remklauwen zijn tegenwoordig uit twee stukken gemaakt, maar zijn qua werking niet veel veranderd. De remmen bieden nog altijd veel modulatie en een consistent gevoel van hydraulische remkracht.

Direct mount Force AXS crankstel

Grootste verandering die is doorgevoerd bij de nieuwe Force AXS, is het direct mount crankstel, zoals we die al kenden van Red AXS. Binnenblad, buitenblad en een eventuele powermeter zijn uit één stuk gemaakt en in zijn geheel gemonteerd op de crankarm. De bladen zitten dus niet meer met boutjes aan een spider vast. Dit moet zorgen voor verbeterde stijfheid en een lager gewicht. Daarnaast is het uiterlijk ook veranderd, met een fraaie uitstraling tot gevolg.

Het is daarmee de lichtste, stijfste en meest nauwkeurige geïntegreerde combinatie van vermogensmeter en kettingblad. De Quarq D-Zero-technologie van de powermeter is nauwkeurig tot +/- 1,5% en wordt niet beïnvloed door temperatuurschommelingen. Het verschil van 13 tanden tussen beide bladen zorgt voor snel en betrouwbaar schakelen. Daarnaast gaat het nieuwe crankstel volgens SRAM ook ongelooflijk lang mee. Dat moet ook wel, want bij slijtage moet je de gehele module vervangen: binnenblad, buitenblad én powermeter.

Het crankstel is beschikbaar met een dubbel en enkel kettingblad, waarbij de laatste met name voor gravelaars interessant zal zijn. Het dubbele crankstel is net als de oude Force beschikbaar in 46-33 en 48-35, maar nu ook in een 50-37 combinatie. Dat zal met name voor de vlakke wegen in Nederland een mooie setup kunnen zijn. Daarnaast is er ook nog een 43-30 Wide crankstel beschikbaar, mocht je jouw gravelbike met een dubbel crankstel willen uitrusten. Het 1x crankstel is verkrijgbaar van 38 tanden t/m 50 tanden, steeds met 2 tanden verschil.

Alle type crankstellen zijn beschikbaar met of zonder Quark powermeter, die volledig geïntegreerd is in de crank. Het prijsverschil bij een dubbel crankstel is ongeveer € 500.

Nieuwe derailleurs en cassettes

Beide derailleurs hebben een aantal kleine veranderingen ondergaan, die nog soepeler schakelen moeten opleveren. De vorm van de voorderailleur is hiervoor iets veranderd en de trimfunctie is verbeterd. De achterderailleur is er in twee opties: een standaard wegderailleur die cassettes van 10-28 t/m 10-36 aankan en een gravelderailleur (de zogenaamde XPLR serie) die zowel een 10-36, als een 10-44 kan bedienen. De derailleurs zijn uiteraard volledig draadloos en worden gevoed met een standaard SRAM accu.

Cassette-opties zijn er voldoende: 10-28, 10-30, 10-33, 10-36 en 10-44. Voor iedereen kan er in combinatie met het juiste crankstel een passend schakelbereik worden gecreëerd. De ketting is heeft nog altijd het Flattop profiel.

Gewicht, uiterlijk en prijs

Elke upgrade in de fietsmarkt betekent vaak ook een reductie in gewicht. Dat is met deze nieuwe SRAM Force AXS groep niet anders. Hoewel SRAM nog geen exacte cijfers geeft over het gewicht, claimen ze dat het totaalgewicht van een weg-setup met dubbel crankstel een gewichtsbesparing van ongeveer 100 gram oplevert ten opzichte van de oude Force. Dat betekent ook dat deze nieuwe groep aanzienlijk dichter bij Shimano Ultegra R8100 Di2 komt.

Dan is er nog het uiterlijk. Waar de oude Force groep voor sommigen een wat goedkope uitstraling had met een beetje een plastic look, zal dat bij deze nieuwe versie toch wel anders zijn. SRAM heeft overduidelijk zijn best gedaan om haar één-na-beste groepset een high-end uitstraling te geven en dat is goed gelukt met de zogenaamde 'rainbow finish' en de verder zwarte componenten. De groepset ziet er in zijn geheel zeer fraai uit en doet wat ons betreft niet onder voor de Red groep.

Kijken we naar de prijzen, dan zijn we positief verrast dat die nauwelijks hoger worden. De prijzen voor een complete groepset zijn als volgt:

  • Dubbel crankstel, met powermeter € 2.515
  • Dubbel crankstel, zonder powermeter € 1.980
  • Enkel crankstel, met powermeter € 2.017
  • Enkel crankstel, zonder powermeter € 1.715
  • Dubbel Wide crankstel, met powermeter € 2.080

Vergelijken we het dubbel crankstel zonder powermeter met andere groepsets, dan valt deze nieuwe Force daar mooi tussenin: Shimano Ultegra R8100 Di2 kost € 2.549, Shimano 105 Di2 kost € 1.729 en de SRAM Rival AXS groepset kost € 1.688. Uiteraard moeten we afwachten hoe complete fietsen worden geprijsd met de nieuwe Force groep, maar deze indicatie is in elk geval positief.

SRAM Force AXS 2023 - onze eerste indruk

Met alle informatie over de vernieuwingen van de SRAM Force AXS groep op zak, was het tijd voor een eerste indruk. Ik had het geluk dat ik de nieuwe groep kon uitproberen in de Algarve, met een heerlijk zonnetje erbij. We reden een paar mooie ritten door prachtig landschap, zowel op een racefiets met dubbel crankstel, als op een gravelbike met de 1x XPLR uitvoering.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Op de fiets vallen de meeste vernieuwingen niet heel erg op. De hogere stijfheid van het crankstel zal ongetwijfeld bijdragen aan meer snelheid, maar dat ook echt voelen is lastig. Dat geldt ook voor de schakelsnelheid, al lijkt die inderdaad wel iets sneller dan ik gewend was van de oude Force groep.

Wat wél gelijk opvalt is de nieuwe vorm van de shifters. Die had ik eerder al getest bij de SRAM Rival AXS groep en daar was ik positief over verrast. Het verbaast me dan ook niet dat SRAM er nu voor heeft gekozen diezelfde vorm bij Force door te voeren. De shifters zijn ergonomisch erg fijn gevormd en geven een prettig gevoel van comfort, controle en veiligheid. De schakelknop is makkelijk bereikbaar en de remhendel goed te bedienen. De extra ruimte voor je vingers tussen greep en hendel is ook iets wat prettig is en extra zekerheid geeft.

Wat ook opvalt is dat de nieuwe Force groep stiller lijkt te zijn dan zijn voorganger, en SRAM beaamt ook dat ze hieraan hebben gewerkt. De SRAM groepsets stonden altijd bekend als wat luidruchtiger dan de concurrent uit Japan, maar daar lijkt SRAM nu ook een stap te hebben gemaakt. Een positieve ontwikkeling die veel fietsers zullen toejuichen.

Conclusie? Persoonlijk was ik altijd al wel fan van de groepsets van SRAM, zowel op de MTB als op de racefiets. Dat zat hem niet zozeer in het uiterlijk of de soepelheid van het schakelen, want daar had de vergelijkbare Ultegra groep nog wel een streepje voor, maar wel in de directheid van het schakelen (ik wil voelen dat ik schakel), het gebruik van twee accu's op de derailleurs, zodat je altijd kunt wisselen en de volledige draadloze setup. Op dat gebied heeft SRAM zeker nog een streepje voor. En nu heeft de nieuwe SRAM Force AXS groep ook qua uiterlijk de aansluiting gemaakt. Qua prestaties en uiterlijk is dit nu een groepset geworden die in het profpeloton allerminst zou misstaan.