Een gravelbike met vering, moet je dat willen?
Als je denkt dat je een gravelbike met vering nodig hebt, kun je dan niet beter gewoon de mountainbike pakken? Onze langdradige bespiegelingen over dit dilemma!
C25_Topstone_Lifestyle Photography (6) (1).jpg

Ken je die mop van die drie vrienden die met de camper en hun fietsen vertrokken naar het Sauerland voor een bikepacking trip? Nee? Ok, dan zal ik die aan je vertellen. Eén van de vrienden had een stalen gravelbike zonder vering, de ander een carbon gravelbike met verende voorvork en de laatste een mountainbike met vaste voorvork. Dat leverde de nodige discussies op, want wie had de beste keuze gemaakt? En wanneer zou je kiezen voor een gravelbike mét of zonder vering? Daar moeten we ons licht dus maar eens over laten schijnen.
Gravelbike mét of zonder vering
Laten we eerst even dit zeggen: Nederlandse fietsers zijn een beetje gek. Wij pakken bij slecht weer de mountainbike of gravelbike 'omdat het daarvan minder erg is dat hij vies wordt' én wij zijn opgevoed met de gedachte dat comfort 'vies' is en voor 'watjes'. Want wie geweldig afziet is 'beter'. Is het niet? En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat er in Nederland niet eens echt gravel te vinden is. Nederlandse gravelaars die voor het eerst in Duitsland, Frankrijk of Amerika gaan gravellen schrikken zich dood. Misschien botsen we hier in Nederland soms eens tegen een boomwortel, maar veel gekker wordt het niet. In het buitenland is de ondergrond alleen niet van zand, maar grotendeels van stenen en rotsen. Menig 'boswielrenner' zal al bij de eerste gravelsecties een totaal ander beeld hebben bij gravel.
Wat heb je nou eigenlijk aan vering?
En dan nog één laatste opmerking voordat we er echt aan gaan beginnen: keer op keer blijkt comfort bij te dragen aan hoe lang je prettig op een fiets kunt rijden en blijkt vering de sleutel tot grip, tractie en controle. Want hoe meer je stuitert, hoe meer je lichaam moet opvangen én hoe minder je fiets op de grond is. En hoe minder hij op de grond is hoe korter de tijd dat je kracht kunt omzetten in snelheid. En is dat dus niet meteen het antwoord? Nou, niet helemaal.
Terug naar onze drie vrienden in het Sauerland en wat je hieruit op moet steken als je zelf een (nieuwe) gravelbike wilt aanschaffen. Zullen we de fietsen maar even afzonderlijk behandelen?
Gravelbike zonder vering
Is dit wat je moet willen? Nou, laten we voorop stellen dat je sowieso een gravelbike zou moeten willen! Het opent je wereld nog meer dan op de racefiets alleen en ergens diep van binnen wordt 'de ontdekker' en 'de avonturier' in jezelf weer wakker. En wat we verder weten van talloze ritten op gravelbikes in binnen- en buitenland is dat 35 - 40 mm banden in Nederland prima is, maar dat je in het buitenland veel liever met 44 - 50 mm banden zou willen rijden. Want? Het zorgt voor meer grip en comfort. En dat wil je tijdens lange dagen in het zadel op ruig terrein. Wat verder opviel? Zonder vering is het op ruiger terrein significant harder werken en worden stuurfoutjes of oneffenheden sneller beantwoord met 'bodemonderzoek'... lees: op je bakkes gaan.
Gravelbike met vering
Ok, vering op je gravelbike maakt de fiets zwaarder. Maar hoe erg is dat als je er vervolgens ook nog 10 kilo aan uitrusting en tassen aan hangt? En dan nog wat, gaat gravel en bikepacken niet vooral om genieten, avontuur en vriendschap en veel minder om racen? Wat ons betreft wel in ieder geval.
Onder het mom van 'de gravelbike als alleskunner' is de vering in onze optiek een succes gebleken. Helemaal op het moment dat je zwaardere ritten in het buitenland wilt doen of op de planning hebt staan. Feitelijk wordt je lichamelijk minder moe en kun je soms een foutje permitteren. Je vering zorgt simpelweg voor meer controle omdat je nu eenmaal meer en langer rubber aan de grond hebt. Dat is ook duidelijk te zien in de video bovenaan dit artikel, waarbij we met een gravelbike met verende voorvork over de MTB-trails van Soest reden. Dat zorgt in vergelijking met een gravelbike zonder vering voor aanzienlijk meer comfort en controle.
Mountainbike met vaste voorvork
Het veel bredere stuur en de brede banden maakten de tocht in het Sauerland een rit vol plezier en controle. De omgebouwde MTB met vaste voorvork en de berijder voelden zich als een vis in het water. Daarbij is ook het monteren van een flinke stuurtas geen enkel probleem. Want wie met een tamelijk race georiënteerd stuur zonder al teveel flair op de gravelbike stapt zal merken dat stuurtassen voor problemen zorgen. Je kunt minder goed bij je remmen en met mechanisch schakelen kun je met een volle tas stukken moeilijker.
Toch beperkt een mountainbike je op de asfaltwegen en is met name het gebrek aan variatie in je houding 'een dingetje'. Juist bij lange dagen in het zadel is even wisselen tussen je houding in de beugels, op de shifters of bovenop het stuur een zeer welkome en aangename manier van ontspannen.
Dus wat vinden we nou eigenijk?
Staar je niet blind op gravelen in Nederland, voel je geen watje als je kiest voor vering, maar geniet van de de controle en grip die het je biedt. Ga voor een stuur dat lekker veel flair heeft en kies afhankelijk van de ondergrond smallere of bredere banden.
En hoe die mop verder ging? De vrienden sliepen in de buitenlucht, stookten een vuurtje, aten gevriesdroogde voeding en onderweg een gigantische Schnitzel. Kortom, ze hadden de tijd van hun leven!