Review: Lapierre Prorace CF 8.9 hardtail mountainbike
De Prorace CF 8.9 is een mountainbike die de concurrentie met de beste XC-bikes zonder problemen aan kan
© Gijs Ferkranus

Met een prijs van € 4.699 wijkt de vorig jaar nieuw gepresenteerde Lapierre Prorace CF 8.9 behoorlijk af van de overige 8 hardtail mountainbikes die we hebben getest en dat merk je op de fiets ook. Vooral het lage gewicht is duidelijk merkbaar, maar ook op andere vlakken is de Prorace duidelijk beter. In deze review vertellen we je alles over de Lapierre Prorace CF 8.9.
Lapierre Prorace 2023: dit is er nieuw
In het najaar werd de nieuwe Lapierre Prorace CF serie gelanceerd, een collectie die gebaseerd is op de eerdere Prorace SAT, maar daar eigenlijk nauwelijks op lijkt. Het carbon frame is gemaakt met een nieuw soort carbon, waardoor er minder materiaal nodig is. Voor onze Prorace CF 8.9 model komt dit neer op een gewichtsbesparing van 100 gram. Niet schokkend, maar altijd lekker.
Wat verder vooral opvalt aan het frame is de constructie rondom de zadelbuis. Wat Lapierre hier doet, doen ze ook bij andere modellen en het komt erop neer dat de staande achtervork niet wordt vastgemaakt aan de zitbuis, maar daar juist omheen loopt en pas de verbinding maakt op de bovenbuis. Hierdoor komen de trillingen van de weg niet direct terecht in de zadelbuis- en pen terecht, maar worden ze geabsorbeerd door de bovenbuis. Ook is de achterbrug hierdoor langer waardoor hier meer flex toelaatbaar is. Alles met als doel om extra comfort toe te voegen. Het levert merkbaar veel comfort aan de achterkant op. Geen keiharde ‘tail’ dus, maar een prettige filtering van de ergste hobbels op de route, waardoor je langer in het zadel kunt blijven zitten en minder vermoeid raakt in je onderrug.
Lees ook: 7 fijne fietsdragers voor een weekendje weg of je vakantie
De geometrie van het frame is ook gemoderniseerd, waardoor je niet alleen een fiets krijgt die het uitstekend doet op XC-parcoursen, maar die ook enigszins richting trail bike gaat. De langere reach, korte achtervorken en luiere balhoofdhoek, geven hem kenmerken waarmee je op veel plekken uit de voeten kunt. Niet alleen is hij wendbaar op bochtige trails, maar ook stabiel op hobbelige afdalingen.
Uitstekende Fox 32 voorvork
Daar draagt ook de hoogwaardige Fox 32 Step Cast voorvork met 100mm veerweg aan bij, die hobbels en kuilen perfect weg filtert. Deze hoogwaardige voorvork is een absolute topper op XC-gebied en laat je werkelijk over de parcoursen knallen. Uiteraard is de vork met een lockout op het stuur te bedienen en in drie standen te zetten (open, medium en firm).
Daarnaast is de afmontage met de 12-speed Shimano Deore XT groep (ook wel gewoon XT genoemd) meer dan geschikt voor een fiets in deze categorie, al doet een SRAM GX groep er weinig voor onder. Schakelen gaat als een zonnetje. Ook de XT-remmen zijn meer dan goed voor de Nederlandse trails en moeten ook op wat ruiger werk nog wel capabel zijn.
Ook de carbon wielen van eigen Lapierre makelij dragen bij aan heerlijk rijgedrag. Ze zijn licht en comfortabel, en zorgen in combinatie met de 2.35 mm brede Maxxis Rekon Race banden voor veel controle én snelheid.
Voeg daarbij het lage totaalgewicht van net onder de 10 kg en je begrijpt dat ook klimmen geen probleem is voor deze high end fiets. Het maakt de Prorace 8.9 een fiets die de concurrentie met de beste XC-bikes zonder problemen aan kan.
Meer info vind je op lapierrebikes.com
Ga terug naar 8 Hardtail Mountainbikes uit elke prijscategorie getest