Review: Trek Roscoe 8 hardtail mountainbike
De Trek Roscoe 8 is een hele leuke, vergevingsgezinde trail bike die je in Nederland misschien wat snelheid gaat kosten, maar vooral heel veel plezier, comfort en controle oplevert op de trails.
© Gijs Ferkranus

De Trek Roscoe 8 is een beetje een vreemde eend in de bijt. In tegenstelling tot de andere fietsen in ons artikel met acht hardtail mountainbikes getest, is dit geen cross country fiets, maar een echte trail bike. Dat moet te merken zijn op de trails van de Utrechtse Heuvelrug waar we deze fiets op uitlieten! In deze review gaan we dieper in op de eigenschappen en de rij-ervaring van de €2.449 kostende Trek Roscoe 8.
Trek Roscoe 8 kenmerken
De verschillen met een XC-bike zijn op het eerste oog al duidelijk. Kijkend naar de geometrie, dan zie je dat de Roscoe met 65 graden een lekker luie balhoofdhoek heeft, wat ervoor zorgt dat je een veel rustiger rijgedrag ervaart dan bij een nerveuze XC-bike. Daarnaast heeft de Roscoe een relatief lange reach, die wordt gecombineerd met een korte stuurpen van 50mm, waardoor het stuurgedrag toch direct en actief blijft. Door de hogere stack zit je relatief rechter op en de in zijn geheel langere wielbasis dan een gemiddelde XC-mountainbike zorgt voor nog meer controle.
Verder zien we dat deze fiets is voorzien van 2.6 inch brede banden, wat een stuk meer comfort en grip geeft dan een XC-band van 2.25 inch. De 140 mm veerweg van de RockShox 35 Gold RL vork vangt grote schokken veel beter op. Voeg daarbij nog een dropper zadelpen en je weet dat je met deze fiets zonder problemen de afdalingen in kunt duiken.
De afmontage is zoals je van Trek mag verwachten. Schakelen gaat met een mix van SRAM onderdelen. De shifters, cassette en ketting zijn van de NX Eagle groep, de achterderailleur komt uit de GX Eagle groep en het crankstel is van de uitstekende X1 Eagle groepset. Een mix die gewoon goed zijn werk doet en die je in de loop van de tijd nog prima kunt upgraden.
Lees ook: 6x warme handschoenen voor op de fiets in de winter
Snelheid minderen doe je met Shimano M4100 remmen, voorzien van 4 zuigers. Aan de voorkant zien we een 180mm schijf, aan de achterkant een schijf van 203 mm. De remmen zullen voor de meeste mensen ruim voldoende zijn, zéker in Nederland. Maar ook in het buitenland heb je met deze remmen voldoende remkracht en controle, veel meer dan met remmen zoals die op een XC-mountainbike zitten.
De rest van de onderdelen zijn zoals te verwachten valt, van het eigen merk Bontrager. Prima onderdelen, die de prijs van de fiets lager houden.
Trek Roscoe 8 op de trails van de Utrechtse Heuvelrug
Op de fiets merk je de trail-kenmerken van de Roscoe direct. Het is een heerlijke speelse fiets die de concurrentie met full suspension bikes aan kan. Dankzij de 140 mm veerweg, de brede Bontrager banden en de dropper zadelpen is het een feestje om op de Roscoe de dalende trails van het parcours in Leersum te pakken. Met deze fiets hoef je je echt niet bang te maken dat je ergens een stuurfoutje maakt, hij trekt je overal doorheen.
De dikke banden monteer je natuurlijk tubeless en met iets meer dan 1 bar aan bandendruk heb je dan bizar veel grip. Boomwortels voel je niet, je merkt misschien heel soms dat je achterwiel een sprongetje maken.
De fiets is wel zwaar (13.54kg in maat M) en dat merk je. Op oplopende stroken is het harken om bij de lichtere XC-bikes in het wiel te blijven, maar eenmaal naar beneden neem je dat gewicht mee in een heerlijke flow.
Het maakt de Trek Roscoe 8 tot een hele leuke, vergevingsgezinde fiets die je in Nederland misschien wat snelheid gaat kosten, maar vooral heel veel plezier, comfort en controle oplevert. En in het buitenland ga je met deze fiets enorm in het voordeel zijn in technische afdalingen.
Meer info vind je op trekbikes.com.
Ga terug naar 8 Hardtail Mountainbikes uit elke prijscategorie getest