Review: Rose XLITE 04 2023 - Volledige integratie en Shimano 105

Rose heeft met de XLITE 04 een strakke allround racer op de markt gezet, die lichtgewicht en aerodynamica samenbrengt in een prettig geprijsd pakket!

© Florian Bont

rose xlite four review

Einde zomer 2022 ontvingen wij de Rose XLITE 04 om te testen. Net als de fietsen van 'die andere Duitse fietsenfabrikant' levert Rose de fietsen direct aan de consument. De fiets werd dan ook zo goed als afgemaakt geleverd in een doos bij ons op de stoep. Na het monteren van de wielen en het stuur konden we beginnen aan de eerste rit.

Erg licht frame

De Rose XLITE 04 die wij mochten testen is het instapmodel van de XLITE serie. Deze bestaat uit een aantal modellen van de Rose XLITE 04 en een aantal van de XLITE 06. Het verschil tussen de 04 en de 06 zit in het type carbon en de gebruikte onderdelen. Zie het als het verschil tussen Specialized en S-Works of Cannondale Evo en High-Mod modellen. Zowel de XLITE 04, als de 06 zijn full carbon frames waarbij de laatste gebruik maakt van het meest hoogwaardige carbon en zo het lichtere gewicht van 825 gram kan waarmaken. De XLITE 04 heeft een framegewicht van 950 gram, wat nog steeds erg licht is.

Onderdelen van de Rose XLITE 04

De fiets die wij onder onze kont kregen is de absolute instapper van de XLITE serie. Deze racefiets werd geleverd met een volledige Shimano 105 mechanische 11-speed groep met hydraulische schijfremmen. Naast het frame is ook de zadelpen van carbon.

De Rose R-Thirty Disc wielen die in deze racefiets zitten, zijn halfhoge aluminium wielen met een asymetrisch velgprofiel voor meer stijfheid bij het remmen en accelereren. De naven zijn ook van aluminium en hebben afgedichte industrielagers. Hiermee heb je dus een betrouwbaar setje racewielen in je fiets die je zonder probleem prima kan gebruiken voor onverharde ritjes en natte winterse ritten. De velgen hebben een brede binnenbreedte van 19mm, voor meer comfort mogelijkheid voor bredere banden. In ons geval waren dat Continental Grand Prix 5000 vouwbanden van 28mm breed.

Het stuur wordt gemaakt door Ritchey en buigt bovenop iets naar binnen, waardoor je een kortere reach krijgt en een ergonomischere houding. Net als het stuur is de stuurpen van aluminium. Deze wordt gemaakt door Rose zelf en geleid de kabels onderdoor met een kapje. Zo is het wisselen van een stuurpen nog redelijk eenvoudig, zonder dat je aan het hannesen bent met je kabels.

Lees ook: Het beste stuurlint voor je racefiets of gravelbike

Geometrie van de Rose XLITE 04

De testfiets die wij kregen was een maat 53. Meestal is dat goed voor onze testredacteur die 1.78m lang is, maar in dit geval valt de Rose kleiner dan we gewend zijn. De effectieve bovenbuislengte is namelijk 52.3 centimeter. Liefst hadden we dus ook een maatje groter gehad. Het frame is ook erg compact.

Als we het vergelijken met een Giant TCR maat M - de Giant Total Compact Race is de pionier van de compacte slooping frames - dan zien we dat deze Rose een kortere reach heeft en een lagere stack. In verhouding vooral een lagere stack, wat deze fiets niet zozeer geschikt zou maken voor de rijders die een comfortabele, meer rechtop houding zoeken. De maat 53 is beter te vergelijken met een TCR maat S, maar zelfs dan is de Rose XLITE iets korter en lager. Al met al een compacte fiets met een performance karakter.

Moderne looks

Rose heeft met de XLITE serie een knappe racer gemaakt die aerodynamische framebuizen combineert met een lichtgewicht frame. Qua looks is het een beetje een '13 in een dozijn' racefiets geworden, want net zoals bijna alle moderne racefietsen heeft ook deze Rose XLITE een verlaagde achterbrug, geïntegreerde kabels, ruimte voor bredere banden en aerodynamisch gevormde framebuizen. Ook heb je bij deze allrounder ruimte voor bredere banden. Wij kregen de fiets met 28mm banden geleverd, maar er was nog voldoende ruimte om nog breder te gaan, wellicht tot 32mm.

Lees ook: De beste gravelbanden van dit moment

Wat Rose anders doet dan de rest is de opvallende kleuren waarin de XLITE beschikbaar is. De duurdere XLITE 06 komt in twee kleurstellingen: 'mat carbon' en 'borealis green/chalk'. Het model dat wij testen had 'chalk' kleurstelling met mat zwarte en witte details. De XLITE 04 is ook nog in een fel gele kleur en koraal oranje kleur te krijgen. Dat maakt de Rose XLITE vrij uniek tussen alle Specialized en Canyon racefietsen die je in Nederland toch meer ziet rijden voor ons gevoel.

Rijeigenschappen van de Rose XLITE 04

De fiets is bedoeld om mee te koersen, en dat voel je. Het is misschien niet de allerlichtste racefiets, maar in dit prijssegment zeker niet slecht met 8.2kg. Soms is het wel eens lekker om op een iets ‘zwaardere’ fiets te rijden. Het gewicht geeft de fiets een gevoel alsof die als geklonken op de weg ligt, alsof je op een rails rijdt. Eenmaal op tempo blijft de fiets lekker doorrollen en houd je gemakkelijk de snelheid.

De 'te kleine' maat geeft de fiets een levendig gevoel, vooral bij het aanzetten uit een bocht. Je voelt, ondanks dat dit niet het duurste en lichtste frame is uit de serie, dat het een echte performance racer is. De geometrie vinden we prettig, vooral om dat deze het stuurgedrag fijn maakte. Je kon lekker diep zitten en zo de fiets helemaal plat leggen in de bochten. We begrijpen dat deze houding niet voor iedereen weggelegd is. Zoek je meer een endurance racefiets, dan is deze niet echt geschikt voor je.

Op het gebied van comfort heeft de Rose XLITE 04 nog wat te winnen vinden we. Het was namelijk niet de meest comfortabele fiets in het rijtje van '13 in een dozijn' fietsen. De stijve, halfhoge aluminium wielen zullen hierin ook wel een rol hebben gespeeld. Daarom zouden we zelf deze - als het budget het toelaat - als eerste vervangen.

Lees ook: Nieuwe wielset voor in je racefiets? Dit zijn onze favorieten uit de test!

Prijs van de Rose XLITE 04

Deze fiets is scherp geprijsd. Omdat het een fiets is die je direct bij Rose koopt, en niet in een fietsenwinkel. Niet mega scherp, maar wel betaalbaarder dan andere A-merken zoals Trek, Cannondale, Specialized, BMC etc. Voor het unieke bedrag van € 3049,41 haal je deze Rose XLITE 04 105 in huis. Dat is zeker een paar honderd euro's goedkoper dan de eerder genoemde merken, maar wel nog duurder dan een vergelijkbare fiets van Canyon (€ 2699).

Conclusie

De Rose XLITE 04 105 is een echte koersfiets die niet te duur uitvalt. De neutrale 'looks' van deze racefiets maakt hem aantrekkelijk voor een groot publiek. Over de rijeigenschappen waren we zeer te spreken. De XLITE 04 heeft een stijf frame en is snel, wendbaar en trefzeker. Je hoeft dan ook niet lang te 'wennen' als je op de XLITE 04 springt. Zonder te oefenen kan je deze racer een bocht in gooien en dan weet je ook zeker dat je er weer heel uit komt. Met een kleine 1000 pingels extra investering koop je een mooi setje carbon wielen. Daarmee krijg je een serieuze performance racer die de strijd aan kan gaan met de duurdere racefietsen van de grotere A-merken.

€ 3.659,50

€ 4.879,67

€ 6.099,84

€ 8.336,83