Review: Nieuwe Specialized Evade aero helm
Een dag voor de Tour de France lanceert Specialized de nieuwe Evade, de Prevail 3 en de TT5. Drie helmen in één keer! Wij reden al met de Evade
Specialized lanceert een dag voor de Tour de France 3 nieuwe helmen. Ze zullen op de hoofden van de renners Team Quickstep en Energies Direct te zien zijn en wie goed heeft opgelet had ons ook al eens met de nieuwe Evade kunnen zien rijden. Naast de nieuwe Evade (aero helm voor de weg) en de Prevail (ventilerende, lichte helm voor op de weg, wordt er in de tijdritten gereden met de nieuwe S-Works TT 5: de tijdrithelm.
Nieuwe Specialized S-Works Evade helm
Zoals we Specialized kennen gaat het in de ontwikkeling van nieuwe producten altijd om de bevordering van de prestaties van renners. Aero winst, meer comfort om extremere ritten langer vol te houden en gewichtsreductie. Of een combinatie van al die dingen.
Voor de nieuwe Evade lag de focus vooral op het aerodynamische concept nog beter te laten ventileren zodat de helm in meer etappes en ritten van aerodynamisch voordeel kan dienen voor de renners.
Zo zijn de luchtinlaten aan de voorzijde wat groter geworden om meer lucht naar binnen te kunnen laten. Het laten testen door een nagenoeg kale collega heeft het grote voordeel dat meer of minder ventilatie uitermate goed te ervaren is. Hiervoor worden de pluspunten alvast genoteerd. Het verschil is duidelijk te merken met het vorige model.
De vorm van de helm is nagenoeg gelijk gebleven aan de voorkant, maar de achterzijde is wel aangepakt. Ook de sleuf bovenop het hoofd is niet meer teruggekomen. Door deze aanpassingen is gewerkt aan het verbeteren van drag, zuiging of remming van de luchtstroom. Ook loopt de buitenschaal aan de achterzijde wat verder door waardoor het achterhoofd beter beschermd is.
Als laatste zijn de bandjes, de MIPS-padding en het sluitingssysteem van de helm aangepast. De aangepaste padding zorgt voor betere aerodynamica; de smallere bandjes langs je hoofd moeten voor minder geluid van suizende lucht zorgen.
De pasvorm is wat ons betreft - net als bij de andere helmen van Specialized erg fijn. Een relatief smalle fit, comfortabele padding en een zeer prettig af te stellen geheel. Ook met de ventilatie zit het meer dan goed. Je voelt de wind echt door de helm heen blazen en de gaten aan de voorzijde lijken de lucht echt naar binnen te zuigen. Bij het opzetten voel je nergens drukpunten en bij het afstellen, dat met duidelijk en fijne klikjes met een klein 'wieltje op je achterhoofd gaat, voel je de helm nergens drukken of knellen. Deze helm zit ons als gegoten.
Vernieuwde S-Works Prevail 3
Voor de nieuwe S-Works Prevail moeten we het enkel en alleen met het persbericht doen. Nu kennen we en rijden we geregeld met het vorige model en weten we zeker dat een laag gewicht en supergoede ventilatie gegarandeerd zijn. Het is de helm voor de warmste dagen waarop veel geklommen moet worden.
De highligts van de nieuwe Prevail 3 zijn als volgt:
- De 'bruggetjes van padding' tussen de banen van de helm zijn verwijderd waardoor de lucht nog sneller en beter door de helm heen kan blazen.
- Volgens Specialized is het de meest ventilerende helm die ze ooit gemaakt hebben.
- De MIPS Node air technologie is verwerkt in de padding. Het komt erop neer dat de vorm van de padding bijdraagt aan ventilatie, aerodynamica en veiligheid.
- De helm is weer voorzien van de zogenaamde AirCage. Een soort carbon schaal in de vorm van een mandje waar de helm omheen gebouwd is. Dit 'mandje' zorgt er samen met de rest van de constructie van de helm voor dat de kracht een locale impact beter verdeeld wordt.
De S-Works TT5 heeft een betere luchtstroom gekregen en drukt oren en haar van de renner beter plat. Daarnaast komt hij met een geïntegreerd vizier dat precies aansluit bij de helm. Renners hoeven dus niet meer met een losse bril te rijden. Deze helm gaan we wel in de aankomende Tour de France 2022 zien, maar is voor consumenten pas in het voorjaar van 2023 beschikbaar.
Prijs nieuwe S-Works Evade en S-Works Prevail 3
Van de TT5 weten we de prijs nog niet. Van de S-Works Evade en de S-Works Prevail 3 is bekend geworden dat ze voor € 330 over de toonbank gaan. Bij elke S-Works helm wordt een ANGi crash en tracking sensor geleverd aan de helm vast. Hiermee is het voor je geliefden mogelijk te volgen waar je bent op je route en wordt er een noodsignaal uitgestuurd bij een eventuele en zeer onwenselijke valpartij.
Voor alle informatie en de eventuele aanschaf ga je naar specialized.com