Trek lanceert de nieuwe Madone aerobike

Een supersonisch ogende racebak die we in de Tour gaan zien

© Trek Bikes

Trek-Madone-Norway-Tayler Wiles-254.jpg

Na zeven generaties doorontwikkeling heeft Trek vandaag de gloednieuwe Madone SLR aerobike gelanceerd, de snelste racefiets die het merk naar eigen zeggen ooit heeft gebouwd.

De renners en rensters van Trek-Segafredo zullen tijdens de Tour de France aan de start verschijnen met nieuwe Madone.

60 seconden per uur sneller en 300 gram lichter

De nieuwe Madone SLR is volgens Trek een dikke 60 seconden per uur sneller (bij 45 km/u) dan de vorige generatie dankzij het compleet nieuwe frame, een volledig nieuw ontworpen stuur/stuurpencombinatie en een verbeterde aerodynamische rijpositie.

De framebuizen hebben een vernieuwde Kammtail vorm gekregen, wat moet zorgen voor een nog betere luchtstroom. Daarbij is de geometrie gericht op prestaties, in de van Trek bekende H1.5 geometrie. Het betekent dat je lekker diep zit en zo weinig mogelijk wind pakt. Daarnaast is het frame enkel ontworpen voor elektronische schakelgroepen.

Nieuwe IsoFlow technologie in de zadelbuis

De nieuwe IsoFlow zitbuistechnologie is zeer opvallend, maar heeft drie voordelen. Dankzij deze constructie buigt het geheel door bij hobbels in het wegdek en daarnaast zorgt het ook nog eens voor een betere aerodynamica en een lager gewicht. Dat totale gewicht van het frame is ten opzichte van de oude Madone met maar liefst 300 gram naar beneden gebracht.

Het systeem is verder niet verstelbaar, zoals bijvoorbeeld de IsoSpeed technologie van de Trek Domane dat wel is, maar Trek garandeert dat het geheel zodanig getuned is dat hij zorgt voor een fijne balans tussen aerodynamica, gewicht en comfort bij alle framematen.

Volledig nieuw ontworpen stuur/stuurpen combinatie

De nieuwe stuur/stuurpen cockpit heeft een ondiepere stuurbocht met naar buiten lopende stuuruiteinden voor een betere ergonomie en aerodynamica. Daarbij wordt de breedte van het stuur gemeten aan de stuuruiteinden onderin de bocht. De breedte aan de bovenzijde is 3 cm smaller dan bij de stuuruiteinden, voor maximaal ergonomisch en aerodynamisch voordeel.

Adviesprijzen en modellen van de nieuwe Trek Madone

Trek brengt de Madone nu alleen in SLR variant, die dankzij de hoogwaardige afmontage een flinke prijs hebben. We verwachten dat in een later stadium ook nog een serie SL-modellen zal worden gelanceerd, waarbij iets zwaarder carbon en een iets andere afmontage zal worden gebruikt om lagere prijzen te kunnen aanbieden.

Opvallend is dat de SLR 6 wordt uitgerust met de nieuwe Shimano 105 Di2 groepset, die gisteren werd gelanceerd.

  • Madone SLR 6 P1 NOW - € 7.699
  • Madone SLR 6 eTap P1 NOW - € 8.399
  • Madone SLR 7 P1 NOW - € 10.299
  • Madone SLR 7 eTap P1 NOW - € 10.799
  • Madone SLR 9 P1 NOW - € 13.999
  • Madone SLR 7 eTap P1 NOW - € 14.999

De Madone zal per direct beschikbaar zijn via het wereldwijde dealernetwerk van Trek. Meer informatie over de nieuwe Trek Madone vind je op trekbikes.com.