Is het echt nodig om een ​​momentsleutel te gebruiken?

Het simpele antwoord: JA! Gebruik altijd een momentsleutel als je aan de boutjes van je fiets draait.

© Trevor Raab

torque-wrench-0039 1.jpg

Laten we één ding duidelijk maken: hoe lang je ook al aan fietsen sleutelt, je handen zijn geen partij voor de nauwkeurigheid van een momentsleutel. Daarbij is het het beste om altijd een momentsleutel voor fietsen te gebruiken. De investering in dit stuk gereedschap en de 10 minuten die nodig zijn om te leren hoe je hem moet gebruiken, wegen ruimschoots op tegen de prijs die je moet betalen voor het weggooien van een kostbaar onderdeel.

Technisch gezien moet alles waar een koppelspecificatie op staat, worden vastgedraaid met een momentsleutel. Natuurlijk kun je dat door je fietsenwinkel laten doen, maar het is handiger als je begrijpt hoe je het zelf moet doen.

Het type fiets dat je hebt, bepaalt hoe vaak je het koppel moet controleren. Fietsen die off-road gaan, bijvoorbeeld full-suspension mountainbikes, verwerken meer trillingen en schokken en moeten vaker worden gecheckt. Voor fanatieke wielrenners is minimaal één keer per maand het koppel checken een goed begin om de duurzaamheid van je fiets te beschermen. Voor mountainbikers is wekelijks het beste. Hoewel dat klinkt als veel onderhoud, is het een kleine moeite. Je kunt elke bout op je fiets in slechts een paar minuten checken en een klein probleem opsporen voordat het een groter probleem wordt zoals je verderop kunt lezen.

Ja, het is nodig om een momentsleutel te gebruiken

En wel hierom!

Als je boutjes te los zitten...

  • Kunnen kritieke onderdelen, zoals de stuurpen, het stuur en de zadelpen, tijdens het rijden verschuiven, waardoor je de controle over het stuur verliest en mogelijk valt.
  • Kun je onderdelen beschadigen, bijvoorbeeld als je op een crank rijdt met een losse bevestigingsbout.
  • Kunnen na verloop van tijd losse bouten de slijtage versnellen.
  • Te weinig aangedraaide bouten zijn vaak de oorzaak van vervelende kraakjes en piepjes.
  • Als een onderdeel van carbon beweegt terwijl dat niet de bedoeling is, kan het beschadigen en moet je het vervangen.

Als je boutjes te strak zitten...

  • Kleine, delicate onderdelen, zoals ankerbouten voor rem- en derailleurkabels, kunnen onder te veel druk breken.
  • Stressscheurtjes kunnen zich vormen in grotere componenten, zoals de stuurpen, vork en stuur, wat kan leiden tot breuk onderweg.
  • Als je te hard aan een bout draait, kan deze afbreken, waardoor je een klein stompje overhoudt en een nog groter probleem hebt.
  • Het is mogelijk dat je carbon componenten vervormt en je krijgt hierover geen waarschuwing. Totdat het te laat is.

Meer weten over momentsleutels?

We hebben - om het je makkelijker te maken - het een en ander voor je op een rij gezet over momentsleutels. Dus wat is een momentsleutel precies? en hoe gebruik je een momentsleutel? Dan ben je helemaal op de hoogte!