Superpasso - de nieuwe raceband van Vredestein

Een high performance allround raceband ontworpen door Frascoli Design.

Aan het begin van dit wielerseizoen introduceerde Vredestein de Superpasso. Een allround raceband voor de racefiets voor wielrenners die het beste uit hun rit willen halen. 'Deze nieuwe Tricomp wegband combineert superieure esthetiek met een lage rolweerstand en een uitmuntende grip', zegt het persbericht.

Vredestein Superpasso

De Vredestein Superpasso is ontworpen om te passen bij de nieuwste, bredere velgprofielen die veelal 19 mm van binnenbreedte zijn. Dit moet zorgen voor een realistische bandbreedte, zodat altijd duidelijk is of de band goed in het frame gaat pasen. De Superpasso is geschikt voor zowel trainings-, als wedstrijdoeleinden en verkrijgbaar in zowel tube type als tubeless ready in de maten 23, 25, 28 en 32 milimeter. De Nederlandse continentale wielerformatie BEAT Cycling zal als eerste team dit jaar haar wegwedstrijden gaan rijden op de nieuwe Superpasso.

Bergpas

'De naam en het uiterlijk van de band is in nauwe samenwerking met het Italiaanse Frascoli Design gecreëerd en is geïnspireerd op grillige Italiaanse bergpassen waar het continu klimmen en afdalen is. Het lichtgewicht 150 TPI karkas van Superpasso moet zorgen voor een soepele afrol en zeker op het vlakke en bergop geeft dat extra comfort. En wanneer vervolgens aan de afdaling wordt begonnen, geeft het triple compound de renner directe feedback en een vertrouwd gevoel van controle bij remmen en in bochten. De goede antilekeigenschappen maken dat de band een echte allrounder is, die bovendien is getest onder allerlei weersomstandigheden en geen performance inlevert onder wisselende weer- en wegsituaties.' Zo zegt Vredestein in het persbericht.

Vredestein Superpasso Compound: Tricomp Technolgie

Bij de ontwikkeling van de het rubber compound van de Superpasso is door Vredestein gebruik gemaakt van Tricomp technolgie. Deze kenmerkt zich door het gebruik van verschillende verbindingen in het midden- en schouderprofiel. Hierdoor zou de band betere grip en handling tijdens verschillende weersomstandigheden moeten geven dan banden met een enkel of duo compound. Vredestein vergaarde de kennis en ervaring van mengen en verwerken van silica o.a. uit de autobandenbranch. Daarin is Vredestein een grootheid als onderdeel is van de multinational Apollo Tyres Ltd. Het is tevens het eerste merk dat deze technologie toepast in de wielrensport.

SPL, TLR en TWI

De Superpasso is voorzien van een Sportex Protection Layer (SPL). Dit zou de kans op lekrijden significant verkleinen ten opzichte van een standaard raceband. Tegelijkertijd blijft de band wel soepel en licht. De Superpasso TLR (Tubeless Ready) kan met behulp van Vredestein Tyre Sealant, een vloeibare latex, preventief lekbestendig gemaakt worden. Deze combinatie biedt drie grote voordelen; - de band kan worden bereden op een lagere bandspanning en dat biedt meer comfort en grip. - Omdat er geen binnenband meer wordt gemonteerd daalt de rolweerstand aanzienlijk aangezien de meeste rolweerstand gegenereerd word door de wrijving tussen binnen- en buitenband en wordt er tevens 20 gram per wiel bespaard. Daarnaast is de band lekbestendig doordat de Vredestein tyre sealant de band dicht als deze doorprikt wordt door bijvoorbeeld een steentje of doorn. Een laatste handige functie is de Tread Wear Indicator (TWI) die helpt te herkennen wanneer de band versleten en aan vervanging toe is.

Hij is beschikbaar in zwart, rood/zwart, wit/zwart en skinwall voor een adviesverkoopprijs van € 62,95.

Vredestein Cycling Zandvoort

Vredestein is dit jaar als hoofdsponsor actief bij Cycling Zandvoort, de 24-uursrace op het circuit. De 24-uursrace Vredestein Cycling Zandvoort werd dit jaar gehouden op 11 en 12 juni waarbij individueel, als duo of als team een geweldige uitdaging aangegaan kan worden door 24 uur lang over het circuit te rijden. Wie na 24 uur de meeste rondjes heeft gereden wint!